Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Druhá kolej významně zrychlí jízdu

Druhá kolej významně zrychlí jízdu

21.8.2017 – autor: MARTIN HARÁK

Mezi Pardubicemi a Hradcem Králové se plánuje v horizontu několika let další zrychlení železniční dopravy. Stavbaři položí druhou kolej na současném jednokolejném úseku z pardubického hlavního nádraží přes Rosice nad Labem a Semtín až do Stéblové a později i z Opatovic nad Labem do Hradce Králové. Projekt navazuje na stavbu druhé koleje ze Stéblové do Opatovic, která byla dokončena na podzim 2015. Mezi krajskými městy se již dnes dá jezdit v tomto mezistaničním úseku rychlostí až 160 kilometrů v hodině.

Druhá kolej významně zrychlí jízdu

Na dvaadvacet kilometrů dlouhé trati z Pardubic do Hradce Králové, kde dnes zajišťují regionální dopravu převážně elektrické jednotky RegioPanter, se pohybuje jízdní doba zastávkového vlaku mezi 22 až 24 minutami. Spěšné, respektive rychlíkové spoje, překonají s jednou zastávkou tuto vzdálenost za 17 až 19 minut. Po dokončení stavby druhé koleje v chybějícím úseku z Pardubic hlavního nádraží do Stéblové a později i z Opatovic nad Labem do Hradce Králové hlavního nádraží by vlaky měly propojit obě východočeské metropole v nejrychlejších spojích za pouhých třináct minut. Byť dnes RegioPantery mohou využít na šestikilometrovém úseku z Opatovic do Stéblové až stošedesátikilometrové rychlosti, nedá se mluvit o zásadním urychlení. To zatím neumožňují dva jednokolejné úseky, kde se nachází výhybny – v předměstské části Pardubic, Rosicích nad Labem a Opatovicích nad Labem-Pohřebačce.

Stavba ve dvou etapách

Teď to však vypadá, že se snad blýská na lepší časy. Podle aktuálních informací by stavbaři měli zbývající dosud nezrekonstruované úseky v letech 2019 až 2022 postupně zmodernizovat, a parametry trati se tak výrazně zlepší. Aktuálně probíhá řízení k posouzení vlivu stavby na životní prostředí pro stavbu s názvem „Zdvojkolejnění Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová“ a poté bude zahájeno zpracování projektu pro stavební povolení. Modernizace „hradubické“ dráhy bude v první fázi rozdělena do dvou etap. První část v rámci přestavby pardubického železničního uzlu je určena pro úsek Pardubice hlavní nádraží – Pardubice-Rosice nad Labem a druhá navazující z Rosic nad Labem do Stéblové. Výsledkem obou připravovaných projektů bude moderní dvojkolejná trať z Pardubic do Hradce Králové, budovaná na rychlost 160 km/h.

Dvojkolejný most přes Labe

Aby se mohlo jezdit po většině trati „stošedesátkou“, bude nutné napřímit dva oblouky mezi Rosicemi nad Labem a Stéblovou. Nižší rychlostí než 160 km/h se pojede mezi pardubickým hlavním nádražím a Rosicemi nad Labem. Tento dvoukilometrový úsek má být zrekonstruován na rychlost 100 km/h, a navíc tam má vzniknout nový dvojkolejný most přes Labe. Zajímavostí je zvažované přisunutí stávajícího jednokolejného železničního mostu blíže k mostu silničnímu, čímž by se vytvořila dočasná stavební přeložka. Navíc na rosickém nádraží bude přestavěno kolejiště tak, aby mohlo vzniknout nejen ostrovní nástupiště pro „metropolitní“ vlaky, ale i poloostrovní nástupiště pro regionální dopravu mezi Rosicemi nad Labem a Chrudimí. Cestující určitě také uvítají zvýšené, nově postavené nástupiště na zastávce Pardubice-Semtín a novou zastávku Stéblová přímo na kraji obce.

Druhá kolej i u Opatovic

Kromě nové druhé koleje mezi Stéblovou a pardubickým hlavním nádražím je neméně důležitou stavbou i zdvojkolejnění traťového úseku Opatovice nad Labem-Pohřebačka – Hradec Králové hlavní nádraží. V rámci této stavby, která pravděpodobně začne souběžně se stavbou z Pardubic na Stéblovou, se přestaví kompletně celé královéhradecké hlavní nádraží. Primárně tam vznikne nové čtvrté nástupiště a současně se zastřeší první prodloužené nástupiště, odkud zpravidla odjíždějí Regio-Pantery do Pardubic. Vzhledem k nové kolejové konfiguraci na obou vjezdech do hradeckého hlavního nádraží se zvýší rychlost vlaků ze 40 až na 80 km/h. Současně se zřídí dvojkolejné vjezdy nejen z Pardubic, ale i z Chlumce nad Cidlinou, Týniště nad Orlicí a Jaroměře, aby byla stanice připravena na budoucí modernizaci a zdvoukolejnění trati Velký Osek – Hradec Králové – Choceň. Pro město Hradec Králové má modernizace tamního hlavního nádraží představovat i rozšíření a zahloubení silničního podjezdu směrem ke čtvrti Kukleny. Vlaky už také nebudou zastavovat ve stanici Opatovice nad Labem-Pohřebačka, nahradí ji ale nová zastávka v nedalekém Březhradu.  


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 4.5

Další články této rubriky

Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou

22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »

České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu MoravyČeské dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy

20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »

Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodejiJízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika