Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Čím procházejí vozy z Rakouska, než vyrazí s cestujícími?

Čím procházejí vozy z Rakouska, než vyrazí s cestujícími?

25.2.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

V tichosti a bez průtahů zamířily do běžného provozu starší, leč modernizované vagony, výhodně nakoupené v několika vlnách od rakouského národního dopravce ÖBB. Než ale tyto vozy začnou vozit cestující, musejí projít důkladným vyčištěním interiéru a také různými zkouškami. Do korporátních barev se obléknou v rámci větších oprav. Jak to tedy vypadá v depech při jejich zprovozňování?

Čím procházejí vozy z Rakouska, než vyrazí s cestujícími?

Je to poněkud zvláštní, ale o „ojetých“ rakouských vozech od ÖBB, nedávno pořízených Českými drahami, se na rozdíl od těch zcela nových mluví a píše relativně málo. Většinou bez větší publicity zamíří urychleně do provozu. Přitom většina těchto vagonů splňuje nejpřísnější kritéria pro moderní cestování – nechybí v nich klimatizace, mohou do zahraničí a zvládnou rychlost 160 až 200 km/h.

To je i případ většiny z dvaačtyřiceti vozů druhé třídy Bmz235 včetně dvanácti s dětským kinem (Bmz229), stejného počtu kombinovaných 1. a 2. třídy (ABmz346) a devíti lehátek (Bcmz834). Co se s těmito vagony dělo, jakmile byly od našich jižních sousedů převezeny na české území a jak rychlý byl jejich návrat na koleje? Po jejich příjezdu na území Česka se většina těch s platnou revizí po „oživení“ a nezbytných úpravách prakticky ihned dostala zpět na koleje.

V depech vyčistili interiér a přelepili stará loga

Jakou procedurou ale musely projít a co to pro zaměstnance DKV Praha, DKV Olomouc, PJ Bohumín, a DPOV, PSO Nymburk, obnášelo? „Především důkladné vyčištění interiéru a nahrazení některých starých samolepek s logy, technologickými nápisy a instrukcemi, pokud nešlo o mezinárodně platné a srozumitelné obrazové piktogramy, příslušnými českými. Na skříň bylo nalepeno logo ČD s označením příslušného depa a domovské stanice,“ vysvětluje Karel Boček z Odboru kolejových vozidel ČD. 

Než začaly vagony vozit cestující, musely podstoupit testy. V depech, kam spadají, se po připojení na stacionární zdroje napětí ověřovala správná funkce elektrické výzbroje na našich systémech napětí. „Zatímco předchozí vlastník ÖBB neznal pojem revize elektrozařízení, tady musejí mít všechny přístroje doklad o zkoušce určeného technického zařízení,“ vysvětluje odlišnost Karel Boček. Následovala technická kontrola, jejíž zdárný konec stvrzuje samolepka s datem provedení. Vozy jsou i nadále vedeny v národním registru Rakouska – před číslem mají označení A-ČD a nikoli CZ-ČD. Subjektu spravujícímu registr se musí nahlásit změna vlastníka. Vagony pak byly co nejdříve zařazovány do provozu převážně na vlaky Praha – Bohumín – Žilina.

Za devět dní do provozu

Vozy Bmz229 s dětským kinem nejlépe dokumentují, jak rychle rakouské „ojetiny“ šly do provozu. Dva z nich ČD převzaly 18. prosince a po nezbytné prohlídce jeden z nich vyjel už 27. prosince. Ze zbylých osmi přijatých 8. a 16. ledna mělo sedm do začátku února technickou kontrolu a vozily pasažéry. Jediný 91 056 s propadlou revizí na koleje zatím nesmí. Od 19. ledna bylo turnusově několik vagonů řady Bmz229 nasazeno místo vozidla číslo 370 typu Bmz232 (nebo Bmz235) na většinu vlaků EC Praha – Bohumín/Žilina a na spoj 531. Místo Aee142 číslo vozu 372 jezdí od stejného data na vlacích 144/145/148/149/532 kombinované  ABmz346.

Hlídají se najeté kilometry

Jiná situace je u kusů, které nemají doklady, tedy jsou „propadlé“ kilometricky nebo časově. Pro ně ČD vypisují soutěž na periodické opravy (rozsahu PVY, PH). Do režimu běžné periodické opravy postupně zamíří všechny vagony od ÖBB. Záleží na tom, jaké kilometrické omezení si dovezly z Rakouska. Existují doporučené proběhy, v nichž zvlášť zásadní bezpečnostní limit určují ložiska – s nimi lze nechat vůz provozovat do ujetí 750 000 km, maximum je 800 000 km, to už znamená „červenou stopku“.

Vagon Bmz229  91 031 s oddílem dětského kina je v podstatě pilotním projektem pro další postup v opravách rakouských EC-vozů této řady. Počátkem února zamířil do DPOV, PSO Nymburk, kde dostal nový venkovní lak podle platného manuálu pro korporátní design a také příslušné polepy. Pracovníci DKV Praha poté upravili dětský koutek, takzvané kinderkino.

Přehrávač DVD nahradilo jiné zařízení a sjednoceno tak bylo s vybavením dětského koutku ve vlacích railjet. Dodělány byly „hravé“ venkovní a vnitřní polepy a v polovině měsíce mohl být představen veřejnosti. V budoucnu bude tmavošedý zátěžový koberec na podlaze nahrazen novým rovněž v korporátních barvách ČD (pro 2. třídu). Kromě tohoto vozu se opravy rozsahu Lak II provádějí v Nymburce na prvních vozech z rakouské „rodiny“. Za první pololetí by jich odtud mělo do provozu vyjet osmadvacet.        

Série vagonů exÖBB dodaných v roce 2014

ABmz346 – 12 vozů 1. a 2. třídy (výrobek SGP Simmering 1978–79, modernizace ÖBB Technische Services v letech 2001–2009)

Bmz235 – 25 + 17 vozů druhé třídy dodaných ve dvou sériích (výrobek SGP Simmering/SGP Graz/Fiat Torino 1978)

Bmz229 – 12 vozů 2. třídy s hracím koutkem a dětským kinem (výrobek SGP Simmering/SGP Graz/Fiat Torino 1977, modernizace ÖBB Technische Services v letech 2002–2010)

WRmz817 – 4 restaurační vozy (výrobek SGP Simmering 1988/89, modernizace ÖBB Technische Services v letech 2005–2010)

Bcmz834 – 9 lehátkových vozů (výrobek firmy Jenbacher 1981, modernizace 2004–2010)


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 4.2

Fotogalerie

Další články této rubriky

Přípravu dalších bezbariérových služeb ČD nezastavila ani pandemie Přípravu dalších bezbariérových služeb ČD nezastavila ani pandemie

3.3.2021 - Koronavirus v uplynulém roce výrazně omezil možnosti cestování, což se týkalo i nejzranitelnější skupiny obyvatel, osob se zdravotním handicapem. České dráhy navzdory tomu loni zajistily 4 584 objednaných přeprav… »

ČD získaly desetiletý kontrakt v Olomouckém krajiČD získaly desetiletý kontrakt v Olomouckém kraji

2.3.2021 - České dráhy zajistí regionální dopravu v Olomouckém kraji i po roce 2022. Zástupci ČD a Olomouckého kraje podepsali začátkem ledna příslušnou desetiletou smlouvu. Kontrakt se týká provozního souboru Elektrická síť – střed a… »

Největší výluka roku ovlivní dálkovou i regionální dopravuNejvětší výluka roku ovlivní dálkovou i regionální dopravu

1.3.2021 - Stavební práce související s modernizací prvního tranzitního koridoru letos výrazně ovlivní cestování vlaky Českých drah. Například expresy linky Ex3 budou vedeny oklikou přes Vysočinu, vybrané vlaky kategorie EC a railjet… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika