Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Druhá kolej významně zrychlí jízdu

Druhá kolej významně zrychlí jízdu

21.8.2017 – autor: MARTIN HARÁK

Mezi Pardubicemi a Hradcem Králové se plánuje v horizontu několika let další zrychlení železniční dopravy. Stavbaři položí druhou kolej na současném jednokolejném úseku z pardubického hlavního nádraží přes Rosice nad Labem a Semtín až do Stéblové a později i z Opatovic nad Labem do Hradce Králové. Projekt navazuje na stavbu druhé koleje ze Stéblové do Opatovic, která byla dokončena na podzim 2015. Mezi krajskými městy se již dnes dá jezdit v tomto mezistaničním úseku rychlostí až 160 kilometrů v hodině.

Druhá kolej významně zrychlí jízdu

Na dvaadvacet kilometrů dlouhé trati z Pardubic do Hradce Králové, kde dnes zajišťují regionální dopravu převážně elektrické jednotky RegioPanter, se pohybuje jízdní doba zastávkového vlaku mezi 22 až 24 minutami. Spěšné, respektive rychlíkové spoje, překonají s jednou zastávkou tuto vzdálenost za 17 až 19 minut. Po dokončení stavby druhé koleje v chybějícím úseku z Pardubic hlavního nádraží do Stéblové a později i z Opatovic nad Labem do Hradce Králové hlavního nádraží by vlaky měly propojit obě východočeské metropole v nejrychlejších spojích za pouhých třináct minut. Byť dnes RegioPantery mohou využít na šestikilometrovém úseku z Opatovic do Stéblové až stošedesátikilometrové rychlosti, nedá se mluvit o zásadním urychlení. To zatím neumožňují dva jednokolejné úseky, kde se nachází výhybny – v předměstské části Pardubic, Rosicích nad Labem a Opatovicích nad Labem-Pohřebačce.

Stavba ve dvou etapách

Teď to však vypadá, že se snad blýská na lepší časy. Podle aktuálních informací by stavbaři měli zbývající dosud nezrekonstruované úseky v letech 2019 až 2022 postupně zmodernizovat, a parametry trati se tak výrazně zlepší. Aktuálně probíhá řízení k posouzení vlivu stavby na životní prostředí pro stavbu s názvem „Zdvojkolejnění Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová“ a poté bude zahájeno zpracování projektu pro stavební povolení. Modernizace „hradubické“ dráhy bude v první fázi rozdělena do dvou etap. První část v rámci přestavby pardubického železničního uzlu je určena pro úsek Pardubice hlavní nádraží – Pardubice-Rosice nad Labem a druhá navazující z Rosic nad Labem do Stéblové. Výsledkem obou připravovaných projektů bude moderní dvojkolejná trať z Pardubic do Hradce Králové, budovaná na rychlost 160 km/h.

Dvojkolejný most přes Labe

Aby se mohlo jezdit po většině trati „stošedesátkou“, bude nutné napřímit dva oblouky mezi Rosicemi nad Labem a Stéblovou. Nižší rychlostí než 160 km/h se pojede mezi pardubickým hlavním nádražím a Rosicemi nad Labem. Tento dvoukilometrový úsek má být zrekonstruován na rychlost 100 km/h, a navíc tam má vzniknout nový dvojkolejný most přes Labe. Zajímavostí je zvažované přisunutí stávajícího jednokolejného železničního mostu blíže k mostu silničnímu, čímž by se vytvořila dočasná stavební přeložka. Navíc na rosickém nádraží bude přestavěno kolejiště tak, aby mohlo vzniknout nejen ostrovní nástupiště pro „metropolitní“ vlaky, ale i poloostrovní nástupiště pro regionální dopravu mezi Rosicemi nad Labem a Chrudimí. Cestující určitě také uvítají zvýšené, nově postavené nástupiště na zastávce Pardubice-Semtín a novou zastávku Stéblová přímo na kraji obce.

Druhá kolej i u Opatovic

Kromě nové druhé koleje mezi Stéblovou a pardubickým hlavním nádražím je neméně důležitou stavbou i zdvojkolejnění traťového úseku Opatovice nad Labem-Pohřebačka – Hradec Králové hlavní nádraží. V rámci této stavby, která pravděpodobně začne souběžně se stavbou z Pardubic na Stéblovou, se přestaví kompletně celé královéhradecké hlavní nádraží. Primárně tam vznikne nové čtvrté nástupiště a současně se zastřeší první prodloužené nástupiště, odkud zpravidla odjíždějí Regio-Pantery do Pardubic. Vzhledem k nové kolejové konfiguraci na obou vjezdech do hradeckého hlavního nádraží se zvýší rychlost vlaků ze 40 až na 80 km/h. Současně se zřídí dvojkolejné vjezdy nejen z Pardubic, ale i z Chlumce nad Cidlinou, Týniště nad Orlicí a Jaroměře, aby byla stanice připravena na budoucí modernizaci a zdvoukolejnění trati Velký Osek – Hradec Králové – Choceň. Pro město Hradec Králové má modernizace tamního hlavního nádraží představovat i rozšíření a zahloubení silničního podjezdu směrem ke čtvrti Kukleny. Vlaky už také nebudou zastavovat ve stanici Opatovice nad Labem-Pohřebačka, nahradí ji ale nová zastávka v nedalekém Březhradu.  


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 4.5

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika