Železničář / Zpravodajství / Evropské železnice se bez velkých IT řešení neobejdou
Evropské železnice se bez velkých IT řešení neobejdou
20.1.2022 – autor: JOSEF HOLEK
Železnice by měly být přispěvatelem k naplnění cílů Evropské zelené dohody (Green Deal). Aby úkol splnily, budou muset zlepšit svou konkurenceschopnost vůči jiným módům dopravy. Tedy pokud jde o náklady, výkon, spotřebu energie, interoperabilitu, spolehlivost a atraktivitu pro zákazníky. Pomoci mají informační technologie.

Rok 2021 byl Evropským rokem železnic a přinesl do segmentu železniční dopravy mnoho milníků. Připomeňme zahájení nového rámcového programu pro výzkum a inovace Horizon Europe či rozjezd železničního výzkumného programu Europe‘s Rail coby nástupce projektu Shift2Rail. Zároveň platí, že železnice budou zásadním prostředkem pro dosažení cílů Evropské zelené dohody (Green Deal), které vyžadují snížení dopadu dopravních systémů na životní prostředí.
Aby železnice splnily toto poslání a byly v souladu s očekáváními, budou muset zlepšit svou konkurenceschopnost. To se však neobejde bez podpory informačních technologií. A právě roli IT na železnici se věnoval prosincový workshop ICT for Railways konaný ve francouzském Toulouse. České dráhy tu zastupoval Libor Lochman, poradce generálního ředitele a předsedy představenstva ČD Ivana Bednárika pro evropské záležitosti.
Informace už v začátcích
„Workshop přinesl poznatky o technologiích a standardech, které budou v příštích letech řídit vývoj železnic, a představil i inovace,“ připomněl Libor Lochman. Sám vedl přednášku na téma Role IT v konkurenceschopnosti železnic. „Železnice se vždy musely spoléhat na přesnou výměnu informací a i dnes je zpracování dat naprostou nutností. Pro nás jsou výzvami identifikace standardizovaných řešení umožňující industrializaci produktu, urychlení zavádění IT řešení, a to tak, aby byly vysoce přínosné,“ zmínil Libor Lochman.
Konkurenceschopnost železnic EU jednoznačně závisí na ekonomicky poskytovaných službách a vysoké spokojenosti zákazníků v celém Jednotném evropském železničním prostoru (SERA). Lochman upozornil, že je třeba zavést harmonizovaná řešení spíše než nákladné a neefektivní přístupy dílčích společností. „Nástrojem by měl být koordinovaný rozvoj prostřednictvím společného evropského železničního podniku pro výzkum a inovace (ERJU) a včasné zapojení Agentury EU pro železnice (ERA) k zajištění odpovídajících aktualizací Technických specifikací pro interoperabilitu.“ ERJU by měl být ústředním bodem činností v oblasti digitalizace železnice a dalších inovací.
Výzva pro regionální tratě
IT je i klíčem k hlavní roli železnice v multimodálním dopravním systému. Využití najde technologie Digital Automatic Coupler (DAC), zvyšující efektivitu železniční nákladní dopravy. Konkrétní příklady? Zkrácení doby sestavení vlaku na polovinu, automatický test brzd pro delší a těžší vlaky, systém integrity vlaku, záznam složení vlaku či telematika.
Výzvou je pak masivní zavádění IT technologií do provozu regionálních vlaků. Regionální linky jsou v kritické situaci. Dramaticky ztrácejí konkurenceschopnost. Důvody jsou podle Lochmana příliš drahá infrastruktura a služby na přepravený osobokilometr nebo náklad. „Řešením smysluplná nákladová efektivita a zvýšení výkonu. Tomu přispějí masivní redukce traťového vybavení, bezdrátová komunikace pro řízení provozu a maximální úroveň automatizace dopravní služby a služby zákazníkům založené na IT v multimodálním prostředí,“ uzavřel Libor Lochman.
Další články této rubriky
Nádraží ve Veleslavíně se přesune pod zem
28.9.2023 - Správa železnic v srpnu vybrala projektanta pro úsek modernizace trati mezi pražským Veleslavínem a Ruzyní. Dokumentaci pro společné povolení vytvoří společnosti SUDOP Praha a Moravia Consult Olomouc za zhruba 212 milionů korun. »
Moravák Trojan lajkuje moderní vlaky ČD
24.9.2023 - Jsou lepší Moravské dráhy, nebo České dráhy? V kampani, která chce vyzdvihnout pohodlí a moderní výbavu v nových vlacích ČD, to řeší Moravák od Kyjova a vegan „z Prahe“. V zápletce založené na odvěké rivalitě Čech a… »
Nymburské nádraží získá novou podobu
23.9.2023 - Přestavba hlavního nádraží v Nymburce, kterou připravuje Správa železnic, vznikne podle návrhu architekta Tomáše Hanuse. Odborná komise architektonicko-urbanistické soutěže vybrala mezi 17 účastníky jednomyslně právě jeho… »