Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Pandemie poslala Skupinu ČD do čtyřmiliardové ztráty

Pandemie poslala Skupinu ČD do čtyřmiliardové ztráty

28.5.2021 – autor: PETR SLONEK S VYUŽITÍM TZ

Hospodaření Skupiny České dráhy loni výrazně ovlivnila pandemie Covid-19. Podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) Skupina ČD vykázala konsolidovanou ztrátu 4,1 miliardy korun. Největší propad tržeb zasáhl osobní dopravu. Kvůli opatřením proti šíření Covid-19 meziročně klesl počet cestujících o třetinu na necelých 118 milionů. Velké ztráty však utrpěly i další firmy Skupiny – ČD Travel, DVI a ČD Cargo.

 Pandemie poslala Skupinu ČD do čtyřmiliardové ztráty

„Největší problém jsme měli v osobní dopravě. Loni na jaře využívala naše vlaky dokonce jen desetina zákazníků oproti normálu,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik. „Celou dobu jsme nicméně zajišťovali základní dopravní obslužnost a náklady s tím spojené nebyly plně kryty tržbami. To je hlavní důvod, proč osobní doprava skončila ve ztrátě téměř 4 miliardy korun,“ vysvětlil.
Společnosti Skupiny ČD zároveň utratily 166 milionů za dezinfekční prostředky, ochranné pomůcky a intenzivní čištění vlaků. Tyto mimořádné náklady stát kompenzoval jen do výše 32 milionů korun, zbytek se však negativně odrazil na hospodářském výsledku.

Pokračuje snižování nákladů
České dráhy se od začátku pandemie snaží aktivně snižovat náklady a využívají program Antivirus. Na sanaci loňského propadu tržeb z jízdného to ale zdaleka nestačilo. Vedení společnosti proto i letos pokračuje v úsporách a v nutných strukturálních změnách. Firma systematicky posiluje likviditu a investuje do svého hlavního byznysu, tedy do obnovy vozidel a opravárenské základny.
O něco lépe se dařilo segmentu nákladní dopravy. Negativní vývoj v přepravách pevných paliv či metalurgie byl částečně zmírněn opačným trendem v komoditách dřevo a papírenské výrobky, ve stavebninách a v přepravě potravin a zemědělských produktů. „Navzdory pandemii jsme zároveň pokračovali v úspěšné expanzi na zahraničních trzích, kde se nám dařilo zejména v Rakousku a Německu. Díky tomu a vlivem úsporných opatření jsme výpadek příjmů z části sanovali a hospodaření nákladní dopravy skončilo se ztrátou 248 milionů korun,“ uvedl předseda představenstva největší dceřiné společnosti ČD Cargo Tomáš Tóth.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Do ČD Muzea v Lužné dorazily nízké i vysoké TatryDo ČD Muzea v Lužné dorazily nízké i vysoké Tatry

11.8.2022 - Do ČD Muzea v Lužné u Rakovníka o víkendu 16. a 17. července dorazily malé i velké exempláře nákladních a osobních automobilů, které kopřivnická firma za svou bohatou historii vyrobila. »

Naše nejstrmější železnice oslavila kulatých 120 letNaše nejstrmější železnice oslavila kulatých 120 let

10.8.2022 - Přesně před 120 lety začal provoz na trati z Tanvaldu do tehdejšího Hirschbergu, dnes Sklářské Poruby v Polsku. Trať vznikla především pro přepravu slezského uhlí do průmyslového Liberecka. »

Mezi Pardubicemi a Hradcem Králové opět jezdí elektrické vlakyMezi Pardubicemi a Hradcem Králové opět jezdí elektrické vlaky

9.8.2022 - Na trať mezi Pardubicemi a Hradcem Králové se 15. 7. vrátily elektrické vlaky. V rámci modernizace úseku Pardubice-Rosice nad Labem a Stéblová skončila v tomto úseku téměř čtyřměsíční výluka, na celé trati tak byl obnoven… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika