Železničář / Zpravodajství / Bezpečnost ČD: Pod drobnohledem ochranky i kamer
Bezpečnost ČD: Pod drobnohledem ochranky i kamer
25.10.2021 – autor: JOSEF HOLEK
Chránit život a zdraví svých zákazníků, zaměstnanců i svůj majetek patří k důležitým úkolům všech velkých firem. Pozadu nezůstávají v tomto ohledu ani České dráhy, úroveň bezpečnosti v poslední dekádě u firmy výrazně rostla. Dopravce si objednává služby bezpečnostní agentury. Od chvíle, kdy začali „muži v černém“ působit ve vlacích či objektech ČD, se intenzita trestné činnosti postupně snižuje. Bezpečnostní politika se v posledních letech zaměřila i na kybernetickou bezpečnost a nově zacílí na konkrétní vlaky prostřednictvím kamer.
Při cestování vlakem ČD se cestující mohou už několik let potkat s minimálně dvoučlennou ochrankou, oblečenou do černých oděvů, připomínající policejní těžkooděnce. Bezpečnostní pracovníci působí ve všech typech vlaků po celém Česku. Pohybují se i v depech a okolí budov v majetku ČD. Úkoly jsou pro tyto muže jasné: působit preventivně a už jen svou přítomností odradit různé pochybné existence od páchání protiprávního jednání.
Tato spolupráce s bezpečností agenturou se vyplácí. Nasazení pracovníků na vybrané objekty se projevuje například na případech sprejování vlaků. Zatímco v roce 2013 bylo evidováno 9 375 těchto případů, o celkové škodě 13 492 516, v roce 2016 odbor bezpečnosti evidoval 681 případů vandalismu o celkové škodě ve výši 6 460 844 Kč a minulý rok bylo evidováno 471 případů graffiti o celkové škodě 5 680 201 Kč.
Dohled ve vlacích podle plánu
Cestující se mohou nejčastěji setkat s ochrankou, která dohlíží na pořádek ve vybraných vlacích. Bezpečnostní pracovníci dostávají přesný plán vlaků, ve kterých, kdy a v jakém úseku pojedou. Tento plán vytváří odbor bezpečnosti. Chodí v jakékoliv denní i noční době, objevují se na jakékoliv trase a v jakémkoliv typu vlaku. Velká pozornost se věnuje nočním vlakům, hlavně těm, které jsou lůžkové a lehátkové. Členové ostrahy působí preventivně a v případě potřeby asistují vlakovým četám při řešení bezpečnostních incidentů. Nejčastěji asistují při vypisování hlášenek, nebo při vylučování z přepravy. V posledních měsících velmi často pomáhají řešit konflikty s cestujícími, kteří si odmítají nasadit respirátor. Na nočních vlacích se nejvíce zaměřují na opilce a v nočních lůžkových a lehátkových vozech svou pozornost upínají ke zlodějům. Jejich aktivita je oproti minulým letům nyní mnohem menší. Většinou si hlídka vystačí pouze svou přítomností a slovem. Staly se však i případy, kdy zasahovala proti cestujícímu, který ostatní ohrožoval nožem.
ČD využívají také služeb běžných bezpečnostních pracovníků, tedy strážných v uniformě s reflexní vestou. Tito pracovníci mají na starost ostrahu objektů anebo odstavených vlaků. Každá budova, kterou střeží agentura, je specifická. Na některých jsou problémem graffiti, to se týká například objektů v Praze nebo v Brně. V Plzni je například problém s lidmi, kteří nocují v odstavených soupravách. Jde především o agenturní zaměstnance, kteří přes den pracují v místních montovnách a v noci spí v odstavených vozech. U objektů, v nichž naopak nejsou odstavené soupravy, ale jsou tam sklady a garáže, je zase velká pravděpodobnost, že cílem se pro zloděje stane uskladněný materiál. V neposlední řadě střeží samotné soupravy, které jsou téměř vždy cílem sprejerů. Bezpečnostní pracovníci denně vykazují z objektů bezdomovce, narkomany, či dokonce děti, které utíkají z diagnostických ústavů.
Nedílnou součástí ochrany osob a majetku jsou technické prostředky, mezi které patří i kamerové systémy. Tyto systémy jsou napojené na pult centrální ochrany a v případě narušení střeženého prostoru vyjede agenturní zásahová jednotka. Znovu ovšem platí, že odbor bezpečnosti ve spolupráci s agenturou dokáže vytipovat místa s bezpečnostními riziky a podle toho systém ostrahy okamžitě pozměnit dle aktuální situace nebo požadavků. Bezpečnostní systémy a kamery působí především preventivně.
Nejen jako prevenci proti řádění pochybných existencí, ale i pro šetření bezpečnostních incidentů ČD chystají výrazné rozšíření kamerových systémů do vlaků. Neočekávejte však, že by se kamery okamžitě objevily ve všech soupravách. Montovány budou jen do nových vozidel a systém se bude dále rozšiřovat do techniky postupně v dalších 15 až 20 letech. Přístup k nim budou mít jen autorizované osoby, a pokud ČD nezaevidují trestnou činnost, záznam se automaticky po uplynutí časové smyčky přemaže.
Spolupráce s policií
Proč ale v rozlehlých areálech nehlídkuje i policie? ČD jsou z pohledu zákona soukromou organizací, byť stoprocentně vlastněnou státem, a policie nemá v tomto smyslu k soukromníkům žádnou povinnost. V případě, že bezpečnostní agentura zjistí přestupek nebo trestný čin, policii zavolá. Kromě toho může případného pachatele zadržet, a pokud je to nutné zakročit proti němu v mezích zákona. Konečné slovo ale má vždy policie, kterou agentura povolává. Nezřídka pak v rukou mužů zákona uvízne pohřešovaný anebo osoba v celostátním pátrání.
S policií má dopravce velmi dobré vztahy. Pořádá akce, kterých se účastní vždy zástupce ČD, člen bezpečnostní agentury a Policie ČR. Často se při nich podaří chytit hledané osoby. Navíc České dráhy policistům poskytují vozy a prostory, ve kterých mohou cvičit a trénovat zákroky. Policie i městští strážníci také velmi často pomáhají při řešení incidentů přímo ve vlacích. Nejčastěji si asistenci policie vlakvedoucí žádá k agresivním osobám, které již sami nezvládnou, nebo ke zjištění totožnosti u osob, jež se rozhodly využívat služeb ČD zdarma.
Nikdo nic nepoví
U ochrany osob a majetku ale rozhodně nekončíme. Oblast bezpečnosti má u ČD daleko širší záběr: od krizového řízení, požární ochrany, přes kybernetickou bezpečnost, vnitřní bezpečnost až po ochranu utajovaných informací. Dále mají specialisté na starosti činnosti, které slouží k ochraně zájmů Skupiny ČD. Požární ochranu musí mít povinně zažitou každý zaměstnanec a není nutné ji extra připomínat. Utajované informace jsou už z povahy věci tajné, nemluvě o zájmech ČD. Jenže co stojí za kybernetickou bezpečností? Ani v tomto případě nesmíme být konkrétnější. Ochranný systém je však maximální. Aby ne, každý měsíc České dráhy evidují 5 až 10 tisíc kybernetických útoků. Zároveň míru bezpečnosti dopravce neustále zvyšuje. „Je to naše povinnost, protože nás Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost (NÚKIB) určil jako provozovatele základní služby. Tím pádem spadáme pod zákon o kybernetické bezpečnosti a na základě toho musíme splňovat povinnosti a mít ochranu podle jasně dané úrovně,“ vysvětlil Martin Straka, ředitel Odboru bezpečnosti ČD.
O organizaci bezpečnostních opatření v rámci Českých drah se stará odbor bezpečnosti na generálním ředitelství. Ne všechna přijatá opatření je možné zveřejnit. Nicméně můžeme říci, že ČD se umí trestné činnosti bránit a předcházet jí a dokážou své zákazníky a majetek chránit. Pro potřeby dopravce je vyčleněno několik stovek pracovníků agentury. Počty se mění podle situace.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »