Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Cestujících na Pardubicku stále přibývá

Cestujících na Pardubicku stále přibývá

19.2.2020 – autor: MARTIN HÁJEK Foto: MARTIN HARÁK

Na řadě tratí v Pardubickém kraji bylo podle výsledků sčítacích kampaní v jízdním řádu 2019 dosaženo rekordních počtů přepravovaných cestujících, mnohde nejvíce za poslední desetiletí. A nepřispěly k tomu jen státní slevy. Opět se potvrzuje, že dostatečná nabídka ve spojení s cestovní rychlostí a pohodlím láká do vlaků další cestující. Velký nárůst tak vykazují zejména trati, kde jezdí rychlíky a spěšné vlaky.

Cestujících na Pardubicku stále přibývá

Pomyslné první místo obsadila trať Pardubice – Hradec Králové, na níž vykazují přepravy stálou expanzi. Počet zákazníků odvezených jak regionálními vlaky, tak i rychlíky stále roste. Jasně se tak prokázalo, že dostatečná nabídka rychlých a pohodlných vlaků po celý den přiláká další cestující. Ti nemusejí řešit problémy s parkováním či hustou dopravou v obou krajských městech. Loni na této trase opět padl rekord. Navíc během posledních deseti let České dráhy nepřepravily po této trati více cestujících. V pracovní dny jich bylo téměř 7,5 tisíce, což je meziroční nárůst skoro o jedenáct procent. Ve srovnání s rokem 2015, kdy se dokončilo zdvojkolejnění v úseku Stéblová – Opatovice nad Labem a ČD zavedly zrychlený model dopravy, jich jezdí dokonce o 30 procent více.

Významně roste zájem o cestování i o víkendu. V sobotu se průměrně mezi Pardubicemi-Rosicemi nad Labem a Hradcem Králové přepravuje více než pět a půl tisíce cestujících. Nárůst je patrný rovněž v neděli, která se již téměř dotáhla na pracovní dny. Jezdí přes sedm tisíc pasažérů, což je o čtrnáct procent více než v roce 2018 a skoro o padesát procent více než v roce 2015. Pro srovnání – v roce 2015 vlaky ČD přepravily na mezikrajské trase zhruba o dva a půl tisíce lidí méně. Celkově tak čísla na této trati překonala nové rekordy a lze očekávat, že po dokončení zdvojkolejnění zbývajících úseků a zvýšení nabídky spojů dále porostou.

Jako další v pořadí se umístil koridor mezi Kolínem, Pardubicemi a Českou Třebovou. Pokud tuto trať posuzujeme i s rychlíky, které v rámci integrovaného dopravního systému IREDO rovněž zajišťují významný podíl na dopravě v rámci kraje, vykazuje trať zhruba dvacetiprocentní meziroční nárůst v pracovní dny, o nedělích dokonce o celou třetinu, což znamená minimálně 2 500 cestujících navíc. Po letech se na této trati zastavil propad u osobních vlaků a počet zákazníků ČD se navýšil v některých úsecích až o 29 procent (například o nedělích mezi Pardubicemi a Chocní). Za jednu z příčin stagnace lze považovat častá zpoždění osobních vlaků, které jsou na této vytížené trati mnohdy předjížděny rychlejšími vlaky.

Návrat cestujících na trať 238

Na trati z Pardubic přes Chrudim do Hlinska a Havlíčkova Brodu byl loni obnoven dopravní koncept založený na pravidelné nabídce rychlého spojení. A úspěch se dostavil záhy. Na všech meziměstských úsecích byl zaznamenán meziroční nárůst cestujících o 10 až 20 % a mnohde bylo překonáno i období let 2012 a 2013, kdy zde již spěšné vlaky jezdily. V pracovní dny převezou vlaky mezi Pardubicemi a Chrudimí více než 2 600 lidí, o víkendu zhruba 2400, což je meziročně o 10 % více. V úseku Žďárec u Skutče - Hlinsko pak vzrostl meziročně počet cestujících v pracovní dny a neděli o 140, tedy o 20 % (v sobotu o polovinu). Zhruba 550 cestujících přijede a odjede v pracovní dny do/z Hlinska z/do Havlíčkova Brodu, což je rovněž nárůst o 20 %. Zhruba 15 až 20% nárůst je vykázán u vlaků o víkendech. Lidé tak více využívají vlaky i pro dopravu mezi kraji. Potvrzuje se tak správnost zavedení nového dopravního modelu, který má potenciál dalšího růstu po dodání nových vozidel (2023) či odstranění přestupů v Hlinsku.

Úspěch i na lokálkách

Jedním z nejvytíženějších traťových úseků v Pardubickém kraji, pokud budeme brát v úvahu pouze regionální trati, je úsek Choceň – Vysoké Mýto. Přepravených lidí zde loni bylo nejvíce od roku 2011. Nárůsty cestujících hlavně o víkendech až o dvacet procent jen potvrzují důležitost této trati. Například mezi Chocní a Vysokým Mýtem se v průměru přepraví přes 1 500 cestujících v pracovní dny, více než 1 100 v sobotu a asi 950 v neděli. Další z tratí s nárůstem počtu cestujících je spojnice mezi Svitavami a Poličkou. Meziročně tu přibylo okolo 15 % zákazníků.

Mezi Českou a Moravskou Třebovou se v pracovní dny již od roku 2015 přepraví běžně okolo čtyř stovek cestujících. Značný nárůst ale statistiky vykazují o sobotách (+ 27 %) a více lidí jezdí i o nedělích. Na trati 019 se již druhým rokem uplatňuje nový koncept dopravy, jenž se velmi osvědčil. Například jen na úseku mezi Rudolticemi a Lanškrounem od roku 2011 nikdy necestovalo více zákazníků. V pracovní dny se jich sveze oběma směry téměř tisícovka, což je o 6 procent více. Zajímavá jsou čísla z koridorové trati 260 z České Třebové směrem na Svitavy a Brno. Příkladem jsou rychlíky Praha – Brno, kde podobně jako v úseku Kolín – Česká Třebová či mezi Českou Třebovou a Letovicemi přibylo cestujících o více než 25 %. V sobotu tu pak jezdí ještě o dalších 5 % lidí více.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4.67

Další články této rubriky

Depa v Praze propojila nová spojkaDepa v Praze propojila nová spojka

28.4.2021 - Významnou úsporu nákladů a vyšší efektivitu při údržbě a opravách vlaků Českých drah přinese nové propojení mezi středisky údržby v pražské Michli (Praha Jih) a ve Vršovicích. Dopravce ho vybudoval jako vlastní alternativu… »

Nárůst počtu cestujících zastavila pandemie Nárůst počtu cestujících zastavila pandemie

27.4.2021 - Po mnohaletém růstu počtu cestujících ve vlacích Českých drah se loni tento trend obrátil. Na vině je pandemie koronaviru, která zájem lidí dočasně zastavila. České dráhy loni přepravily 117,7 milionu zákazníků, což… »

Finanční podpora historickým vozidlům vzroste na 5 milionů KčFinanční podpora historickým vozidlům vzroste na 5 milionů Kč

26.4.2021 - Ministerstvo dopravy vyhlašuje výzvu v rámci programu na obnovu historických železničních vozidel na období 2021–2023. Zároveň schválilo a navýšilo roční rozpočet na 5 milionů korun, oproti minulým letům, kdy byl roční… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika