Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Buštěhradská dráha se stane muzejní osou

Buštěhradská dráha se stane muzejní osou

25.1.2023 – autor: VÍT ČEPICKÝ

Železnice se již brzy dočká vlastního výstavního prostoru. Přiblížil se totiž vznik Muzea železnice a elektrotechniky na pražském Masarykově nádraží. Po jeho dokončení vznikne „muzejní osa“ v trase bývalé Buštěhradské dráhy, která jej spojí s Muzeem ČD v Lužné u Rakovníka a depozitářem Národního technického muzea (NTM) v Chomutově. Unikátní železniční trojici bychom jedním vlakem mohli navštívit do šesti let.

Buštěhradská dráha se stane muzejní osou

Aktuálně se železnici věnuje nejen samotné Národní technické muzeum v budově na pražské Letné, ale také depozitář v prostoru bývalého chomutovského depa. Neslouží však jen jako prosté stání pro vozidla, která na své vystavení teprve čekají. Díky tomu, že se pravidelně otevírá veřejnosti, funguje svým způsobem samo jako muzeum. A prochází postupnou obnovou a vylepšováním zázemí.
„Máme připravený lokační plán, chceme tam stavět další depozitární halu. Řada vozidel, například těch, které jsme nedávnou koupili od Českých drah, stále stojí pod širým nebem,“ upozornil generální ředitel NTM Karel Ksandr. „Jsem rád, že se nám v roce 2012 podařilo chomutovský areál zakoupit a budovat v něm depozitář. V plánu je podobná stavba jako nová depozitní hala v areálu Muzea ČD v Lužné u Rakovníka, jen by měla být přibližně šestkrát větší.“
Na chomutovském areálu oceňuje hlavně dobrou dostupnost a zázemí pro návštěvníky. „Areál má vyřešené parkování, v nedalekém obchodním centru je i restaurační provoz. Návštěvníky tam můžeme obsloužit plnohodnotně. Jsem moc rád, že může být depozitář přes letní sezonu přístupný šest dní v týdnu. Zpřístupnit pak plánujeme i budoucí halu,“ řekl Ksandr.
Dalším zastavením na budoucí muzejní ose je Muzeum ČD v Lužné u Rakovníka, s nímž má Národní technické muzeum velmi dobré vztahy. „Spolupráce si velmi vážím – včetně spolupráce s ředitelem muzea v Lužné Markem Plochým. Rozvíjí se, zavedli jsme pravidelné letní jízdy historických motorových vlaků mezi Lužnou a Chomutovem, o které je poměrně velký zájem.“

Do muzea na výročí republiky
Do muzea v areálu Masarykova nádraží bychom se měli podívat za šest let. „Rok 2028 platí,“ potvrdil Ksandr. „Máme hotovou architektonickou studii, schválenou studii proveditelnosti, odsouhlasenou první etapu investic od ministerstva kultury a na celou akci máme též vládní rozhodnutí na financování. Cílem je podzim 2028 a věřím, že se to podaří. Rok 2028 mimochodem není náhodný, bude 120. výročí založení technického muzea a zároveň 110. výročí vzniku Československé republiky.“
Samotná stavba by měla začít v horizontu dvou let. „Čekají nás nyní procesně složité úkony, nyní zadáváme soutěž na projektanta všech stupňů projektové dokumentace, tedy od územního rozhodnutí přes stavební povolení a dokumentaci po provedení stavby,“ vypočítává.
„Díky velmi dobré spolupráci s naším sousedem Pentou se nám podařilo připravit nástup do muzea z Hybernské ulice. Návštěvník přijde do historické budovy, kde bude v krásném klenebním prostoru pokladna, muzejní obchod a restaurace. Pak dorazí do nového vestibulu, kde vlevo by měla stát jedna z úzkorozchodných parních lokomotiv. Symbolizovat bude nástup do expozice železnice. Na druhou stranu umístíme elektromotor Bergmann z ‚manesmannky‘ v Chomutově, což by mělo ukázat, že napravo je expozice elektrotechniky. Ty expozice patří k sobě, stejně jako například v muzeu Deutsche Bahn v Norimberku nebo v muzeu železnice ve francouzských Mylhúzách.“
České dráhy i Národní technické muzeum spojuje starost o řadu vozidel s historickou hodnotou. Vzájemná spolupráce funguje velmi dobře. „Velmi si toho vážím. Jasně jsme si řekli, že jsme partneři, nikoliv konkurenti, vzájemně se velmi dobře doplňujeme. Každý si jsme vědom, co je naším hlavním úkolem, my máme vystavovat, České dráhy provozovat nostalgii. To funguje, mnohá vozidla máme zapůjčená právě u Českých drah.“
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika