Železničář / Zpravodajství / Část nádraží v Brně září novotou
Část nádraží v Brně září novotou
27.1.2022 – autor: JOSEF HOLEK
Na začátku prosince se veřejnost dočkala otevření východního křídla výpravní budovy hlavního nádraží v Brně. V nově zrekonstruovaných prostorech vzniklo několik nových provozoven včetně prodejny potravin a kavárny. Kompletní oprava budovy je plánována do konce letošního roku.
Na zhruba 140 milionů korun se vyšplhala rekonstrukce levého křídla výpravní budovy brněnského hlavního nádraží. To je, stejně jako pražské Masarykovo nádraží, v majetku Českých drah. Slavnostního otevření se na začátku prosince zúčastnili nejen zástupci ČD, new station development (BNSD). Té České dráhy budovu dlouhodobě pronajímají. Kompletní rekonstrukce nádraží je rozdělená do čtyř etap. V rámci právě dokončené třetí nechala BNSD revitalizovat východní křídla včetně nové prosklené přístavby. V této části budovy jsou převážně komerční plochy, jako jsou potraviny, tisk, rychlé občerstvení nebo kavárna. V chodbě jsou k dispozici také lavičky.
Do roka hotovo
První dvě etapy přinesly rekonstrukce fasády na severní straně budovy, střechy či veřejných toalet. Revitalizaci má za sebou i odjezdová vstupní hala, do které byly doplněny mimo jiné původní mramorové obklady, a nová je také elektroinstalace nebo vzduchotechnika. Zároveň sem ČD přesunuly 16 pokladen. Veškeré stavební úpravy probíhají s ohledem na historický ráz budovy. Letos se stavbaři přesunou do pravého křídla nádražní budovy, kde revitalizují příjezdovou halu, spojovací chodbu s odjezdovou halou a fasádu výpravní budovy směrem k tramvajovým zastávkám a do komerčních prostor. Kompletní oprava nádraží by měla být hotová do konce roku 2022.
Nové jsou i perony
Hotová oprava částí výpravní budovy není na brněnském nádraží jedinou novinkou. Správa železnic dokončila přestavbu 5. a 6. nástupiště, čímž završila rekonstrukci všech nástupišť. Pracovat se zde začalo loni v květnu. Celkové náklady na opravu posledních dvou dosáhly výše 92 milionů korun. „Koleje u těchto nástupišť nejsou na rozdíl od ostatních ve stanici v obloucích, proto jsme mohli zvýšit všechny čtyři nástupní hrany z 300 na normových 550 milimetrů. Cestující díky tomu mohou pohodlně nastupovat do vlaků,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Obnoveny jsou kompletně nosné konstrukce obou přístřešků. Stavbaři vyměnili i orientační a informační systém pro cestující a osvětlení nástupišť.
Další články této rubriky
Služba ČD Bike má za sebou další úspěšnou sezonu
13.1.2025 - Půjčovny kol, které České dráhy provozují pod značkou ČD Bike, loni opět využily tisíce zákazníků. Provozovny fungují od jara do podzimu, menší část z nich celoročně. Kromě klasických kol mají v nabídce i koloběžky a také… »
ČD uzavřely s odbory kolektivní smlouvu na rok 2025
12.1.2025 - České dráhy se dohodly s odborovými centrálami na podmínkách Podnikové kolektivní smlouvy na rok 2025. Vyjednávání se zástupci všech dvanácti odborových organizací trvala několik týdnů, během kterých bylo nutné najít… »
Nové štítky zlepší identifikaci všech železničních přejezdů
8.1.2025 - Správa železnic začala instalovat na přejezdy nové reflexní štítky, které zvýší bezpečnost provozu. V nejbližší době jimi osadí všechna úrovňová křížení na své síti. Polepy obsahují číslo konkrétního přejezdu a… »