Železničář / Zpravodajství / Cestujících na Pardubicku stále přibývá
Cestujících na Pardubicku stále přibývá
19.2.2020 – autor: MARTIN HÁJEK Foto: MARTIN HARÁK
Na řadě tratí v Pardubickém kraji bylo podle výsledků sčítacích kampaní v jízdním řádu 2019 dosaženo rekordních počtů přepravovaných cestujících, mnohde nejvíce za poslední desetiletí. A nepřispěly k tomu jen státní slevy. Opět se potvrzuje, že dostatečná nabídka ve spojení s cestovní rychlostí a pohodlím láká do vlaků další cestující. Velký nárůst tak vykazují zejména trati, kde jezdí rychlíky a spěšné vlaky.
Pomyslné první místo obsadila trať Pardubice – Hradec Králové, na níž vykazují přepravy stálou expanzi. Počet zákazníků odvezených jak regionálními vlaky, tak i rychlíky stále roste. Jasně se tak prokázalo, že dostatečná nabídka rychlých a pohodlných vlaků po celý den přiláká další cestující. Ti nemusejí řešit problémy s parkováním či hustou dopravou v obou krajských městech. Loni na této trase opět padl rekord. Navíc během posledních deseti let České dráhy nepřepravily po této trati více cestujících. V pracovní dny jich bylo téměř 7,5 tisíce, což je meziroční nárůst skoro o jedenáct procent. Ve srovnání s rokem 2015, kdy se dokončilo zdvojkolejnění v úseku Stéblová – Opatovice nad Labem a ČD zavedly zrychlený model dopravy, jich jezdí dokonce o 30 procent více.
Významně roste zájem o cestování i o víkendu. V sobotu se průměrně mezi Pardubicemi-Rosicemi nad Labem a Hradcem Králové přepravuje více než pět a půl tisíce cestujících. Nárůst je patrný rovněž v neděli, která se již téměř dotáhla na pracovní dny. Jezdí přes sedm tisíc pasažérů, což je o čtrnáct procent více než v roce 2018 a skoro o padesát procent více než v roce 2015. Pro srovnání – v roce 2015 vlaky ČD přepravily na mezikrajské trase zhruba o dva a půl tisíce lidí méně. Celkově tak čísla na této trati překonala nové rekordy a lze očekávat, že po dokončení zdvojkolejnění zbývajících úseků a zvýšení nabídky spojů dále porostou.
Jako další v pořadí se umístil koridor mezi Kolínem, Pardubicemi a Českou Třebovou. Pokud tuto trať posuzujeme i s rychlíky, které v rámci integrovaného dopravního systému IREDO rovněž zajišťují významný podíl na dopravě v rámci kraje, vykazuje trať zhruba dvacetiprocentní meziroční nárůst v pracovní dny, o nedělích dokonce o celou třetinu, což znamená minimálně 2 500 cestujících navíc. Po letech se na této trati zastavil propad u osobních vlaků a počet zákazníků ČD se navýšil v některých úsecích až o 29 procent (například o nedělích mezi Pardubicemi a Chocní). Za jednu z příčin stagnace lze považovat častá zpoždění osobních vlaků, které jsou na této vytížené trati mnohdy předjížděny rychlejšími vlaky.
Návrat cestujících na trať 238
Na trati z Pardubic přes Chrudim do Hlinska a Havlíčkova Brodu byl loni obnoven dopravní koncept založený na pravidelné nabídce rychlého spojení. A úspěch se dostavil záhy. Na všech meziměstských úsecích byl zaznamenán meziroční nárůst cestujících o 10 až 20 % a mnohde bylo překonáno i období let 2012 a 2013, kdy zde již spěšné vlaky jezdily. V pracovní dny převezou vlaky mezi Pardubicemi a Chrudimí více než 2 600 lidí, o víkendu zhruba 2400, což je meziročně o 10 % více. V úseku Žďárec u Skutče - Hlinsko pak vzrostl meziročně počet cestujících v pracovní dny a neděli o 140, tedy o 20 % (v sobotu o polovinu). Zhruba 550 cestujících přijede a odjede v pracovní dny do/z Hlinska z/do Havlíčkova Brodu, což je rovněž nárůst o 20 %. Zhruba 15 až 20% nárůst je vykázán u vlaků o víkendech. Lidé tak více využívají vlaky i pro dopravu mezi kraji. Potvrzuje se tak správnost zavedení nového dopravního modelu, který má potenciál dalšího růstu po dodání nových vozidel (2023) či odstranění přestupů v Hlinsku.
Úspěch i na lokálkách
Jedním z nejvytíženějších traťových úseků v Pardubickém kraji, pokud budeme brát v úvahu pouze regionální trati, je úsek Choceň – Vysoké Mýto. Přepravených lidí zde loni bylo nejvíce od roku 2011. Nárůsty cestujících hlavně o víkendech až o dvacet procent jen potvrzují důležitost této trati. Například mezi Chocní a Vysokým Mýtem se v průměru přepraví přes 1 500 cestujících v pracovní dny, více než 1 100 v sobotu a asi 950 v neděli. Další z tratí s nárůstem počtu cestujících je spojnice mezi Svitavami a Poličkou. Meziročně tu přibylo okolo 15 % zákazníků.
Mezi Českou a Moravskou Třebovou se v pracovní dny již od roku 2015 přepraví běžně okolo čtyř stovek cestujících. Značný nárůst ale statistiky vykazují o sobotách (+ 27 %) a více lidí jezdí i o nedělích. Na trati 019 se již druhým rokem uplatňuje nový koncept dopravy, jenž se velmi osvědčil. Například jen na úseku mezi Rudolticemi a Lanškrounem od roku 2011 nikdy necestovalo více zákazníků. V pracovní dny se jich sveze oběma směry téměř tisícovka, což je o 6 procent více. Zajímavá jsou čísla z koridorové trati 260 z České Třebové směrem na Svitavy a Brno. Příkladem jsou rychlíky Praha – Brno, kde podobně jako v úseku Kolín – Česká Třebová či mezi Českou Třebovou a Letovicemi přibylo cestujících o více než 25 %. V sobotu tu pak jezdí ještě o dalších 5 % lidí více.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »