Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Egronet oslavil 15 let, těší se velké oblibě Čechů i cizinců

Egronet oslavil 15 let, těší se velké oblibě Čechů i cizinců

11.11.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Unikátní systém přeshraniční integrované dopravy si za patnáct let existence našel oblibu nejen u místních více než tří milionů obyvatel západních Čech, částí Bavorska, Saska a Duryňska, ale i u znalých návštěvníků regionu Egrensis přijíždějících z různých koutů země. Využívají jej nejen výletníci a turisté, ale k cestám po německém příhraničí třeba také držitelé zaměstnaneckých průkazek. V Egronetu na českém území mezi dopravci hrají prim České dráhy.

Egronet oslavil 15 let, těší se velké oblibě Čechů i cizinců

Jak se Egronet vyvíjel, co vedlo k jeho vzniku a co ho ještě čeká? Odpovědi na tyto otázky by měly přinést následující řádky. „Oficiálně se představil při příležitosti světové výstavy v Han­noveru v prosinci 1999, byl to vlastně takový výstavní exponát, i když počátky sahají o dalších osm let zpět, kdy byl ustaven euroregion Egrensis. Úloha železnice v Egronetu je zcela jednoznačná a prvořadá, protože bez ní by fungovat nemohl,“ vysvětlil obchodní ředitel karlovarského ROC Vladimír Omelka.

Ve sdružení je stovka dopravců

Sídlo dopravního svazu je v německém Auerbachu, sdružení čítá na stovku dopravců, tedy převážně autobusových, vedle drážních dopravců ČD a DB jsou v něm třeba GW Train Regio, Vogtlandbahn a další. Partnery jsou Karlovarský kraj a město Cheb, v Sasku mnoho měst a okresů. V systému jsou zapojeny všechny druhy doprav, nechybějí například městské dopravy, třeba tramvaje ve Zwickau, Plauenu či trolejbusy v Mariánských Lázních, a doklad Egronetu platí dokonce na lanovky Dopravního podniku v Karlových Varech. „Na jednu jízdenku, která v současnosti stojí 150 korun, tak lze projet přes Bavorsko nebo Sasko a nakonec lanovkou třeba ke karlovarské Dianě,“ upřesnil ředitel ROC s tím, že samozřejmostí je i přeprava kola zdarma. O velkém zájmu veřejnosti svědčí i fakt, že systém byl roku 2013 z iniciativy Českých drah rozšířen za hranice Karlovarského kraje, například do Vejprt, Kadaně města, Horního Slavkova-Kounic či do Plané u Mariánských Lázní.

V nejbližším období od nového jízdního řádu sice cena jízdenky dozná určitých změn, pro jednotlivce její cena vzroste na 200 Kč, ale na druhou stranu bude platit i ve špičkách a budou zvýhodněny větší skupiny. Například Egronet-ticket pro 2 dospělé a 4 děti přijde nově na 300 korun. Nadále tak zůstane na bavorsko-sasko-českém pomezí nejvýhodnějším dokladem ideálním pro turistiku. A to i proto, že jízdenku lze použít i jako slevový kupon třeba do některých kulturních památek, do hradů a zámků, sleva platí i do muzeí a snad i v některých restauracích.

Po ekonomické krizi je tu opět rozmach

V tržbách za jízdní doklady byl zaznamenán určitý pokles v době hospodářské krize, teď už se ale stav na obou stranách hranice vrací do čísel, která tu byla před rokem 2008. Další rozvoj a růst systému, který se zrodil coby dítko zbourané železné opony, lze proto rozhodně očekávat. Ostatně trend zájmu našich sousedů o návštěvu míst na západě Čech je rostoucí. Událostí číslo jedna nejbližších týdnů bude obnovení železniční dopravy přes bavorsko-českou hranici mezi Selbem a Aší. A i tato trať bude zařazena do systému Egronet.

Historie unikátního systému v datech

Březen 1992 - první rozhovory s DR o převzetí některých železničních linek

Říjen 1993 - vytvoření Účelového sdružení pro veřejnou dopravu (ZVV)

Únor 1995 - příslib přistoupení společnosti Regental-Bahnbetriebs-GmbH k projektu

Prosinec 1995 - uzavření smlouvy mezi spolkovou zemí Sasko a DB AG o dopravních výkonech

Leden 1996 - založení regionu Vogtland

Srpen 1996 - dodání prvního vozu typu RegioSprinter 1

Říjen 1996 - převzetí výkonů na trati Zwickau – Bad Brambach společností Regental Bahnbetriebs-GmbH

Listopad 1997 - převzetí provozu Zwickau – Falkenstein – Klingenthal a Reichenbach – Adorf společností Vogtlandbahn

Únor 1998 - založení centrály v Auerbachu

Duben 1998 - zahájení stavby provozního depa v Neumarku a prací na obnově tratě Zwickau HBF – Zwickau Zentrum

Květen 1999 - uvedení tratí do Zwickau a dále přes Falkenstein a Klingenthal do Kraslic do provozu

Prosinec 1999 - otevření centrály a infocentra v Auerbachu

Prosinec 1999 - představení projektu na EXPO v Hannoveru

Leden 2000 - představení loga Egronetu v Selbu


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 4

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika