Železničář / Zpravodajství / ETCS otestuje zátěžová simulace na koridoru
ETCS otestuje zátěžová simulace na koridoru
17.1.2024 – autor: PETR SLONEK
Kvůli přetrvávajícím problémům při pilotním provozu ETCS na jednokolejné trati z Olomouce do Uničova se funkčnost automatického zabezpečovacího systému do poloviny ledna otestuje v simulovaném provozu na některém z hlavních železničních koridorů v ČR. Na vytíženém úseku se uskuteční zátěžová simulace technologie.
Výpadky zabezpečovacího systému na Uničovce na podzim způsobovaly zpoždění či odřeknutí řady spojů. Proto se sešla expertní skupina, kterou svolal ministr dopravy Martin Kupka. Potíže podle něj způsobil souběh více faktorů. „O příčinách jednáme s dodavateli přenosové sítě, RBC, vozidel, i palubních jednotek. Situaci je třeba co nejrychleji vyřešit,“ řekl.
Z dosavadních zkoumání vyplývá, že problémy jsou v komunikaci mezi traťovou a vozidlovou částí systému ETCS. Expertní skupina se shodla, že v případě výpadku komunikace je nutné okamžitě zajistit data z přenosové sítě a z daného vozidla, aby bylo možné vše vyhodnotit. Rychlost shromáždění potřebných dat u provozovatele infrastruktury bezprostředně po výpadku komunikace je zásadní. „Je potřeba urychlit komunikaci mezi provozovatelem infrastruktury, dopravci a výrobci vozidel a dodavateli zařízení ETCS. Proto s výrobci uzavřeme smlouvy, které garantují rychlý přenos informací,“ uvedl ředitel SŽ Jiří Svoboda.
Test provozu s ETCS na koridoru
Pomoci vyřešit problémy má i zátěžová simulace provozu s ETCS na některé z koridorových tratí. Měla by najít chyby v přenosu dat mezi GTS a palubními jednotkami. V úvahu připadá I. koridor v úseku mezi Českou Třebovou a Brnem. „Jde nám o to, abychom v simulovaném provozu dostali na úsek co nejvíce různých vozidel různých dopravců a dokázali simulovat běžný provoz ETCS,“ řekl Kupka s tím, že testy se vyhodnotí a případně se v průběhu roku zopakují.
Kromě simulací také začne zasílání dat ze zkušebního provozu Správě železnic, která je bude shromažďovat a třídit. Do testovacího provozu se začnou zapojovat všichni dopravci. Systém se zatím testuje na Uničovce. Zkušební provoz zaznamenal problémy v podobě zastavování vlaků v nouzovém režimu. V jednom ze zkušebních dnů se na trati Olomouc – Uničov zastavilo osm spojů.
Další články této rubriky
Začala další sezona v ČD Muzeu Lužná
16.5.2024 - Poslední dubnový víkend odstartovala nová sezona v ČD Muzeu Lužná u Rakovníka. Návštěvníci se mohli projet na nově prodloužené úzkorozchodné drážce v areálu muzea, připraveny byly rovněž jízdy historického vlaku s parní… »
ČD Cargo nasadilo svůj první duální Vectron
15.5.2024 - Park hnacích vozidel naší dceřiné společnosti ČD Cargo posílila na začátku dubna lokomotiva s číslem 248.082. Jedná se o Vectron Dual Mode od výrobce vozidel Siemens, tedy o lokomotivu stejného typu, jakou ČD Cargo testovalo ve… »
České dráhy v Benešově předvedly první RegioPanter pro PID
14.5.2024 - V železniční stanici Benešov u Prahy a v přilehlém autobusovém terminálu se třetí dubnovou sobotu uskutečnil Regionální den PID. Téměř po celý den se návštěvníci mohli svézt historickými autobusy a speciálními vlaky.… »