Železničář / Zpravodajství / Drážní hasiči předvedli zásahy na přejezdu
Drážní hasiči předvedli zásahy na přejezdu
17.5.2013 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Přibližně třetina všech smrtelných úrazů na železnici se v evropských zemích odehraje na přejezdech. Mezinárodní železniční unie (UIC) proto od roku 2009 pravidelně vyhlašuje osvětovou kampaň, která na toto nebezpečí upozorňuje. Mezinárodní den bezpečnosti na železničních přejezdech (International Level Crossing Awareness Day) letos připadl na 7. května a SŽDC při této příležitosti uspořádala – již 2. května – demonstrační cvičení pro novináře v pražské Michli. Drážní hasiči, kteří si letos připomínají 60 let od založení své organizace, názorně ukázali, jak si umějí poradit s vyproštěním řidiče z automobilu uvízlého na přejezdu a s požárem po střetu železničního a silničního vozidla.

Zbytečná úmrtí na přejezdech
Početný shluk novinářů na pražském Odstavném nádraží Jih v Michli přivítali ředitel HSZ SŽDC Luděk Eichler a generální ředitel SŽDC Jiří Kolář. Prvně jmenovaný vysvětlil, že drážní hasiči jsou schopni a oprávněni například zasahovat na trati pod trolejí, nakolejovat železniční vozidlo nebo používat zkratovacích tyčí. Mají rovněž znalosti a zkušenosti ze zásahů s nebezpečnými látkami. Jiří Kolář při prezentaci uvedl, že jen za první čtyři měsíce letošního roku se na tuzemské železnici stalo 37 mimořádných událostí, při kterých zahynulo devět osob. Navzdory prevenci a nákladnému zvyšování bezpečnosti zůstávají přejezdy velmi rizikovým místem, přičemž 99 % střetů na nich zaviní řidiči automobilů.
Když hasiči nemají vodu
Pak se již zaradovali fotografové a členové televizních štábů. Nastal totiž čas pro dvě názorné ukázky. Nejprve zásahová jednotka, která za nezbytného kvílení houkačky dorazila ve složení CAS 20 a technické vozidlo na železniční nehody, měla za úkol pomocí hydraulických nůžek vyprostit figuranta uvězněného ve starém favoritu zaklíněném pod osobním vagonem. Podle scénáře měl muž zranění krční páteře, takže jeho pohyby musely probíhat co nejcitlivěji. „Standardní zásah,“ zhodnotil výsledek ředitel Eichler s tím, že v praxi bývají auta zaklíněna pod kolejová vozidla ještě horším způsobem.
Druhý úkol byl ještě efektnější: uhašení dalšího osobního automobilu, který byl notně nasáklý hořlavinou. Tato situace je poměrně častá po střetu silničního vozidla s lokomotivou. Možná by na cvičení nebylo nic zvláštního, kdyby Václav Mlejnský, velitel pražských hasičů SŽDC, osmičlenné skupině nezamkl proudnici. „To je věc, kterou ale dělám jen při cvičení! Kluci museli zvolit jiný způsob hašení, aby dokázali, že umějí improvizovat. Budou mě asi bičovat, ale hodnotím jejich výkon velmi dobře,“ řekl Mlejnský. Škoda že toto cvičení nemohli vidět ti řidiči, kteří si na přejezdech stále myslí, že mají nad vlakem navrch.
Fotogalerie
Další články této rubriky
V Olomouckém kraji vyrazil do provozu osmý RegioPanter
5.12.2023 - České dráhy od společnosti Škoda Group převzaly a uvedly do pravidelného provozu již osmý vlak RegioPanter řady 640.2. Nová jednotka určená pro tratě Olomouckého kraje nese označení 640.214. Poprvé jednotka vyjela 15. listopadu… »
Převzali jsme letošní devátý a desátý Vectron
4.12.2023 - České dráhy v říjnu převzaly další dvě lokomotivy Siemens Vectron od leasingové společnosti RSL. Letos už zbývají dodat poslední dva plánované stroje. Jejich předání je plánované na prosinec. V roce 2024 poskytne společnost… »
ComfortJet se vydal na další testy do Rakouska
27.11.2023 - První zkrácená čtyřvozová zkušební jednotka ComfortJet se v pátek 10. listopadu vydala na své další testy ze zkušebního okruhu u Velimi do Rakouska. Tam bude do soupravy zavázána měřící kalibrovaná náprava a uskuteční se… »