Železničář / Zpravodajství / Další nové zastávky: vítané i kontroverzní
Další nové zastávky: vítané i kontroverzní
10.2.2016 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Nebývalý boom nových zastávek, především na východním okraji Prahy, které cestujícím slouží od začátku platnosti minulého jízdního řádu, se letos ve stejné míře neopakuje. Přesto několik nových vyrostlo a lidé si je mohli v prosinci prvně vyzkoušet s novým grafikonem vlakové dopravy. Na jakých tratích se objevily?
Už loni na podzim byly otevřeny zastávky Červená Voda-Pod rozhlednou na trati 024 a také Znojmo nemocnice na trati 241. V severovýchodní části Českého Krumlova na jihočeské trati číslo 194 vznikla zastávka Domoradice. Původní, další zhruba kilometr vzdálená zastávka nesoucí stejné jméno byla již před časem přejmenována na Přísečná. Staví zde všechny vlaky. Jen asi kilometr od Litovle a dva od odbočné stanice Červenka vzniká nová Červenka-zastávka, která leží poblíž stejnojmenné obce. V Havířově střed (kilometr od současného nádraží) zastavují všechny vlaky ČD včetně spěšných.
Cestujícím z Táborska by mohla přijít vhod zastávka Tábor-Měšice na trati 224 směr Pelhřimov, ovšem zatím tu žádné vlaky podle JŘ nezastavují. Po nové zastávce Znojmo nemocnice měli cestující na trati 241 směr Jihlava začít využívat zastávku Lesůňky mezi Jaroměřicemi n. R. a Šebkovicemi, kterou v roce 2011 iniciovala obec. Zatím však existuje jen na papíře. Její výstavbu Kraj Vysočina nejprve podpořil, potom ji ale zablokoval s tím, že pokud ji SŽDC postaví, tak v ní v žádném případě zastavování vlaků v souvislosti s novou koncepcí Veřejné dopravy Vysočina kraj neobjedná. Tato koncepce je nyní přepracovávána, kraj zastavování vlaků v Lesůňkách přislíbil a výstavbu zastávky podpořil. S pracemi by se mělo začít počátkem roku 2017.
Běchovice střed čekají na přístupovou cestu a parkoviště
Zastávka Nová Ves nad Nisou rozšířila seznam nových stanic na Tanvaldsku. Poslední osobní vlak tu zastavil 4. srpna 2014, pak následovala rekonstrukce trati. Od nového jízdního řádku 2015/16 se opět začalo zastavovat i v Nové Vsi nad Nisou, ovšem kompromisně tu staví soupravy každého druhého, ve špičkách každého třetího spoje. Frekvence zde je nižší ve srovnání s jinými zastávkami – v roce 2013 činil průměr 44 cestujících denně, ostatní stanice na trati 036 v průměru 300 lidí. Na pražské příměstské lince S1 začaly bez velké slávy od 13. prosince zastavovat vlaky na zastávce Praha-Běchovice střed, jež je součástí modernizace traťového úseku Úvaly – Praha-Běchovice. Zastávka je zatím spíše vkladem do budoucnosti. Však také v médiích někteří zapochybovali, zda zastavení vlaků v místě, kde prakticky není větší osídlení, je vůbec zapotřebí. Nejblíže MHD je 500 metrů vzdálená autobusová zastávka (Běchovice) a otázka vzniku nové autobusové zastávky situované poblíž podjezdu se nadále řeší na úrovni organizace ROPID. Důležité je, aby úřady dobudovaly to, co slíbily, tedy přístupovou cestu a parkoviště P+R.
Opatovice nebo Pohřebačka?
Zapomenout nelze na Velké Losiny zámek na „soukromé“ trati 293, již provozuje SART/ARRIVA MORAVA. Nalézá se u přejezdu naproti Areálu zdraví, je bezbariérová a funguje jako zastávka na znamení. Slouží nejen obyvatelům jižní části obce a místní části Ludvíkov, ale také návštěvníkům velkolosinského zámku, papírny a Areálu zdraví. Na devatenáctikilometrové trati je již třináctou zastávkou či stanicí. Není proto vyloučeno, že úsek Petrov nad Desnou – Velké Losiny zastávka je rekordní na síti České republiky co do hustoty zastávek – je jich tu šest na pouhých pěti kilometrech – a zhruba jen kilometrové mezizastávkové vzdálenosti jsou v okolí Loučné nad Desnou a Vikýřovic.
První část trati 031 Pardubice - Hradec Králové loni získala druhou kolej mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem. Stávající stanice Opatovice n. L., sloužící osobní i nákladní dopravě, byla před nedávnem přejmenována na Opatovice n. L. – Pohřebačka a pro osobní dopravu v ní osobní vlaky od 13. prosince zcela přestaly zastavovat. Místo ní byla otevřena pro osobní dopravu zcela nová dvojkolejná zastávka nesoucí zavedené jméno Opatovice n. L. Novostavba ještě nebyla dokončena a už budila velkou pozornost. Nachází se zhruba kilometr jižně od dopravny, blíže protáhlé obci Opatovice. Jejím obyvatelům se docházka k vlaku sice zkrátila, ale naopak to nepotěšilo obyvatele hradecké místní části Březhrad ležící severně od nádraží, kteří nyní mají na vlak dále.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »