Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Další přejezdy se dočkají vylepšení

Další přejezdy se dočkají vylepšení

1.2.2019 – autor: MARTIN HARÁK

Na tuzemské železniční síti se nachází bezmála osm tisíc přejezdů. Trvale se pracuje na zvyšování bezpečnosti na těchto místech jak u samotných vlaků, tak i v případě automobilů. Zároveň se mají nahrazovat stávající rizikové přejezdy mimoúrovňovým křížením. V brzké době by měla být navíc řada přejezdů vybavena novým světelným zařízením či doplněna závorami nebo kamerovým systémem.

Další přejezdy se dočkají vylepšení

Rekonstrukce několika desítek přejezdů se připravují v rámci optimalizace traťových úseků Beroun – Králův Dvůr a Český Těšín – Dětmarovice nebo revitalizace trati Louny – Lovosice. Vedle těchto rozsáhlých staveb správce infrastruktury plánuje úpravy na více než třech stovkách železničních přejezdů, kde by se měl zlepšit jejich technický stav a zvýšit bezpečnost. Konkrétně se 119 přejezdů dočká nového světelného zařízení, více než čtyřicítka by pak měla být osazena závorami, dvacítka dalších dostane sekvenční sklápění a takřka sto třicet přejezdů projde celkovou rekonstrukcí. Velká část přejezdů se rovněž nachází na křížení železniční tratě s účelovými komunikacemi. Některé jsou navíc v dosažitelné vzdálenosti od jiného přejezdu, odkud se dá k danému objektu poměrně snadno a rychle dojet. Takovéto přejezdy se SŽDC snaží každoročně rušit.

Vysokou prioritu dostala postupná přestavba jedenácti přejezdů, jež budou nahrazeny novými mimoúrovňovými kříženími. Vzniknou tak nové silniční komunikace, které umožní zrušení přejezdů. Speciálně vybrané přejezdy najdeme především na koridorových tratích, kde se nejčastěji jezdí rychlostí až 160 km/h a kudy jezdí railjety, Pendolina či vlaky kategorie EuroCity. Konkrétně jde o traťové úseky z Břeclavi přes Otrokovice do Přerova a dále směrem na Ostravu a Bohumín, respektive na Olomouc. Přemostění či podjezdy se plánují na trase z České Třebové do Prahy, ale i na trati z hlavního města do Plzně, resp. z Prahy do Ústí nad Labem a Děčína.

Nové tratě jen mimoúrovňově

Modernizovat se mají také přejezdy na železničních tratích z Brna do České Třebové, z Plzně do Domažlic či z Kolína do Děčína přes Mělník. Stranou nezůstane ani spojnice Velký Osek – Hradec Králové – Choceň a silně vytížená trať z Prahy do Berouna. Samostatnou kapitolou je traťový úsek z Brna do Přerova, který vznikne v budoucnu v nové stopě a bude stavěn již na rychlost 200 km/h. Tam se s úrovňovými přejezdy už nepočítá, protože to zakazuje současná legislativa. Tím se mohou úplně eliminovat tragické nehody podobné například té ve Studénce z července 2015, kdy na chráněný přejezd vjel na červenou plně naložený kamion. Do něj narazil plně rozjetý vlak Pendolino SC 512. Podobná nehoda se odehrála na stejném místě v srpnu 1990, kdy do stavebního stroje na přejezdu narazil v plné rychlosti rychlík jedoucí z Ostravy do Prahy.

Přibývá i kamer

Dalším preventivním prvkem vedoucím ke zvýšení bezpečnosti na přejezdech je instalace dohledových kamer. Ty se na železničních přejezdech začaly postupně zavádět v posledních patnácti letech. Díky tomuto technickému řešení si mnozí řidiči mají šanci uvědomit, že riskovat a nedodržovat pravidla silničního provozu se nevyplácí. Záznamy z kamer na přejezdech totiž slouží jako data potřebná k řešení dopravního přestupku policií či místní samosprávou. Aktuálně je po celé republice v provozu více než padesátka míst vybavených některým ze tří systémů. V první řadě jde o kamerový systém s místním záznamem, v druhém případě pak o systém s místním záznamem a přenosem přes wi-fi a do třetice jde o systém s místním záznamem a přenosem dat ke zpracovateli přestupkové agendy. Třetí v pořadí představuje nejpokročilejší kategorii kamerových systémů, která umí detekovat automaticky registrační značku vozidla, pořídit fotodokumentaci přestupku a pořídit i krátké video.

První šestice přejezdů s nejvyšší prioritou

Centrální komise ministerstva dopravy schválila v prvním kroku zařadit do plánu investiční výstavby šestici přejezdů, zejména s kritériem výskytu závažných mimořádných událostí. SŽDC zahájila práce na dokumentacích pro územní řízení.  

Náhrada přejezdu v Polance n. O. na trati Přerov – Bohumín

Stávající přejezd leží v těsné blízkosti železniční zastávky Polanka nad Odrou. Přejezd bude nahrazen přeložkou stávající silnice, která nově vystoupá po náspu a překlene železniční trať estakádou se čtyřmi mostními oblouky.

Náhrada přejezdu v Uhersku na trati Česká Třebová – Praha

Železniční přejezd leží v železniční stanici Uhersko. Vlastní technické řešení spočívá v nahrazení přejezdu přeložkou stávající silnice, která nově vystoupá po náspu a překlene železniční trať estakádou o délce 300 metrů. Stávající lávka nad kolejištěm bude rozšířena o bez­bariérové přístupové chodníky se zastřešením.

Náhrada přejezdu v Holické ulici v Olomouci na trati Přerov – Olomouc

Stávající přejezd se nachází v olomoucké Holické ulici. Navržené technické řešení spočívá v překročení železniční trati silničním mostem o celkové délce 70 metrů.

Náhrada přejezdu ve Studénce na trati Přerov – Bohumín

Přejezd s tragickou minulostí bude zrušen a na jeho místě bude vystavěn nový podjezd. Podjezdná výška bude 3,55 metru a těžká nákladní vozidla budou odkloněna mimo tuto silnici.

Náhrada dvou přejezdů v Napajedlech na trati Břeclav – Přerov

Jedná se o náhradu skupiny dvou železničních přejezdů ve městě Napajedla pomocí nového silničního nadjezdu.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 4.4

Další články této rubriky

ČD otevřely v depu dílnu pro žáky nového oboruČD otevřely v depu ve Vršovicích novou dílnu pro praktickou výuku

9.12.2024 - Ve středisku údržby Českých drah v Praze-Vršovicích slouží budoucím mechanikům nová moderní učebna odborného výcviku. Přímo v prostorách depa žáci získávají potřebné praktické dovednosti. Nový učební obor Mechanik… »

V pravidelném provozu zůstává poslední pražský BanánPoslední turnusový den pro pražské Banány

8.12.2024 - Konec provozu expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných Banán se blíží. Pražské depo na konci října naposledy vystavilo na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. Od… »

SŽ rozšířila dálkový systém řízení do Českých BudějovicSŽ rozšířila dálkový systém řízení do Českých Budějovic

4.12.2024 - Správa železnic rozšířila dálkový systém řízení železniční dopravy. Od začátku října jsou do tohoto systému zapojeny stanice České Budějovice a výhybna Nemanice. Dálkově je tak řízená celá trať z Prahy přes Tábor do… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika