Železničář / Zpravodajství / Další nové zastávky: vítané i kontroverzní
Další nové zastávky: vítané i kontroverzní
10.2.2016 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Nebývalý boom nových zastávek, především na východním okraji Prahy, které cestujícím slouží od začátku platnosti minulého jízdního řádu, se letos ve stejné míře neopakuje. Přesto několik nových vyrostlo a lidé si je mohli v prosinci prvně vyzkoušet s novým grafikonem vlakové dopravy. Na jakých tratích se objevily?
Už loni na podzim byly otevřeny zastávky Červená Voda-Pod rozhlednou na trati 024 a také Znojmo nemocnice na trati 241. V severovýchodní části Českého Krumlova na jihočeské trati číslo 194 vznikla zastávka Domoradice. Původní, další zhruba kilometr vzdálená zastávka nesoucí stejné jméno byla již před časem přejmenována na Přísečná. Staví zde všechny vlaky. Jen asi kilometr od Litovle a dva od odbočné stanice Červenka vzniká nová Červenka-zastávka, která leží poblíž stejnojmenné obce. V Havířově střed (kilometr od současného nádraží) zastavují všechny vlaky ČD včetně spěšných.
Cestujícím z Táborska by mohla přijít vhod zastávka Tábor-Měšice na trati 224 směr Pelhřimov, ovšem zatím tu žádné vlaky podle JŘ nezastavují. Po nové zastávce Znojmo nemocnice měli cestující na trati 241 směr Jihlava začít využívat zastávku Lesůňky mezi Jaroměřicemi n. R. a Šebkovicemi, kterou v roce 2011 iniciovala obec. Zatím však existuje jen na papíře. Její výstavbu Kraj Vysočina nejprve podpořil, potom ji ale zablokoval s tím, že pokud ji SŽDC postaví, tak v ní v žádném případě zastavování vlaků v souvislosti s novou koncepcí Veřejné dopravy Vysočina kraj neobjedná. Tato koncepce je nyní přepracovávána, kraj zastavování vlaků v Lesůňkách přislíbil a výstavbu zastávky podpořil. S pracemi by se mělo začít počátkem roku 2017.
Běchovice střed čekají na přístupovou cestu a parkoviště
Zastávka Nová Ves nad Nisou rozšířila seznam nových stanic na Tanvaldsku. Poslední osobní vlak tu zastavil 4. srpna 2014, pak následovala rekonstrukce trati. Od nového jízdního řádku 2015/16 se opět začalo zastavovat i v Nové Vsi nad Nisou, ovšem kompromisně tu staví soupravy každého druhého, ve špičkách každého třetího spoje. Frekvence zde je nižší ve srovnání s jinými zastávkami – v roce 2013 činil průměr 44 cestujících denně, ostatní stanice na trati 036 v průměru 300 lidí. Na pražské příměstské lince S1 začaly bez velké slávy od 13. prosince zastavovat vlaky na zastávce Praha-Běchovice střed, jež je součástí modernizace traťového úseku Úvaly – Praha-Běchovice. Zastávka je zatím spíše vkladem do budoucnosti. Však také v médiích někteří zapochybovali, zda zastavení vlaků v místě, kde prakticky není větší osídlení, je vůbec zapotřebí. Nejblíže MHD je 500 metrů vzdálená autobusová zastávka (Běchovice) a otázka vzniku nové autobusové zastávky situované poblíž podjezdu se nadále řeší na úrovni organizace ROPID. Důležité je, aby úřady dobudovaly to, co slíbily, tedy přístupovou cestu a parkoviště P+R.
Opatovice nebo Pohřebačka?
Zapomenout nelze na Velké Losiny zámek na „soukromé“ trati 293, již provozuje SART/ARRIVA MORAVA. Nalézá se u přejezdu naproti Areálu zdraví, je bezbariérová a funguje jako zastávka na znamení. Slouží nejen obyvatelům jižní části obce a místní části Ludvíkov, ale také návštěvníkům velkolosinského zámku, papírny a Areálu zdraví. Na devatenáctikilometrové trati je již třináctou zastávkou či stanicí. Není proto vyloučeno, že úsek Petrov nad Desnou – Velké Losiny zastávka je rekordní na síti České republiky co do hustoty zastávek – je jich tu šest na pouhých pěti kilometrech – a zhruba jen kilometrové mezizastávkové vzdálenosti jsou v okolí Loučné nad Desnou a Vikýřovic.
První část trati 031 Pardubice - Hradec Králové loni získala druhou kolej mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem. Stávající stanice Opatovice n. L., sloužící osobní i nákladní dopravě, byla před nedávnem přejmenována na Opatovice n. L. – Pohřebačka a pro osobní dopravu v ní osobní vlaky od 13. prosince zcela přestaly zastavovat. Místo ní byla otevřena pro osobní dopravu zcela nová dvojkolejná zastávka nesoucí zavedené jméno Opatovice n. L. Novostavba ještě nebyla dokončena a už budila velkou pozornost. Nachází se zhruba kilometr jižně od dopravny, blíže protáhlé obci Opatovice. Jejím obyvatelům se docházka k vlaku sice zkrátila, ale naopak to nepotěšilo obyvatele hradecké místní části Březhrad ležící severně od nádraží, kteří nyní mají na vlak dále.
Další články této rubriky
Ceny jízdného na ČD pro rok 2025 od půlky prosince vzrostou o 4,9 %
8.10.2024 - Ceny jízdného ve vlacích Českých drah se od 15. prosince zvýší průměrně o 4,9 %. Stane se tak na základě principu průběžné valorizace, který odráží inflaci a zvýšení nákladů za uplynulý rok. Cena jízdenky dospělého na… »
Mobilní signál ve vlacích vylepší 5G opakovače
7.10.2024 - Cestující se mohou těšit na kvalitní pokrytí mobilním signálem po celou dobu jízdy. České dráhy vypsaly soutěž na dodavatele 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter v předpokládaných nákladech… »
Obnova trati pod Vyšehradem zvýší kapacitu
2.10.2024 - Správa železnic připravuje zkapacitnění frekventované trati mezi pražským hlavním a smíchovským nádražím. Vyhlásila už výběrové řízení na projektanta úprav úseku mezi jižním vyústěním vinohradských tunelů a začátkem… »