Železničář / Zpravodajství / ETCS otestuje zátěžová simulace na koridoru
ETCS otestuje zátěžová simulace na koridoru
17.1.2024 – autor: PETR SLONEK
Kvůli přetrvávajícím problémům při pilotním provozu ETCS na jednokolejné trati z Olomouce do Uničova se funkčnost automatického zabezpečovacího systému do poloviny ledna otestuje v simulovaném provozu na některém z hlavních železničních koridorů v ČR. Na vytíženém úseku se uskuteční zátěžová simulace technologie.
Výpadky zabezpečovacího systému na Uničovce na podzim způsobovaly zpoždění či odřeknutí řady spojů. Proto se sešla expertní skupina, kterou svolal ministr dopravy Martin Kupka. Potíže podle něj způsobil souběh více faktorů. „O příčinách jednáme s dodavateli přenosové sítě, RBC, vozidel, i palubních jednotek. Situaci je třeba co nejrychleji vyřešit,“ řekl.
Z dosavadních zkoumání vyplývá, že problémy jsou v komunikaci mezi traťovou a vozidlovou částí systému ETCS. Expertní skupina se shodla, že v případě výpadku komunikace je nutné okamžitě zajistit data z přenosové sítě a z daného vozidla, aby bylo možné vše vyhodnotit. Rychlost shromáždění potřebných dat u provozovatele infrastruktury bezprostředně po výpadku komunikace je zásadní. „Je potřeba urychlit komunikaci mezi provozovatelem infrastruktury, dopravci a výrobci vozidel a dodavateli zařízení ETCS. Proto s výrobci uzavřeme smlouvy, které garantují rychlý přenos informací,“ uvedl ředitel SŽ Jiří Svoboda.
Test provozu s ETCS na koridoru
Pomoci vyřešit problémy má i zátěžová simulace provozu s ETCS na některé z koridorových tratí. Měla by najít chyby v přenosu dat mezi GTS a palubními jednotkami. V úvahu připadá I. koridor v úseku mezi Českou Třebovou a Brnem. „Jde nám o to, abychom v simulovaném provozu dostali na úsek co nejvíce různých vozidel různých dopravců a dokázali simulovat běžný provoz ETCS,“ řekl Kupka s tím, že testy se vyhodnotí a případně se v průběhu roku zopakují.
Kromě simulací také začne zasílání dat ze zkušebního provozu Správě železnic, která je bude shromažďovat a třídit. Do testovacího provozu se začnou zapojovat všichni dopravci. Systém se zatím testuje na Uničovce. Zkušební provoz zaznamenal problémy v podobě zastavování vlaků v nouzovém režimu. V jednom ze zkušebních dnů se na trati Olomouc – Uničov zastavilo osm spojů.
Další články této rubriky
Železniční skanzen ve Střezimíři bude lákat na drezíny i výletní vláček
28.4.2024 - Starosta obce Střezimíř Miloš Jelínek, člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta a Jan Šatava ze společnosti Railway Capital podepsali na začátku března memorandum o spolupráci při prezentaci železniční dopravy v areálu… »
Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí
24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »
Vlaky jezdí i mezi školními lavicemi
23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »