Železničář / Zpravodajství / Evropští nákupčí potvrdili trend e-aukcí
Evropští nákupčí potvrdili trend e-aukcí
8.11.2012 – autor: VĚRA ČERNÁ, VÁCLAV RUBEŠ
Ve druhé polovině října přijeli do Prahy zástupci 17 drážních společností, aby si na třídenním setkání vyměnili zkušenosti a prodiskutovali nové trendy v oblasti nákupu a investic. České dráhy zde mimo jiné prezentovaly výsledky z používání elektronických aukcí. Součástí mezinárodní akce byla i návštěva Zkušebního centra VUZ.
Každý dopravce musí nakupovat. Jde však o to nakupovat efektivně, tedy ve výhodném poměru kvalita/cena. Existují také různé způsoby pořizování zboží i různé způsoby, jak zboží vyhledávat. Právě o zkušenostech a nových trendech v oblasti nákupu a investic debatovali v Praze zástupci 17 drážních společností ze 12 členských států organizace ERPC. Třídenní mítink, který proběhl od 21. do 23. října, se neuskutečnil v Praze náhodou. Hostitelem totiž byly České dráhy, které do ERPC vstoupily v loňském roce z podnětu ředitele Odboru centrálního nákupu a logistiky Filipa Potůčka.
Hostitelská úloha Českých drah
„Tato setkání nabízejí jedinečnou možnost sdílení poznatků a informací v oblasti strategického nákupu s nejvýznamnějšími společnostmi podnikajícími v železniční dopravě v Evropě. Jsou to například německé Deutsche Bahn, francouzské SNCF, rakouské ÖBB a mnohé další,“ vysvětluje ředitel Potůček. Obdobná setkání v rámci ERPC probíhají pravidelně dvakrát ročně pokaždé v jiné zemi. Stěžejním tématem letošní podzimní schůzky se staly strategie a organizace nákupu českého národního železničního dopravce s důrazem na inovativní metody využití elektronických aukcí a informačních systémů pro správu a řízení výběru dodavatelů.
Vzhledem k tomu, že tímto směrem se více či méně ubírají všechny evropské společnosti, nejdiskutovanějším tématem se stala právě problematika elektronických aukcí. České dráhy například uvedly, že prostřednictvím e-aukčního nakupování se podařilo ušetřit 450 milionů korun a zrealizováno bylo během dvou let přes 500 aukcí. „Z ohlasů vyplynulo, že v oblasti elektronického nakupování jsme mnohem dále než většina našich evropských kolegů, a to včetně těch největších. Podobný dojem jsme měli i z postupů organizačních a procesních. Dokonce lze konstatovat, že někteří dnes dosahují úrovně, na které jsme se my nacházeli před třemi čtyřmi roky,“ rekapituluje Filip Potůček. „Měli jsme možnost si na nadnárodní úrovni ověřit, zda se naše snaha ubírá tím správným směrem a tempem. Porovnání trendů, které jsou nyní aktuální u ostatních evropských železnic, je pro naši další práci velmi inspirující,“ dodává ředitel Potůček.
Z konferenčního sálu na zkušební okruh
Vedle intenzivního pracovního jednání stihli hosté během svého pobytu také prohlídku centra Prahy z historické tramvaje a zejména návštěvu Zkušebního centra Výzkumného Ústavu Železničního ve Velimi. Přednosta významného evropského zkušebního polygonu Miloš Klofanda seznámil vzácné hosty s historií zdejší zkušebního základny. Některé z evropských nákupčích zaujaly i technické detaily, takže diskuze chvílemi směřovala do opravdu odborných rovin.
To už ale byla připravena novinka Českých drah RegioPanter, aby zástupcům evropských železnic předvedla možnosti okruhu in natura. Po okruhu se rozjela stošedesátkou a zejména mužská část delegátů se pak věnovala průzkumu stanoviště strojvedoucího, kde nebylo po celou dobu jízdy ani chvíli volné místo. Při následné prohlídce lokomotivy řady 380 přišlo na přetřes také často diskutované téma interoperabilita.
Byla radost pozorovat, že odborníkům na oblast nákupu a investic neleží na srdci jen jejich specializace, ale že jsou – podobně jako jejich čeští kolegové – k železnici vázáni nejen profesně. Setkání nákupčích a logistiků v Praze tak přineslo nejen řadu cenných zkušeností a postupů, ale i poodkrytí národních specifik. Dlužno dodat, že České dráhy se nejen v oblasti nákupu, investic a logistiky rozhodně nemají za co stydět.
CO JE TO ERPC
Organizace s anglickým názevm The European Railways Procurement Council byla založena v roce 1985. V současnosti sdružuje dvacet nejvýznamnějších evropských provozovatelů dopravy a železniční infrastruktury. Jejím hlavním účelem je sdílení zkušeností, postupů a nových trendů v oblasti centrálního nákupu, investic a logistiky. Konference EPRC se odehrávají zpravidla dvakrát ročně – na jaře a na podzim. České dráhy jsou členem ERPC od roku 2011.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »