Železničář / Zpravodajství / FOTOGALERIE: Retro Ostravan zamířil do Dolních Vítkovic
FOTOGALERIE: Retro Ostravan zamířil do Dolních Vítkovic
1.12.2016 – autor: PETR SLONEK
Milovníci historie a retrozážitků si přišli na své. Na koleje se poslední říjnovou středu vrátil prototyp nejrychlejší české dieselové lokomotivy, a to v čele mimořádného dobového expresu Ostravan. Stalo se tak u příležitosti 70. výročí tohoto spoje. České dráhy v rámci oslav vypravily z Prahy do Ostravy unikátní nostalgickou soupravu ve stylu 70. a 80. let.
Vlak tažený nezaměnitelnou lokomotivou Kyklop, která stála v čele expresu Ostravan v polovině 70. let, vyjel z pražského hlavního nádraží v 8:16. Do moravskoslezské metropole dorazil krátce po půl jedné. Nazpět se vydal v 17:51 a do Prahy dorazil ve 22:25. Do retro stylu byla „oděna“ nejen souprava, ale ve stejném duchu se podávalo také občerstvení. Ke snídani si cestující mohli dopřát míchaná vejce na cibulce s pečivem nebo tradiční český párek s hořčicí. Menu k večeři se skládalo z krupicové polévky s vejcem, srbského žebírka s vařenou rýží a Metro dezertu.
Nechyběl vekslák ani pionýrky
Dobovou atmosféru umocnila opravená historická souprava osobních vozů a lokomotiva Kyklop. Fanoušci železnice a techniky díky tomu měli jedinečnou příležitost vrátit se v čase o 40 let zpět a pořídit si unikátní fotografie s dobovým nádechem. Atmosféru ve vlaku podtrhovala i reprodukce Železničáře z roku 1975 a také scénky, které maximálně ilustrovaly dobu. Jednou z nich byl zásah příslušníků Ozbrojené ochrany železnic, kteří nakonec úspěšně eliminovali podvratnou činnost veksláka pokoutně nabízejícího tuzexové poukázky ve vlaku. U takto slavnostní akce nemohly chybět ani pionýrky.
Na účastníky akce v Ostravě čekala prohlídka bývalé huti, dnes společenského areálu Dolní Vítkovice. Jedná se o unikátní areál v centru Ostravy, kde se v letech 1828 až 1998 těžilo uhlí a vyrábělo surové železo. Teď se industriální komplex změnil na jedinečné vzdělávací, společenské a kulturní centrum s nadregionálním dosahem. Skipovým výtahem se jezdí na vrchol Vysoké pece č. 1 tzv. Bolt tower, odkud je netradiční pohled na moravskoslezskou metropoli. V aule Gong v někdejším plynojemu se odehrávají odborné konference, mezinárodní kongresy a v Malém světě techniky U6 si hrají děti i jejich rodiče.
Tradiční expresní spojení Ostravy a Prahy, vlak Ostravan, letos slaví 70 let provozu. Na trasu z Bohumína a Ostravy do Prahy se poprvé pod tímto názvem vydal 6. května 1946. Cesta Ostravanu trvala mezi moravskoslezskou metropolí a Prahou necelých pět hodin. Dnes stejnou trasu zvládají Pendolina za pouhé tři hodiny. Průměrná cestovní rychlost stoupla z tehdejších 75 km/h na současných 120 km/h.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »