Železničář / Zahraničí / ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily
ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily
25.1.2025 – autor: PETR SLONEK
Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů. Prvních pět vyrazilo na koleje už v průběhu prosince.

„Modernizace našeho vozového parku je klíčová pro zajištění spolehlivé a efektivní dopravy pro naše cestující. Nové lokomotivy nám umožní nejen splnit naše závazky, ale také držet krok s nejlepšími evropskými železničními dopravci, pokud jde o kvalitu a vysoké standardy provozní spolehlivosti,“ řekl generální ředitel ZSSK Peter Helexa.
Lokomotivy Siemens Vectron jsou vybaveny systémem ETCS Level 2, který je nezbytný pro bezpečný provoz na modernizovaných tratích v celé Evropě. Podle Helexy pronájem nových lokomotiv přinese zlepšení nejen pro cestující, ale i zaměstnance železnic. Eliminovat rovněž pomohou zpoždění a zlepšit mají spolehlivost jednotlivých spojů. Kromě toho snižují emise a spotřebu energie. Jezdit budou mezi Košicemi, Žilinou a Bratislavou i na vybraných tratích v Česku. Helexa upozornil, že ZSSK bude stát pronájem těchto strojů více než 130 milionů eur v desetiletém horizontu. Tento krok je podle něj součástí dlouhodobé strategie modernizace vozového parku.
„Gorily mají spolehlivost nižší než 70 procent, což se pochopitelně projevuje při odříkání vlaků i zpožděních. Naopak s Vectrony spolehlivost dosahuje často i 95 procent. Díky tomu naše vlaky pojedou včas a kromě menšího zpoždění i budeme muset méně odříkat spoje,“ doplnil Helexa.
Vizuál nových lokomotiv odkazuje na náborovou kampaň ZSSK „Držíme Slovensko v pohybu“, která propaguje kariéru na železnici. Zaměřuje se na přilákání nových zájemců včetně strojvedoucích, mechaniků, elektromechaniků, zámečníků a vlakvedoucích. Tvůrci zdůraznili, že železnice je ekologickým způsobem cestování, který denně využívá více než 200 tisíc lidí. Právě každodenní jízdy cestujících jsou hlavním motivem polepu.
Další články této rubriky
ÖBB koupí dalších 30 elektrických jednotek Mireo
28.3.2025 - Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) si u Siemens Mobility objednaly dalších 30 elektrických jednotek Mireo pro příměstskou a regionální dopravu. Objednávka, která je součástí stávající rámcové smlouvy až na 540 vozidel, doplní… »
Siemens má první zakázku na Vectrony s bateriovým modulem
23.3.2025 - Společnost Siemens Mobility získala první zakázku na elektrické lokomotivy Vectron s bateriovým modulem poslední míle. Dva stroje s tímto modulem pro krátkou jízdu mimo elektrifikované tratě si objednala švýcarská společnost Widmer… »
Koridor mezi Berlínem a Hamburkem se uzavře
15.3.2025 - Německo se připravuje na jedno z největších omezení na železnici v historii země. Od 1. srpna bude kvůli modernizaci na devět měsíců zcela uzavřena trať mezi dvěma největšími německými městy, Berlínem a Hamburkem. Dálkové… »