Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Čtveřice Stadlerů zkušebně v provozu na Hradecku

Čtveřice Stadlerů zkušebně v provozu na Hradecku

23.4.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

První ze čtveřice motorových vozů RS1 Stadler z německé společnosti Vogtlandbahn pro zkvalitnění regionální dopravy v Královéhradeckém kraji, svezl na velikonoční sobotu 4. dubna premiérově cestující mezi Hradcem Králové a Chlumcem nad Cidlinou. Jedná se o zkušební provoz.

Čtveřice Stadlerů zkušebně v provozu na Hradecku

„Protože je naším cílem a také součástí obchodních vztahů pokračovat ve zkvalitňování vozidlového parku regionální dopravy, zapůjčili jsme zatím na dobu několika měsíců pro provozní zkoušky vozidlo RS1 od výrobce Stadler. V případě úspěšného zkušebního provozu budeme usilovat o dlouhodobé nasazení těchto moderních vozidel v našem regionu. Pro další záměry je podstatná dohoda s objednatelem, kterým je Královéhradecký kraj,“ uvedl Roman Moravčík, manažer ROC Hradec Králové.

Na konci března se uskutečnila předávka vozidel v saském Neumarku a prvního dubna mohl první vůz zamířit do Čech. Cesta byla vzhledem k větrné kalamitě prý zajímavá. „Stáli jsme dlouho v Adorfu, protože na trať popadaly stromy, takže jsme přijeli domů skoro o den později,“ líčí vedoucí provozu PJ Liberec Roman Kvíčala, jenž měl na prvních vlacích s cestujícími na starosti zácvik královéhradeckých, doudlebských a náchodských strojvedoucích na „Štádlerovi“.

„Pro naše kolegy z Hradce Králové je to úplně nové vozidlo. Od našich ‚Štádlerů‘ se výrazně liší obsluha zabezpečovacího zařízení. Je tu mobilní část INDUSI a pak SIFA, tedy obdoba naší kontroly bdělosti strojvedoucího, která se ovšem obsluhuje přesně obráceně než naše KBS. Ovládací prvek se drží a občas pustí, zatímco u nás je nutné občas stlačit tlačítko, to kolegům samozřejmě zpočátku působí problémy. Na druhou stranu se SIFA obsluhuje hlavně nohou, tak zase budou mít volnější ruce.  Ale na to si rychle zvyknou,“ vysvětluje Roman Kvíčala. Jeho kolega, liberecký kontrolor vozby Jiří Cvrček, dodává, že strojvedoucím jsou po dobu zácviku simulovány také základní situace, které je mohou potkat v provozu. Jde třeba o jízdu jen na jeden motor nebo odblokování stržené záchranné brzdy.

Chybějí automaty a označovače

Drobné změny čekají cestující i v interiéru, například jiné ovládání dveří na WC, chybějí tu automaty na jízdenky a označovače. K otevírání dveří postačí místo pověstných tří tlačítek nad sebou jen dvě. „Vozidla jsou ve verzi bez 1. třídy, nabízejí celkem 70 míst k sezení, více sklopných sedadel a tím pádem i místa navíc pro přepravu kol, kočárků a invalidů, čili pro regionální dopravu jsou vhodnější variantou,“ popisuje Roman Moravčík. ROC vybavilo Stadlery vysvětlujícími informacemi a spolu s DKV Česká Třebová uvádění vozů do provozu zajišťují.

„Velmi se mi líbí, že vůz nabízí otevřený, prosvětlený prostor s obrovskými okny,“ chválí Monika Němcová, vedoucí vlakové obsluhy ZAP Pardubice, střediska vlakových čet Chlumec nad Cidlinou, která vezla RS1 jako vůbec první. A moderně vyhlížející vlak si chválí i cestující. „Uvnitř je to čistší než ve stávajících soupravách, a bezbariérové, což ocení hlavně starší a hůře pohybliví lidé. A také výrazně tišší,“ vypočítává mladá cestující Veronika Brokešová.

Další vozy označené jako řada 650 by měly už během dubna zdolat kilometry na tratích nejen do Chlumce a Týniště, ale i Rychnova nad Kněžnou, Letohradu nebo Hronova. Do pravidelného provozu mají být nasazeny 14. června při změně jízdního řádu.   


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 2.83

Fotogalerie

Další články této rubriky

Zemřel kolega Michal HeindlZemřel kolega Michal Heindl

19.3.2021 - Dnešní doba je velmi náročná. Do toho všeho občas přijde zpráva, kterou člověk nechce slyšet. Stejně tomu bylo i 18. 3. 2021, kdy se ráno rozletěla do světa zpráva o úmrtí Michala Heindla, našeho kamaráda a kolegy z plzeňského… »

Přípravu dalších bezbariérových služeb ČD nezastavila ani pandemie Přípravu dalších bezbariérových služeb ČD nezastavila ani pandemie

3.3.2021 - Koronavirus v uplynulém roce výrazně omezil možnosti cestování, což se týkalo i nejzranitelnější skupiny obyvatel, osob se zdravotním handicapem. České dráhy navzdory tomu loni zajistily 4 584 objednaných přeprav… »

ČD získaly desetiletý kontrakt v Olomouckém krajiČD získaly desetiletý kontrakt v Olomouckém kraji

2.3.2021 - České dráhy zajistí regionální dopravu v Olomouckém kraji i po roce 2022. Zástupci ČD a Olomouckého kraje podepsali začátkem ledna příslušnou desetiletou smlouvu. Kontrakt se týká provozního souboru Elektrická síť – střed a… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika