Železničář / Zpravodajství / FOTOGALERIE: Masaryk přijel vlakem zpět do Čech
FOTOGALERIE: Masaryk přijel vlakem zpět do Čech
11.1.2019 – autor: JOSEF HOLEK Foto: AUTOR, PATRIK SLÁMA (NTM), JAN CHALOUPKA
České dráhy ve spolupráci s Československou obcí legionářskou, Národním technickým muzeem a dalšími institucemi připravily před Vánoci unikátní rekonstrukci příjezdu prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka z exilu zpět do vlasti. Z hranic do Prahy byly pro návštěvníky vypraveny dva speciální vlaky – historický s Masarykem a novější vlak coby doprovodný spoj.
Stylovou rekonstrukcí příjezdu prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka z exilu zpět do Československa završily České dráhy oslavy stého výročí vzniku samostatného Československa. Masarykův průvod opět vyjel z Horního Dvořiště do Českých Budějovic a do Prahy. Soupravu v pátek 21. a v sobotu 22. prosince doprovázel na dvoudenní cestě zajišťovací vlak – stejně jako tehdy, jen s tím rozdílem, že Masaryk hranice překročil 20. prosince 1918, tedy o den dříve. „Navázali jsme na historický milník, který je pevně spjatý i s českou železnicí. Stoleté výročí jsme zakončili důstojnou oslavou spolu se stovkami našich cestujících,“ připomněl Michal Štěpán, náměstek generálního ředitele ČD pro obchod. „Věřím, že stoleté výročí vzniku naší země, Československých státních drah a příjezdu T. G. Masaryka zpět do vlasti jsou určitou symbolikou naší další dlouhé a úspěšné železniční budoucnosti. Ta prochází novou etapou a národní dopravce je i nadále připraven hrát svoji významnou vedoucí roli.“ Vedle plně obsazeného doprovodného vlaku se další stovky lidí přišly podívat na jednotlivá nádraží anebo jen sledovaly průjezd vlaků, jež zpravidla jely s odstupem několika minut.
První vlak s názvem T. G. M. patřil výhradně Masarykovi, kterého ztvárnil herec Otakar Brousek. Na palubě s ním cestoval doprovod v dobových kostýmech a početná skupina legionářů. Druhá souprava už byla vyhrazena veřejnosti a nesla název 100 let spolu. Do čela expresu T. G. M. se postavila rakouská parní lokomotiva 310.23 Hrboun. „Nejedná se o původní stroj 310.52, který vezl vlak s TGM před 100 lety, jelikož ten se nedochoval. Jde ale o odpovídající typ lokomotivy,“ zmínil Jiří Kafka, ředitel českobudějovického Regionálního obchodního centra ČD, jehož tým se do oslav zapojil. Za ni byly řazeny vozy řady Ca (Pancéřáky), Masarykův salonní vůz, salonní vůz Františka Ferdinanda d´Este a doprovodný vůz lokomotivy. Doprovázející expres 100 let spolu tvořily novější vozy soupravy Retro Ostravan a lokomotiva 380.011 s unikátním polepem k výročí 100 let republiky. „Druhá souprava vyjela už v pátek z Prahy a odpoledne i celý druhý den hrála doprovodnou roli s možností svezení pro širokou veřejnost,“ upřesnil Kafka. Mezi cestujícími nechyběl ani náměstek Michal Štěpán za doprovodu mnoha regionálních politiků Jihočeského a Středočeského kraje. Dorazil také první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.
Uvítání chlebem a solí
Cestující tak získali jedinečnou možnost vždy přivítat Masarykův vlak a jeho doprovod na nádražích v jednotlivých městech, jelikož do jednotlivých destinací se oba vlaky vzájemně předjížděly. „Míjení obou expresů bylo zážitkem pro cestující i pro milovníky železnice, kteří si chtěli pořídit z této mimořádné akce fotografie či video,“ zmínil Kafka. Nejimpozantněji však vypadala souběžná jízda obou souprav na estakádě u Chotovin.
Historické události si připomněla města Horní Dvořiště, České Budějovice, Veselí nad Lužnicí, Tábor či Benešov, resp. sídla, kde Masarykův vlak skutečně zastavil. Nejčastěji zde prezidenta vítali chlebem a solí. Brousek vždy pronesl repliku, kterou podle dobových pramenů uvedl před obyvatelstvem Masaryk. Dojemné bylo rovněž hudební vystoupení při přivítání prezidenta včetně zpěvu státní hymny. Nejvýrazněji do programu oslav promluvily České Budějovice. Masaryka zde vítalo i 24 dělostřeleckých salv a zvony. V Praze celá akce odpoledne 22. prosince 2018 skončila.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »