Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Evropské železnice se bez velkých IT řešení neobejdou

Evropské železnice se bez velkých IT řešení neobejdou

20.1.2022 – autor: JOSEF HOLEK

Železnice by měly být přispěvatelem k naplnění cílů Evropské zelené dohody (Green Deal). Aby úkol splnily, budou muset zlepšit svou konkurenceschopnost vůči jiným módům dopravy. Tedy pokud jde o náklady, výkon, spotřebu energie, interoperabilitu, spolehlivost a atraktivitu pro zákazníky. Pomoci mají informační technologie.

Evropské železnice se bez velkých IT řešení neobejdou

Rok 2021 byl Evropským rokem železnic a přinesl do segmentu železniční dopravy mnoho milníků. Připomeňme zahájení nového rámcového programu pro výzkum a inovace Horizon Europe či rozjezd železničního výzkumného programu Europe‘s Rail coby nástupce projektu Shift2Rail. Zároveň platí, že železnice budou zásadním prostředkem pro dosažení cílů Evropské zelené dohody (Green Deal), které vyžadují snížení dopadu dopravních systémů na životní prostředí.
Aby železnice splnily toto poslání a byly v souladu s očekáváními, budou muset zlepšit svou konkurenceschopnost. To se však neobejde bez podpory informačních technologií. A právě roli IT na železnici se věnoval prosincový workshop ICT for Railways konaný ve francouzském Toulouse. České dráhy tu zastupoval Libor Lochman, poradce generálního ředitele a předsedy představenstva ČD Ivana Bednárika pro evropské záležitosti.

Informace už v začátcích
„Workshop přinesl poznatky o technologiích a standardech, které budou v příštích letech řídit vývoj železnic, a představil i inovace,“ připomněl Libor Lochman. Sám vedl přednášku na téma Role IT v konkurenceschopnosti železnic. „Železnice se vždy musely spoléhat na přesnou výměnu informací a i dnes je zpracování dat naprostou nutností. Pro nás jsou výzvami identifikace standardizovaných řešení umožňující industrializaci produktu, urychlení zavádění IT řešení, a to tak, aby byly vysoce přínosné,“ zmínil Libor Lochman.
Konkurenceschopnost železnic EU jednoznačně závisí na ekonomicky poskytovaných službách a vysoké spokojenosti zákazníků v celém Jednotném evropském železničním prostoru (SERA). Loch­man upozornil, že je třeba zavést harmonizovaná řešení spíše než nákladné a neefektivní přístupy dílčích společností. „Nástrojem by měl být koordinovaný rozvoj prostřednictvím společného evropského železničního podniku pro výzkum a inovace (ERJU) a včasné zapojení Agentury EU pro železnice (ERA) k zajištění odpovídajících aktualizací Technických specifikací pro interoperabilitu.“ ERJU by měl být ústředním bodem činností v oblasti digitalizace železnice a dalších inovací.

Výzva pro regionální tratě
IT je i klíčem k hlavní roli železnice v multimodálním dopravním systému. Využití najde technologie Digital Automatic Coupler (DAC), zvyšující efektivitu železniční nákladní dopravy. Konkrétní příklady? Zkrácení doby sestavení vlaku na polovinu, automatický test brzd pro delší a těžší vlaky, systém integrity vlaku, záznam složení vlaku či telematika.
Výzvou je pak masivní zavádění IT technologií do provozu regionálních vlaků. Regionální linky jsou v kritické situaci. Dramaticky ztrácejí konkurenceschopnost. Důvody jsou podle Lochmana příliš drahá infrastruktura a služby na přepravený osobokilometr nebo náklad. „Řešením smysluplná nákladová efektivita a zvýšení výkonu. Tomu přispějí masivní redukce traťového vybavení, bezdrátová komunikace pro řízení provozu a maximální úroveň automatizace dopravní služby a služby zákazníkům založené na IT v multimodálním prostředí,“ uzavřel Libor Lochman.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou

22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »

České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu MoravyČeské dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy

20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »

Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodejiJízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika