Železničář / Zpravodajství / České dráhy stojí čištění graffiti miliony korun
České dráhy stojí čištění graffiti miliony korun
21.3.2022 – autor: JOSEF HOLEK, LUKÁŠ KUBÁT Foto: JOSEF HOLEK
Na přelomu roku vzrostl v Praze a okolí počet útoků vandalů na vlaky Českých drah. Dopravce pak musí pomalované soupravy stáhnout z provozu, což se pochopitelně negativně projeví na přepravní kapacitě. Zároveň ČD vynakládají nemalé finanční prostředky na likvidaci škod způsobených sprejery. Proto dále posilují ostrahu.

Částky v řádech milionů korun musejí ČD každý rok vynaložit na likvidaci sprejery poničených vlaků. Jen v roce 2021 evidují více než čtyři sta případů graffiti na svých vozidlech a škoda vzniklá v souvislosti s jejich odstraňováním převýšila sumu 6 milionů korun. Na přelomu roku navíc dopravce zaznamenal zvýšenou intenzitu útoků sprejerů – eviduje už 16 případů a náklady na odstranění přesáhly 1,1 milionu korun. S objednateli dopravce nyní řeší optimální možnosti, jak soupravy co nejrychleji vyčistit a přitom zachovat přepravní kapacitu. Sprejeři jsou nejaktivnější hlavně v Praze a okolí. Právě odsud je hlášena většina posledních případů. Graffiti byla pomalována plocha o velikosti více než tisíc metrů čtverečních, tedy plocha o velikosti téměř celého hokejového hřiště.
Vítají snahu ČD
„Vandalismus ve veřejné dopravě nás samozřejmě velice trápí. Boj se sprejerskými útoky na vlaky v Praze a okolí stojí všechny mnoho energie, která by se dala věnovat do dalšího vylepšování cestovního komfortu. S tímto nešvarem se rozhodně nehodláme smířit. Jsem přesvědčen, že čím kratší dobu budou nelegální výtvory na vlacích jezdit, tím menší bude i motivace sprejerů dál poškozovat cizí majetek,“ řekl ředitel ROPID Petr Tomčík.
Jak nastínil Tomčík, pomalované vlaky mají velký vliv i na komfort cestování. Kvůli zajištění čištění musí České dráhy soupravy na určitou dobu stáhnout z provozu, což má nepříznivý vliv na přepravní kapacitu. „Snažíme se, abychom tuto dobu co nejvíce zkrátili, nicméně některá sprejerská díla jsou v poslední době natolik rozsáhlá, že čištění trvá déle než obvykle. V provozu se to pak projeví například nasazením jedné soupravy CityElefant místo dvou spojených,“ vysvětlil Jakub Goliáš, ředitel Oblastního ředitelství osobní dopravy Střed ČD. „S objednateli dopravy proto aktuálně hledáme vhodné řešení, které nám umožní posprejovanou soupravu na nezbytně nutnou dobu odstavit, řádně a rychle ji vyčistit a poté ji vrátit do jejího pravidelného oběhu,“ doplnil.
České dráhy se v souvislosti s rostoucím počtem graffiti na svých vozidlech rozhodly posílit fyzickou ostrahu objektů, ve kterých k útokům na vlaky dochází. Například tím, že tyto objekty hlídají zaměstnanci bezpečnostních agentur. „Ničení vozidel veřejné dopravy graffiti je dlouhodobý problém. Vzhledem k tomu, že vozidla slouží široké veřejnosti, lze podle mého názoru jen těžko docílit toho, že by vandalismus v této podobě zcela vymizel, ale vítám snahu Českých drah v hledání způsobů, jak tuto trestnou činnost co nejvíce eliminovat,“ uvedl ředitel IDSK Zdeněk Šponar
Další články této rubriky
Časopis Železničář po mnoha desetiletích skončil
30.4.2025 - Dubnové číslo Železničáře, které vyšlo 3. 4., je tak trochu zvláštní. Ne snad svým obsahem, ten je jako obvykle věnován novinkám a dění na Českých drahách a na železnici obecně. Výjimečné je toto vydání tím, že se jedná… »
Uspořádali jsme odborný seminář pro stipendisty
30.4.2025 - Na konci března jsme pro naše stipendisty uspořádali ČD Akademii, abychom je podpořili v jejich odborném rozvoji a přípravě na práci strojvedoucí. Odborného semináře se zúčastnila skupinka stipendistů, kteří studují na našich… »
Libeňský přesmyk odstraní úzké hrdlo na koridoru
28.4.2025 - Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení stavby Libeňského přesmyku. Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní… »