Železničář / Zpravodajství / Do Polska opět vyjede rychlík Wydmy
Do Polska opět vyjede rychlík Wydmy
27.6.2019 – autor: JOSEF HOLEK
Loňský sezonní spoj Wydmy z Bohumína do přímořských letovisek u Baltského moře zaznamenal mezi českými i polskými cestujícími obrovský úspěch. Letos na něj České dráhy spolu s polským dopravce PKP-IC navážou. Rychlík s osobními vozy ČD opět vyjede na konci června. Česko-polská přeshraniční spolupráce se navíc bude dále rozvíjet.
Severní Moravu a poloostrov Hel již druhý rok spojí sezonní noční rychlík Wydmy. Loni zaznamenal velký úspěch a spoj během dvou měsíců využily desítky tisíc lidí. Po vzoru z minulých let se na základě předchozí dobré zkušenosti polského dopravce PKP IC podařilo dojednat nasazení české soupravy. Zajíždění vlaku až do Bohumína umožní nejenom přepravu cestujících z ČR, ale i zajištění kvalitní údržby v tamním středisku údržby. Součástí soupravy budou i lůžkové vozy PKP IC.
„Úspěch tohoto spoje překvapil nás i manažery PKP-IC. Spojení má potenciál, v projektu hodláme pokračovat,“ podotkl Jan Ilík, ředitel kanceláře náměstka generálního ředitele ČD pro obchod. „Rychlík bude v provozu každý den od 21. června do 1. září. Zařazeny v něm budou osobní revitalizované vozy řady B a nově také řad A a BDs. Z Bohumína bude odjíždět krátce po osmé hodině večerní a projede například Gdaňsk, Sopoty, Gdyni. Jízdu ukončí v letoviscích Leba, respektive jako rychlík TLK Delfín ve stanici Hel. Opačným směrem vyrazí z baltského pobřeží v 19:49 z Leby a v 19:51 z Helu, do Bohumína dorazí po dvanácti hodinách jízdy v 7:55.“
Spoje v české režii
Národní dopravce na spoj do Polska nasadí čtyřicet vozů, dalších deset je připraveno v záloze. To pro případ, kdyby musel některý z vozů na mimořádnou časově náročnější údržbu. Dvanáctivozový vlak na Hel a do letoviska Leba se ve Gdyni rozdělí na dvě části. Celý systém je nastaven podle Úmluvy RIC UIC, jde tedy o klasickou výměnu vozů mezi dopravci. Do čela vlaku se postaví polská lokomotiva řady EU07, jen část cesty po poloostrově nahradí elektrický stroj motorový české řady 754. Sedm z nich ČD svým severním sousedům půjčují delší dobu.
Čtyři desítky vozů však nebudou jedinými modro-bílými zástupci na polských kolejích. „Připravujeme nasazení našich vozů na dalších sezonních vlacích v Polsku. Pojedou také na spoji z Katovic do přímořské Ustky. Jedná se o další dvacítku vozů řad A, B, BDs,“ doplnil. Díky jejich návozu a svozu z Bohumína do Katovic na vlaku EC 100/101 se zejména cestujícím z Ostravska, Slovácka a jižní Hané dostane dalšího nočního spojení do nové destinace na pobřeží Baltu s de facto garantovaným přestupem v Katovicích,“ potvrdil Jan Ilík. „Větší uplatnění našich vozů u severních sousedů je nejen výsledkem nebývalé renesance dálkové dopravy v Polsku, ale je rovněž využitím obchodní příležitosti a možností jak uplatnit některé z vozů uvolněných z vnitrostátních výkonů,“ dodal.
Až k hranicím Polska a Ukrajiny
Úplnou novinkou bude od začátku prosincové platnosti jízdního řádu i zahájení provozu vlaků mezi ČR a polsko-ukrajinskou hranicí, která vytvoří nové podmínky pro spojení České republiky s jihovýchodem Polska a Ukrajinou. „Jedná se o R 300/301 mezi Ostravou a Přemyšlí, jež na polské síti pojede v kategorii TLK. Souprava proto bude složena z vozů řad A, BDs a B a vyrazí přibližně v půl sedmé ráno z Ostravy-Svinova. Do Přemyšle pojede přes Katovice a Krakov. Cesta potrvá zhruba pět hodin. V Přemyšli budou mít cestující zajištěn přestup na vlak na Ukrajinu. ○
Nové EuroCity do Přemyšle
Od prosince bude zaveden i nový vlak kategorie EuroCity. Půjde o spoje EC 104/105 (nynější EC 104/105 Sobieski bude veden pod čísly EC 106/107 v nezměněné trase z Vídně do Gdyně). Trasa vlaku je naplánovaná z Grazu do Přemyšle přes Vídeň, Břeclav, Bohumín, Katovice a Krakov. V Přemyšli bude přípojová návaznost do Oděsy, s přestupem ve Lvově pak také do Kyjeva. Soupravu vytvoří vozy ÖBB, na úseku z Grazu do Bohumína bude zařazen i jídelní vůz. Na polském území bude občerstvení zajištěno formou minibaru. Oba spoje budou atraktivní nejen pro turistickou frekvenci do Krakova, ale díky vazbě na vlaky do ukrajinského vnitrozemí mají šanci oslovit i dynamicky rostoucí přepravní trh Ukrajina – EU. Vedle červnových zlepšení na ose ČR – Slovensko – Ukrajina by se tak trasa přes Polsko měla s novým jízdním řádem 2020 stát alternativou pro spojení Ukrajiny s Českem.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »