Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Egronet oslavil 15 let, těší se velké oblibě Čechů i cizinců

Egronet oslavil 15 let, těší se velké oblibě Čechů i cizinců

11.11.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Unikátní systém přeshraniční integrované dopravy si za patnáct let existence našel oblibu nejen u místních více než tří milionů obyvatel západních Čech, částí Bavorska, Saska a Duryňska, ale i u znalých návštěvníků regionu Egrensis přijíždějících z různých koutů země. Využívají jej nejen výletníci a turisté, ale k cestám po německém příhraničí třeba také držitelé zaměstnaneckých průkazek. V Egronetu na českém území mezi dopravci hrají prim České dráhy.

Egronet oslavil 15 let, těší se velké oblibě Čechů i cizinců

Jak se Egronet vyvíjel, co vedlo k jeho vzniku a co ho ještě čeká? Odpovědi na tyto otázky by měly přinést následující řádky. „Oficiálně se představil při příležitosti světové výstavy v Han­noveru v prosinci 1999, byl to vlastně takový výstavní exponát, i když počátky sahají o dalších osm let zpět, kdy byl ustaven euroregion Egrensis. Úloha železnice v Egronetu je zcela jednoznačná a prvořadá, protože bez ní by fungovat nemohl,“ vysvětlil obchodní ředitel karlovarského ROC Vladimír Omelka.

Ve sdružení je stovka dopravců

Sídlo dopravního svazu je v německém Auerbachu, sdružení čítá na stovku dopravců, tedy převážně autobusových, vedle drážních dopravců ČD a DB jsou v něm třeba GW Train Regio, Vogtlandbahn a další. Partnery jsou Karlovarský kraj a město Cheb, v Sasku mnoho měst a okresů. V systému jsou zapojeny všechny druhy doprav, nechybějí například městské dopravy, třeba tramvaje ve Zwickau, Plauenu či trolejbusy v Mariánských Lázních, a doklad Egronetu platí dokonce na lanovky Dopravního podniku v Karlových Varech. „Na jednu jízdenku, která v současnosti stojí 150 korun, tak lze projet přes Bavorsko nebo Sasko a nakonec lanovkou třeba ke karlovarské Dianě,“ upřesnil ředitel ROC s tím, že samozřejmostí je i přeprava kola zdarma. O velkém zájmu veřejnosti svědčí i fakt, že systém byl roku 2013 z iniciativy Českých drah rozšířen za hranice Karlovarského kraje, například do Vejprt, Kadaně města, Horního Slavkova-Kounic či do Plané u Mariánských Lázní.

V nejbližším období od nového jízdního řádu sice cena jízdenky dozná určitých změn, pro jednotlivce její cena vzroste na 200 Kč, ale na druhou stranu bude platit i ve špičkách a budou zvýhodněny větší skupiny. Například Egronet-ticket pro 2 dospělé a 4 děti přijde nově na 300 korun. Nadále tak zůstane na bavorsko-sasko-českém pomezí nejvýhodnějším dokladem ideálním pro turistiku. A to i proto, že jízdenku lze použít i jako slevový kupon třeba do některých kulturních památek, do hradů a zámků, sleva platí i do muzeí a snad i v některých restauracích.

Po ekonomické krizi je tu opět rozmach

V tržbách za jízdní doklady byl zaznamenán určitý pokles v době hospodářské krize, teď už se ale stav na obou stranách hranice vrací do čísel, která tu byla před rokem 2008. Další rozvoj a růst systému, který se zrodil coby dítko zbourané železné opony, lze proto rozhodně očekávat. Ostatně trend zájmu našich sousedů o návštěvu míst na západě Čech je rostoucí. Událostí číslo jedna nejbližších týdnů bude obnovení železniční dopravy přes bavorsko-českou hranici mezi Selbem a Aší. A i tato trať bude zařazena do systému Egronet.

Historie unikátního systému v datech

Březen 1992 - první rozhovory s DR o převzetí některých železničních linek

Říjen 1993 - vytvoření Účelového sdružení pro veřejnou dopravu (ZVV)

Únor 1995 - příslib přistoupení společnosti Regental-Bahnbetriebs-GmbH k projektu

Prosinec 1995 - uzavření smlouvy mezi spolkovou zemí Sasko a DB AG o dopravních výkonech

Leden 1996 - založení regionu Vogtland

Srpen 1996 - dodání prvního vozu typu RegioSprinter 1

Říjen 1996 - převzetí výkonů na trati Zwickau – Bad Brambach společností Regental Bahnbetriebs-GmbH

Listopad 1997 - převzetí provozu Zwickau – Falkenstein – Klingenthal a Reichenbach – Adorf společností Vogtlandbahn

Únor 1998 - založení centrály v Auerbachu

Duben 1998 - zahájení stavby provozního depa v Neumarku a prací na obnově tratě Zwickau HBF – Zwickau Zentrum

Květen 1999 - uvedení tratí do Zwickau a dále přes Falkenstein a Klingenthal do Kraslic do provozu

Prosinec 1999 - otevření centrály a infocentra v Auerbachu

Prosinec 1999 - představení projektu na EXPO v Hannoveru

Leden 2000 - představení loga Egronetu v Selbu


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 4

Další články této rubriky

Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou

22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »

České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu MoravyČeské dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy

20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »

Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodejiJízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika