Železničář / Zpravodajství / Část nádraží v Brně září novotou
Část nádraží v Brně září novotou
27.1.2022 – autor: JOSEF HOLEK
Na začátku prosince se veřejnost dočkala otevření východního křídla výpravní budovy hlavního nádraží v Brně. V nově zrekonstruovaných prostorech vzniklo několik nových provozoven včetně prodejny potravin a kavárny. Kompletní oprava budovy je plánována do konce letošního roku.
Na zhruba 140 milionů korun se vyšplhala rekonstrukce levého křídla výpravní budovy brněnského hlavního nádraží. To je, stejně jako pražské Masarykovo nádraží, v majetku Českých drah. Slavnostního otevření se na začátku prosince zúčastnili nejen zástupci ČD, new station development (BNSD). Té České dráhy budovu dlouhodobě pronajímají. Kompletní rekonstrukce nádraží je rozdělená do čtyř etap. V rámci právě dokončené třetí nechala BNSD revitalizovat východní křídla včetně nové prosklené přístavby. V této části budovy jsou převážně komerční plochy, jako jsou potraviny, tisk, rychlé občerstvení nebo kavárna. V chodbě jsou k dispozici také lavičky.
Do roka hotovo
První dvě etapy přinesly rekonstrukce fasády na severní straně budovy, střechy či veřejných toalet. Revitalizaci má za sebou i odjezdová vstupní hala, do které byly doplněny mimo jiné původní mramorové obklady, a nová je také elektroinstalace nebo vzduchotechnika. Zároveň sem ČD přesunuly 16 pokladen. Veškeré stavební úpravy probíhají s ohledem na historický ráz budovy. Letos se stavbaři přesunou do pravého křídla nádražní budovy, kde revitalizují příjezdovou halu, spojovací chodbu s odjezdovou halou a fasádu výpravní budovy směrem k tramvajovým zastávkám a do komerčních prostor. Kompletní oprava nádraží by měla být hotová do konce roku 2022.
Nové jsou i perony
Hotová oprava částí výpravní budovy není na brněnském nádraží jedinou novinkou. Správa železnic dokončila přestavbu 5. a 6. nástupiště, čímž završila rekonstrukci všech nástupišť. Pracovat se zde začalo loni v květnu. Celkové náklady na opravu posledních dvou dosáhly výše 92 milionů korun. „Koleje u těchto nástupišť nejsou na rozdíl od ostatních ve stanici v obloucích, proto jsme mohli zvýšit všechny čtyři nástupní hrany z 300 na normových 550 milimetrů. Cestující díky tomu mohou pohodlně nastupovat do vlaků,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Obnoveny jsou kompletně nosné konstrukce obou přístřešků. Stavbaři vyměnili i orientační a informační systém pro cestující a osvětlení nástupišť.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »