Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / City Airport Train: z centra na letiště za pár minut

City Airport Train: z centra na letiště za pár minut

8.1.2020 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ Foto: AUTOR, WIKIPEDIA

Zatímco Praha už více než pětadvacet let diskutuje o stavbě rychlodráhy z centra města na Letiště Václava Havla v Ruzyni a ještě řadu let bude trvat, než bude toto spojení zprovozněno, Vídeň letos oslavila už 15 let provozu expresní linky City Airport Train, zkráceně CAT. Do provozu byla uvedena v jízdním řádu pro rok 2004. Prvně tedy na trať vyrazila už 14. prosince 2003.

City Airport Train: z centra na letiště za pár minut

Za účelem přípravy a realizace projektu založily v únoru 2002 spolkové železnice ÖBB (49,9 %) a firma Flughafen Wien AG (50,1 %) společný podnik City Air Terminal Betriebsgesellschaft m.b.H. Cílem bylo nabídnout nové rychlé a komfortní spojení mezi centrem Vídně a letištěm ve Schwechatu včetně odbavení na let už ve městě. Za tím účelem byl zřízen na stanici Wien-Mitte, dnes v areálu obchodního centra The Mall, pod kterým se nádraží nachází, moderní letecký odbavovací terminál. Tam se lze přímo odbavit až na 80 % letů včetně zavazadel.

Za patnáct let 16 milionů cestujících

Cestující pak využijí upravené příměstské patrové soupravy o třech vozech, z toho je jeden řídicí. Interiér je speciálně upravený pro zvláštní účely leteckých cestujících: nabízí 243 míst k sezení, velké prostory pro uložení zavazadel, je vybavený wi-fi připojením k internetu, elektrickými zásuvkami nebo zábavním portálem. Další služby poskytuje společnost na terminálech. Trakci zajišťují lokomotivy Taurus. Vlaky jezdí od rána přibližně od půl šesté téměř do půlnoci v půlhodinových intervalech a mají jízdní dobu 16 minut.

Navzdory poměrně vysoké ceně 11 nebo 12 eur podle místa nákupu – zvýhodněný je nákup on-line a dražší pořízení v automatu – a mnoha možnostem cestování na vídeňské letiště je projekt považován za úspěšný. Loni dosáhl nejlepšího hospodářského výsledku v historii s tržbami 13,3 milionu eur a EBIT ve výši 2,8 milionu eur. Počet cestujících stoupl z počátečních 600 tisíc za rok až na 1,6 milionu a celkově bylo za 15 let přepraveno 16 milionů klientů. Projekt hodnotí pozitivně i spolkový ministr dopravy Norbert Hofer. „CAT je úspěšný model z hlediska veřejné dopravy. Je to pohodlné spojení z města na letiště. Tím je skutečnou pobídkou využít veřejnou dopravu místo auta.“

CAT má přitom velmi silnou konkurenci. Vedle taxi a několika letištních autobusů z různých míst Vídně lze cestovat i dalšími dvěma železničními systémy. Městskou rychlodráhou a dálkovými vlaky.

Na letiště jezdí také S-Bahn a railjety

Vídeňská Schnellbahn, jež dnes používá v německy hovořících zemích obvyklou zkratku S-Bahn, vznikla v roce 1962 a postupně byla rozšiřována na tratě ve Vídni a v jejím okolí. Na letiště zamířila už v 70. letech minulého století a v roce 1977, v souvislosti s výstavbou nové přistávací a vzletové dráhy, byla část trasy přeložena do nového tunelu a železničního terminálu. Od té doby byl zaveden také hodinový interval S-Bahn do města.  

V současnosti tuto trasu obsluhuje linka S7, která kopíruje trasu CAT mezi centrem Vídně a letištěm. Na severu města pokračuje do Florisdorfu, Mistelbachu, a některé spoje zajíždí až do Laa an der Thaya na hranicích s naší republikou. Na opačnou stranu pokračují některé spoje do Wolfsthalu nedaleko Bratislavy.

Cesta linkou S7 trvá z centra města na letiště 23, respektive 25 minut podle směru jízdy a oproti CAT je podstatně levnější. S-Bahn přijde pouze na 4,20 euro včetně celé veřejné dopravy na území velké Vídně. Za tuto cenu tak lze dojet z jakékoliv části rakouské metropole až na letiště ve Schwechatu.  

Nejmladší možností je cestovat vlakem přímo mezi hlavním vlakovým nádražím a vídeňským letištěm. Zde jsou k dispozici každou půlhodinu rychlovlaky railjet, které pokračují po Westbahn ve směru Linec, Salcburk a případně ještě dál na západ. Cesta mezi letištěm a městem jim trvá pouhých 15 minut a na hlavním nádraží jsou zajištěné přípoje i na další vlaky, například do Villachu.

Zvláštností těchto vlaků je i code-sharingový provoz mezi ÖBB a Austrian Airlines, kdy vlaky railjet jsou mezi Salcburkem, Lincem a vídeňským Schwechatem vedeny také jako letecké spoje provázané s dalšími lety. Stejný spoj s odjezdem ze Salcburku v 6:01 hodin a příjezdem na letiště ve Vídni v 8:57 hodin najdete v letovém řádu Austrian Airlines jako „let“ OS 3548 a v jízdním řádu ÖBB jako vlak rjx 761. Podobná spolupráce funguje i u dalších leteckých a železničních společností například v Německu, Francii nebo v Belgii a ukazuje na trend intermodální dopravy vlak-letadlo při cestách na kratší, několik set kilometrů dlouhé trasy.

Zjednodušené odbavení

City Airport Train (CAT) je vlak spojující mezinárodní letiště ve Vídni s centrem města (s dopravním terminálem Wien Mitte) za pouhou čtvrthodinu jízdy. Nabízí četné doplňkové služby jako City Check-In s odbavením zavazadel. Jednotlivé spoje ze City Air Terminal vyjíždějí v pravidelném intervalu 30 minut denně od od 6:09 do 23:39 hodin. Pokud je vybraná letecká společnost odbavena na terminálu, cestující mohou po předložení platné jízdenky pro CAT odevzdat zavazadlo a dostanou palubní lístek. Tím odpadá check-in a odbavení zavazadel na letišti a lidé mohou jít přímo na bezpečnostní kontrolu. Vlaky CAT nabízí široké uličky, dostatek zavazadlového prostoru, bezplatné wi-fi, elektrické zásuvky a televizní obrazovky ve vlaku, které zákazníkům poskytují informace o Vídni. Ve vlaku a na stanicích jsou zdarma k dispozici různé německé a anglické noviny a časopisy. CAT je poháněný trakčním proudem s nulovými emisemi ze 100% obnovitelné energie (92 % vodní energie, 8 % větrná energie).

 


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4.83

Další články této rubriky

Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou

22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »

České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu MoravyČeské dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy

20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »

Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodejiJízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika