Železničář / Zpravodajství / Do Velimi dorazila na testování jednotka Stadler
Do Velimi dorazila na testování jednotka Stadler
26.5.2022 – autor: PETR SLONEK
Do areálu Zkušebního centra VUZ ve Velimi počátkem dubna dorazila elektrická jednotka Stadler s alternativním pohonem z baterií Flirt3 BEMU2 SH. Technické řešení elektrické jednotky od švýcarského výrobce Stadler vychází z osvědčeného konceptu třetí generace nízkopodlažních jednotek Flirt3, které se nejčastěji používají pro příměstskou a meziregionální dopravu.
BEMU2 je označením dvouvozové bimodální jednotky, která pro svůj pohon – vedle možnosti elektrického pohonu na německém střídavém systému 15kV/16⅔ Hz – využívá baterie. „V posledních pěti letech postupně narůstal počet projektů s bimodálním pohonem testovaných ve ZC VUZ Velim a ve střednědobém výhledu se připravují další projekty. Je tedy zřejmé, že vývoj bateriových pohonů se dostal do fáze, kdy je pro dopravce ekonomicky a provozně zajímavý. V kontextu celoevropské energetické situace se diskuze na téma alternativních zdrojů překlápí z teoretické do realizační fáze a dostává podobu zcela konkrétních objednávek od dopravců. Ve střednědobém horizontu lze očekávat hledání řešení duálních pohonů k drtivé většině již schválených konceptů vozidel a silný akcent na vodíkový pohon. Z hlediska ekonomiky bude klíčovou roli hrát účinnost pohonu a celkový dojezd vozidel,“ prohlásil předseda představenstva a generální ředitel Výzkumného Ústavu Železničního Martin Bělčík.
Technické řešení Flirt3 BEMU2 SH je specifické umístěním baterií, přičemž jedna sada baterií je nainstalovaná pod podlahou, dvě další pak na střeše jednotky. Baterie jsou umístěné ve speciálních kontejnerech, které je chrání před ohněm a umožňují jejich snadnou výměnu. Dobíjejí se buď z troleje systémem 15kV/16⅔ Hz (během jízdy), z topné spojky 1 kV (například při nočním odstavení v depu), anebo prostřednictvím napájení 3x400 V. Nejrychlejší je dobíjení z troleje, nejdéle trvá poslední uvedená možnost. Maximální rychlost jednotek dosahuje 160 km/h a provozovány mohou být až čtyři jednotky ve vícečlenném řízení.
Další články této rubriky
Služba ČD Bike má za sebou další úspěšnou sezonu
13.1.2025 - Půjčovny kol, které České dráhy provozují pod značkou ČD Bike, loni opět využily tisíce zákazníků. Provozovny fungují od jara do podzimu, menší část z nich celoročně. Kromě klasických kol mají v nabídce i koloběžky a také… »
ČD uzavřely s odbory kolektivní smlouvu na rok 2025
12.1.2025 - České dráhy se dohodly s odborovými centrálami na podmínkách Podnikové kolektivní smlouvy na rok 2025. Vyjednávání se zástupci všech dvanácti odborových organizací trvala několik týdnů, během kterých bylo nutné najít… »
Nové štítky zlepší identifikaci všech železničních přejezdů
8.1.2025 - Správa železnic začala instalovat na přejezdy nové reflexní štítky, které zvýší bezpečnost provozu. V nejbližší době jimi osadí všechna úrovňová křížení na své síti. Polepy obsahují číslo konkrétního přejezdu a… »