Železničář / Zpravodajství / České dráhy zajistí regionální dopravu v Olomouckém kraji
České dráhy zajistí regionální dopravu v Olomouckém kraji
9.4.2019 – autor: MARTIN HARÁK
Zastupitelstvo Olomouckého kraje odsouhlasilo záměr zadat regionální železniční obslužnost na následující roky Českým drahám. Příslušné smlouvy se budou schvalovat v průběhu dubna. Olomoucký kraj si formou přímého zadání objednává dopravní obslužnost ve třech provozních souborech.
V motorové trakci jde o soubory nazvané Haná a Sever, kde České dráhy zajistí dopravní obslužnost do konce platnosti jízdního řádu 2028/2029. V elektrické trakci se soubor nazývá Elektrická síť – střed a Elektrická síť – nová infrastruktura, je omezena datem
31. 12. 2022, neboť novou infrastrukturou se rozumí chystaná elektrizace trati Olomouc – Uničov – Šumperk, která by měla být hotova právě do konce roku 2022.
Od ledna 2020 bude železniční regionální doprava na území Olomouckého kraje v rukou národního dopravce, kde kraj primárně požaduje odbavování cestujících tarifem IDSOK (Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje). Všechna vozidla budou vybavena systémem GPS pro sledování pohybu na trati a plánuje se úzká spolupráce mezi regionálním dispečinkem Českých drah a centrálním dispečinkem IDSOK. Mimo zmiňovaný systém GPS mají být vozidla a jednotky vybaveny audiovizuálním informačním systémem, informačními LCD panely a u motorových jednotek řady 814 RegioNova a 646 Stadler technici instalují wi-fi včetně elektrických zásuvek pro dobíjení drobných elektrických přístrojů. Nejen u Stadlerů odkoupených od německých drah, ale i RegioNov a také malých motoráků řady 810 budou doplněny háky na umístění jízdních kol. Modernizace železničních vozidel se uskuteční postupně podle provozních kapacit opraven a dílen.
Provozní soubory Haná a Sever
V souboru Haná pojedou motorové vlaky nejen na území Olomouckého, ale i sousedního Pardubického kraje. Konkrétně jde o tratě 017 a 271, kde RegioNovy budou zajíždět z Prostějova přes Dzbel až na Pardubicko, konkrétně do Moravské Třebové. Malé motorové vozy řady 810 RegioMouse se vydají po tratích 273 a 274 z Prostějova do Červenky, respektive Mladče. Stadlery řady 646 pak zajistí provoz na trase z Olomouce do Drahanovic. V soboru nazvaném Sever se objeví celá řada vozidel. Po tratích 291 a 292 budou provozovány spěšné vlaky v úseku Zábřeh na Moravě – Jeseník se soupravami vozů řad Bd a Bdtee v čele s modernizovanými Brejlovci řady 750.7, motoráčky řady 810 obslouží tratě 294 Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem a 297 Mikulovice – Zlaté Hory. Vozy RegioMouse se navíc kombinovaně podělí se Stadlery o zajištění dopravy na tratích 292 ze Šumperku do Jeseníku a 295 z Lipové lázní do Javorníku ve Slezsku. Výhradní provoz bývalých německých jednotek má být na traťovém úseku 310 z Olomouce do Moravského Berouna. Vozbu doplní dvojdílné motorové jednotky RegioNova na mezikrajské trase trati 292 z Jeseníku přes polské Gluchołazy do Krnova.
Elektrická síť zatím s diesely
I přes pojmenování souboru Elektrická síť se do konce roku 2022 bude na trati 290 z Olomouce přes Uničov do Šumperku jezdit v motorové trakci. Proto právě zde bylo přímé zadání omezeno na období od 1. ledna 2020 do 31. prosince 2022. Během několika let se uskuteční rozsáhlé výluky v rámci modernizace a elektrizace celé trati. Do té doby se zde objeví jak trojdílné RegioNovy řady 814.2, tak motorové vozy řady 843 s přívěsnými vagony. Podobný motorový vůz řady 842 je současně naplánován na spojovací úsek elektrizované trati 300 z Nezamyslic do Vyškova na Moravě. Moderní elektrické nízkopodlažní RegioPantery řady 640 se podělí o vozbu s Peršingy řady 163 s třívozovými soupravami z vozů Bdt na dlouhém rameni hned tří tratí (291, 270 a 301) z Koutů nad Desnou přes Šumperk, Olomouc a Prostějov do Nezamyslic. Stávající pantografy řady 460 zůstanou v provozu mezi Olomouckým, Zlínským a Moravskoslezským krajem na tratích 270 a 280 mezi Olomoucí, Přerovem, Vsetínem a Střelnou, respektive mezi Hranicemi na Moravě a Suchdolem nad Odrou.
Další články této rubriky
ČD otevřely v depu ve Vršovicích novou dílnu pro praktickou výuku
9.12.2024 - Ve středisku údržby Českých drah v Praze-Vršovicích slouží budoucím mechanikům nová moderní učebna odborného výcviku. Přímo v prostorách depa žáci získávají potřebné praktické dovednosti. Nový učební obor Mechanik… »
Poslední turnusový den pro pražské Banány
8.12.2024 - Konec provozu expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných Banán se blíží. Pražské depo na konci října naposledy vystavilo na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. Od… »
SŽ rozšířila dálkový systém řízení do Českých Budějovic
4.12.2024 - Správa železnic rozšířila dálkový systém řízení železniční dopravy. Od začátku října jsou do tohoto systému zapojeny stanice České Budějovice a výhybna Nemanice. Dálkově je tak řízená celá trať z Prahy přes Tábor do… »