Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Evropští nákupčí potvrdili trend e-aukcí

Evropští nákupčí potvrdili trend e-aukcí

8.11.2012 – autor: VĚRA ČERNÁ, VÁCLAV RUBEŠ

Ve druhé polovině října přijeli do Prahy zástupci 17 drážních společností, aby si na třídenním setkání vyměnili zkušenosti a prodiskutovali nové trendy v oblasti nákupu a investic. České dráhy zde mimo jiné prezentovaly výsledky z používání elektronických aukcí. Součástí mezinárodní akce byla i návštěva Zkušebního centra VUZ.

Evropští nákupčí potvrdili trend e-aukcí

Každý dopravce musí nakupovat. Jde však o to nakupovat efektivně, tedy ve výhodném poměru kvalita/cena. Existují také různé způsoby pořizování zboží i různé způsoby, jak zboží vyhledávat. Právě o zkušenostech a nových trendech v oblasti nákupu a investic debatovali v Praze zástupci 17 drážních společností ze 12 členských států organizace ERPC. Třídenní mítink, který proběhl od 21. do 23. října, se neuskutečnil v Praze náhodou. Hostitelem totiž byly České dráhy, které do ERPC vstoupily v loňském roce z podnětu ředitele Odboru centrálního nákupu a logistiky Filipa Potůčka. 

Hostitelská úloha Českých drah

„Tato setkání nabízejí jedinečnou možnost sdílení poznatků a informací v oblasti strategického nákupu s nejvýznamnějšími společnostmi podnikajícími v železniční dopravě v Evropě. Jsou to například německé Deutsche Bahn, francouzské SNCF, rakouské ÖBB a mnohé další,“ vysvětluje ředitel Potůček. Obdobná setkání v rámci ERPC probíhají pravidelně dvakrát ročně pokaždé v jiné zemi. Stěžejním tématem letošní podzimní schůzky se staly strategie a organizace nákupu českého národního železničního dopravce s důrazem na inovativní metody využití elektronických aukcí a informačních systémů pro správu a řízení výběru dodavatelů.

Vzhledem k tomu, že tímto směrem se více či méně ubírají všechny evropské společnosti, nejdiskutovanějším tématem se stala právě problematika elektronických aukcí. České dráhy například uvedly, že prostřednictvím e-aukčního nakupování se podařilo ušetřit 450 milionů korun a zrealizováno bylo během dvou let přes 500 aukcí. „Z ohlasů vyplynulo, že v oblasti elektronického nakupování jsme mnohem dále než většina našich evropských kolegů, a to včetně těch největších. Podobný dojem jsme měli i z postupů organizačních a procesních. Dokonce lze konstatovat, že někteří dnes dosahují úrovně, na které jsme se my nacházeli před třemi čtyřmi roky,“ rekapituluje Filip Potůček. „Měli jsme možnost si na nadnárodní úrovni ověřit, zda se naše snaha ubírá tím správným směrem a tempem. Porovnání trendů, které jsou nyní aktuální u ostatních evropských železnic, je pro naši další práci velmi inspirující,“ dodává ředitel Potůček. 

Z konferenčního sálu na zkušební okruh

Vedle intenzivního pracovního jednání stihli hosté během svého pobytu také prohlídku centra Prahy z historické tramvaje a zejména návštěvu Zkušebního centra Výzkumného Ústavu Železničního ve Velimi. Přednosta významného evropského zkušebního polygonu Miloš Klofanda seznámil vzácné hosty s historií zdejší zkušebního základny. Některé z evropských nákupčích zaujaly i technické detaily, takže diskuze chvílemi směřovala do opravdu odborných rovin.

To už ale byla připravena novinka Českých drah RegioPanter, aby zástupcům evropských železnic předvedla možnosti okruhu in natura. Po okruhu se rozjela stošedesátkou a zejména mužská část delegátů se pak věnovala průzkumu stanoviště strojvedoucího, kde nebylo po celou dobu jízdy ani chvíli volné místo. Při následné prohlídce lokomotivy řady 380 přišlo na přetřes také často diskutované téma interoperabilita.

Byla radost pozorovat, že odborníkům na oblast nákupu a investic neleží na srdci jen jejich specializace, ale že jsou – podobně jako jejich čeští kolegové – k železnici vázáni nejen profesně. Setkání nákupčích a logistiků v Praze tak přineslo nejen řadu cenných zkušeností a postupů, ale i poodkrytí národních specifik. Dlužno dodat, že České dráhy se nejen v oblasti nákupu, investic a logistiky rozhodně nemají za co stydět.

CO JE TO ERPC

Organizace s anglickým názevm The European Railways Procurement Council byla založena v roce 1985. V současnosti sdružuje dvacet nejvýznamnějších evropských provozovatelů dopravy a železniční infrastruktury. Jejím hlavním účelem je sdílení zkušeností, postupů a nových trendů v oblasti centrálního nákupu, investic a logistiky. Konference EPRC se odehrávají zpravidla dvakrát ročně – na jaře a na podzim. České dráhy jsou členem ERPC od roku 2011.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ČD kvůli nehodě zkontrolovaly lehátkové vozy BcmzČD kvůli nehodě zkontrolovaly lehátkové vozy Bcmz

23.7.2024 - V návaznosti na následky tragické nehody v Pardubicích přistoupily České dráhy k mimořádným prohlídkám lehátkových vozů řady Bcmz834. V rámci těchto kontrol byla u vozu provedena i stlačovací zkouška ve zkušebně kolejových… »

V Hodoníně se vzpomínalo na příjezd T. G. MasarykaV Hodoníně se vzpomínalo na příjezd T. G. Masaryka

17.7.2024 - Město Hodonín si v červnu připomnělo 100. výročí návštěvy svého nejvýznamnějšího rodáka a prvního Československého prezidenta Tomáše Garriguea Masaryka. Ten navštívil rodné město 18. června 1924. S událostí se pojila… »

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika