Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / České dráhy zajistí regionální dopravu v Olomouckém kraji

České dráhy zajistí regionální dopravu v Olomouckém kraji

9.4.2019 – autor: MARTIN HARÁK

Zastupitelstvo Olomouckého kraje odsouhlasilo záměr zadat regionální železniční obslužnost na následující roky Českým drahám. Příslušné smlouvy se budou schvalovat v průběhu dubna. Olomoucký kraj si formou přímého zadání objednává dopravní obslužnost ve třech provozních souborech.

České dráhy zajistí regionální dopravu v Olomouckém kraji

V motorové trakci jde o soubory nazvané Haná a Sever, kde České dráhy zajistí dopravní obslužnost do konce platnosti jízdního řádu 2028/2029. V elektrické trakci se soubor nazývá Elektrická síť – střed a Elektrická síť – nová infrastruktura, je omezena datem

31. 12. 2022, neboť novou infrastrukturou se rozumí chystaná elektrizace trati Olomouc – Uničov – Šumperk, která by měla být hotova právě do konce roku 2022.

Od ledna 2020 bude železniční regionální doprava na území Olomouckého kraje v rukou národního dopravce, kde kraj primárně požaduje odbavování cestujících tarifem IDSOK (Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje). Všechna vozidla budou vybavena systémem GPS pro sledování pohybu na trati a plánuje se úzká spolupráce mezi regionálním dispečinkem Českých drah a centrálním dispečinkem IDSOK. Mimo zmiňovaný systém GPS mají být vozidla a jednotky vybaveny audiovizuálním informačním systémem, informačními LCD panely a u motorových jednotek řady 814 Regio­Nova a 646 Stadler technici instalují wi-fi včetně elektrických zásuvek pro dobíjení drobných elektrických přístrojů. Nejen u Stadlerů odkoupených od německých drah, ale i RegioNov a také malých motoráků řady 810 budou doplněny háky na umístění jízdních kol. Modernizace železničních vozidel se uskuteční postupně podle provozních kapacit opraven a dílen.

Provozní soubory Haná a Sever

V souboru Haná pojedou motorové vlaky nejen na území Olomouckého, ale i sousedního Pardubického kraje. Konkrétně jde o tratě 017 a 271, kde RegioNovy budou zajíždět z Prostějova přes Dzbel až na Pardubicko, konkrétně do Moravské Třebové. Malé motorové vozy řady 810 RegioMouse se vydají po tratích 273 a 274 z Prostějova do Červenky, respektive Mladče. Stadlery řady 646 pak zajistí provoz na trase z Olomouce do Drahanovic. V soboru nazvaném Sever se objeví celá řada vozidel. Po tratích 291 a 292 budou provozovány spěšné vlaky v úseku Zábřeh na Moravě – Jeseník se soupravami vozů řad Bd a Bdtee v čele s modernizovanými Brejlovci řady 750.7, motoráčky řady 810 obslouží tratě 294 Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem a 297 Mikulovice – Zlaté Hory. Vozy RegioMouse se navíc kombinovaně podělí se Stadlery o zajištění dopravy na tratích 292 ze Šumperku do Jeseníku a 295 z Lipové lázní do Javorníku ve Slezsku. Výhradní provoz bývalých německých jednotek má být na traťovém úseku 310 z Olomouce do Moravského Berouna. Vozbu doplní dvojdílné motorové jednotky RegioNova na mezikrajské trase trati 292 z Jeseníku přes polské Gluchołazy do Krnova.

Elektrická síť zatím s diesely

I přes pojmenování souboru Elektrická síť se do konce roku 2022 bude na trati 290 z Olomouce přes Uničov do Šumperku jezdit v motorové trakci. Proto právě zde bylo přímé zadání omezeno na období od 1. ledna 2020 do 31. prosince 2022. Během několika let se uskuteční rozsáhlé výluky v rámci modernizace a elektrizace celé trati. Do té doby se zde objeví jak trojdílné RegioNovy řady 814.2, tak motorové vozy řady 843 s přívěsnými vagony. Podobný motorový vůz řady 842 je současně naplánován na spojovací úsek elektrizované trati 300 z Nezamyslic do Vyškova na Moravě. Moderní elektrické nízkopodlažní RegioPantery řady 640 se podělí o vozbu s Peršingy řady 163 s třívozovými soupravami z vozů Bdt na dlouhém rameni hned tří tratí (291, 270 a 301) z Koutů nad Desnou přes Šumperk, Olomouc a Prostějov do Nezamyslic. Stávající pantografy řady 460 zůstanou v provozu mezi Olomouckým, Zlínským a Moravskoslezským krajem na tratích 270 a 280 mezi Olomoucí, Přerovem, Vsetínem a Střelnou, respektive mezi Hranicemi na Moravě a Suchdolem nad Odrou.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 3

Další články této rubriky

Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou

22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »

České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu MoravyČeské dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy

20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »

Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodejiJízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika