Železničář / Zpravodajství / Ekologickou očistu vozů zajistí nová myčka
Ekologickou očistu vozů zajistí nová myčka
16.10.2018 – autor: JOSEF HOLEK
Národní dopravce zprovoznil v Českých Budějovicích novou myčku kolejových vozidel. Přispěje k dalšímu zvýšení kultury cestování, za den dokáže vyčistit až dvacítku vozidel. K mytí využívá i vyčištěnou dešťovou vodu. Nejen díky tomu je celý provoz velmi ekologický.
Nová myčka kolejových vozidel zdobí zázemí národního dopravce v Českých Budějovicích. Projekt výstavby zařízení byl iniciativou Českých drah. Vést by měl ke zvýšení kultury cestování v regionu a na dálkových linkách vycházejících z jihočeské metropole. Systém je postavený na ekologických principech, kdy jsou veškeré splaškové vody po vyčištění opětovně využity.
„Myčka je nastavená na mytí všech vozidel, které v Jihočeském kraji jezdí, lze ji ale nakonfigurovat na jakákoliv vozidla Českých drah,“ upřesnil Vladimír Janoušek, ředitel plzeňského Oblastního centra údržby Západ. Mycí proces lze nastavit do tří stupňů intenzity, od vyloženě ekologického, přes standardní až po intenzívní. „Chemie, kterou používáme, je kyselá i zásaditá pro zefektivnění procesu a zároveň zaručí, aby nebyl poškozen lak skříní,“ dodal.
Myčka dokáže každý den vrátit lesk dvaceti vozidlům. Splašková voda poté směřuje do obrovských sedimentačních nádrží, kde se vyčistí a shromáždí se v retenční nádrži a znovu se použije. Pouze na finální oplach si systém odebere čerstvou vodu z řadu. Do nádrží stéká i dešťová voda, která se následně taktéž využije. „O provoz se starají dva zaměstnanci a střídat se budou na směny,“ uvedl Janoušek. Obsluha není náročná, na dotykovém displeji si stačí vybrat fotografii daného vozidla a navolit intenzitu. Vše ostatní pak zařídí počítač.
Zatím ve zkušebním provozu
A jak vypadá proces očisty v praxi? V principu jde o stejný systém jako u silničních vozů. Stabilní umývač však v případě tohoto zařízení dokáže umýt celé soupravy, anebo jen samostatná vozidla. „Nemyje samozřejmě střechy elektrických lokomotiv, aby nepoškodil trakční výzbroj,“ upřesnil jeden z techniků ČD. Nečekejte ani sušicí fukary. Místo nich je na skříň aplikován speciální vosk, jenž dokáže kapky vody shlukovat a prakticky beze stopy odvést z povrchu. Délka umývaného vozidla může být až 30 metrů. „Zkušební provoz končí na konci února příštího roku. Pak by měl následovat rutinní chod tohoto zařízení,“ dodal ředitel Janoušek.
Provoz ale dokáže zastavit mráz. „Již při poklesu venkovní teploty pod +3 °C dojde k automatickému odstavení technologie a odvodnění celého systému,“ potvrdil Vladimír Janoušek. Jednokolejná hala o délce 37 metrů a šířce 7,8 metru je montovaná ocelová konstrukce s opláštěním z trapézového plechu. Výstavba umývače trvala necelých 10 měsíců. Celková cena realizace investiční akce činila 30,5 milionu koru.
Další články této rubriky
KIDSOK zavádí elektronické knižní jízdní řády pro rok 2024/2025
31.12.2024 - S nástupem celostátní změny jízdních řádů v prosinci 2024 přináší Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje (IDSOK) zásadní novinku – knižní jízdní řády pro rok 2024/2025 budou k dispozici výhradně v elektronické… »
Dětské kino nabídne 130 vlaků ČD
30.12.2024 - Cestující s dětmi se mohou těšit na více služeb a větší komfort. Už 130 dálkových vlaků nabídne dětské kino, stovky vlaků mají vozy s místy vybavenými hrou Můj vláček. Celkem 485 dálkových spojů nabízí vyhrazená místa… »
V polovině vlaků je možné nabíjet mobily a notebooky
26.12.2024 - Každá kancelář nebo domácnost potřebuje zdroj elektřiny pro napájení notebooků, mobilních telefonů, tabletů a další elektroniky. Nabíjet cestovní elektroniku lze nyní ve 4 184 spojích Českých drah, které tak lze snadno… »