Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Hasiči evakuovali lanovku na Ještěd

Hasiči evakuovali lanovku na Ještěd

23.5.2016 – autor: JOSEF HOLEK

Více než padesát lidí uvázlo v kabinách lanovky ČD na Ještěd. Hasiči evakuovali nejen cestující, ale i průvodčího se zástavou srdce a klaustrofobika. Drama, které se nad Libercem odehrálo koncem dubna, nakonec přežili všichni ve zdraví. Šlo totiž jen o taktické cvičení hasičů a záchranářů.

Hasiči evakuovali lanovku na Ještěd

Letošní jarní cvičení bylo naplánované jako rozsáhlejší. „Zúčastnilo se ho více hasičů a lidi jsme evakuovali z obou kabin,“ vysvětlil přednosta dráhy Vladimír Štěpán. ČD se tak podílí na zajištění bezpečnosti pasažérů na jediné své lanovce.

Modrá obloha, slunce se opírá do libereckého vrcholu Ještěd trochu rozespale. S dalšími pětadvaceti spolucestujícími nastupujeme v zastávce Horní Hanychov do jedné z kabinek lanovky Českých drah a čekáme, až vyrazíme vstříc unikátnímu vysílači a hotelu na vrcholu. „Těšte se, stojí to za to,“ mrká na nás parta slečen s potutelným úsměvem. Inu, těšili bychom se, kdyby pro nás výšky nebyly noční můrou. To už ale svištíme vzhůru a vidíme, jak se proti nám z Ještědu vypravila druhá kabina. Se zhoupnutím zastavujeme zhruba v polovině trasy, v bezmála třicetimetrové výšce.

„Lanovka nemůže být z technických důvodů stažena ani nouzovým systémem,“ chrastí v telefonu hlas hanychovského strojníka. V kabinkách začíná panovat značná nervozita. A ke všemu to zlověstné houpání… To srdce našeho průvodčího nevydrží a upadá do bezvědomí, z něhož se zanedlouho vyklube zástava srdce. I ve druhé kabině mají cestující o „zábavu“ postaráno. Jeden z nich je totiž klaustrofobik. „Pomoc je na cestě,“ zachrčí ve sluchátku ještě před tím, než se naše obsluha sesune směrem k podlaze. Začínáme s resuscitací.

Záchranáři rychle na nohou

V tu chvíli je už vyhlášen poplach liberecké Hasičské záchranné službě SŽDC, hasičům z Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje (HZS LK), záchrance i místní a bedřichovské horské službě. Neuplynou ani dvě minuty a slyšíme první houkačky. To se k Ještědu s lezeckou výstrojí řítí terénní Jeep a cisternová stříkačka Renault hasičů SŽDC. Na paty jim dýchají kolegové z kraje s cisternou Man a obojživelným pásovým vozidlem Hägglunds. Vyjíždí i dvě sanity a hasičský autobus. Za pár minut se to pod kabinkami hemží statnými muži i s lany přes rameno. Do akce se zapojují i záchranáři horské služby, kteří přijíždí na „opásaných“ čtyřkolkách. Teréňák drážních hasičů zůstává v Hanychově spolu s Manem HZS LK, záchranáře do vrchu vyváží obojživelník. Naopak na silničce pod vrcholem zastavuje Renault ze stáje SŽDC.

„Doneste nám defibrilátor,“ křičí z okna jedna ze slečen. V resuscitaci průvodčího se střídáme. Někteří panikaří. Protlačíme se k oknu a vidíme, jak hasiči speciálním zařízením vystřelují šňůru, která se překlene přes lanovkové lano. Na ní je přivázané běžné lezecké lano. Během chvíle je v kabině první hasič. Nálada se vylepšuje. „Jděte dál,“ zavelí a plexisklovou okenní tabulku vytlačí dovnitř. Zajímavý poznatek: okna kabinek netvoří sklo, ale náhrada z plexiskla. Je to pro snadné a hlavně bezpečné rozbití. Sklo by mohlo cestující pořezat. Ale zpět k akci. Do miniprostoru hasič vklouzne jako nic a okamžitě se začíná starat o "modrajícího" průvodčího. Mezi tím přilézají další hasiči s defibrilátorem a lehátkem. V kabině začíná být hodně těsno. „Nejprve slaníme asi pět lidí, pak navážeme zraněného,“ vysvětlí záchranář. Zatímco se jeden hasič stará o zaměstnance, druhý připevňuje na strop kladku. S tímto jednoduchým systémem už výrobce kabiny počítal a držák kladkostroje ke skříni přivařil. Pár šikovných tahů a je otevřen i evakuační otvor v podlaze, kladka je přišroubována přímo nad ním. Evakuace začíná. „Jeden po druhém, všechno v klidu,“ režíruje hasič-lezec situaci. K dispozici máme dva sedáky, a zatímco se na jednom slaňuje, druhý si obléká další evakuovaný. A pořád dokola. 

Do hodiny jsou všichni bezpečně na zemi

Neuplyne hodina a bezmála šedesátka cestujících je z obou kabinek bezpečně na zemi. K autobusu a sanitám v hanychovské stanici je kyvadlově odváží hasičský vůz Hägglunds. „Cílem cvičení bylo ověření dojezdových časů a součinnosti složek hasičů a záchranářů horské služby a řešení situace vyplývající z mimořádné události,“ uvedl velitel zásahu René Růža. Do těla si na Ještědu hasiči dávají jednou za půl roku, vždy při jarní a podzimní revizi lanovky. „Chybičky evidujeme, vždycky se nějaké najdou, proto cvičíme,“ zhodnotil velitel.

Technika a síla v terénu

▪  Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje (8 příslušníků)

▪  CAS 24 – MAN (HZS LK)

▪  Hägglunds BV 206 (HZS LK)

▪  Ford Ranger (HZS LK)

▪  autobus (HZS LK)

▪  Hasičská záchranná služba SŽDC (6 příslušníků)

▪  CAS 16 Renault SŽDC

▪  výjezdový automobil Jeep SŽDC

▪  horská služba (4 záchranáři)

▪  2 x čtyřkolka s přívěsným vozíkem (HS)

▪  Evakuovaní - 26 + 22 osob


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 4

Další články této rubriky

ČD chystají další velké investiceČD chystají další velké investice

22.10.2020 - České dráhy hodlají v dalších pěti letech dále investovat do obnovy vozidlového parku, rekonstrukce a výstavby zázemí a ETCS. Na šestém ročníku Železniční konference Pardubice 2020, která se prvně uskutečnila i formou on-line… »

Nadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korunNadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korun

30.9.2020 - Správní rada Nadačního fondu Skupiny ČD – ŽELEZNICE SRDCEM rozdělila prvních 400 tisíc korun z transparentního účtu. Příjemci jsou zaměstnanci Českých drah, kteří utrpěli zranění při nedávných vážných nehodách u… »

Spolupráce NRZP a ČD pokračujeSpolupráce NRZP a ČD pokračuje

29.9.2020 - Více než šest stovek bezbariérových vozů a jednotek, přes 5 000 bezbariérových spojů každý den, což představuje více než dvě třetiny denně vypravených vlaků Českých drah, či unikátní společně vyvinutý objednávkový… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika