Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / ZSSK hledá elektrické jednotky pro linku z Bratislavy do Žiliny

ZSSK hledá elektrické jednotky pro linku z Bratislavy do Žiliny

27.2.2025 – autor: PETR SLONEK

Železniční společnost Slovensko (ZSSK) v lednu vyhlásila veřejné zakázky na nákup dvou moderních elektrických jednotek pro linku Bratislava – Žilina s možností uplatnění opce na další dva kusy. Předpokládaná hodnota zakázky je 102 milionu eur bez DPH. Podle dopravce tento projekt představuje „významný krok v modernizaci železniční dopravy na Slovensku“.

ZSSK hledá elektrické jednotky pro linku z Bratislavy do Žiliny

Financován bude převážně z evropských fondů prostřednictvím Plánu obnovy a odolnosti a Operačního programu Slovensko. Plné nasazení jednotek do provozu se očekává v letech 2026 až 2028.
Trasa Bratislava – Žilina patří mezi nejvytíženější železniční linky na Slovensku. Prognózy ukazují, že do roku 2030 poptávka vzroste o 6 %, zejména díky předpokládanému zvýšení počtu obyvatel Bratislavy o 23 %. Nové elektrické vlaky na této trase zvýší komfort cestování a efektivitu provozu. Jednotky budou nízkopodlažní a tím usnadní cestu i lidem s omezenými možnostmi pohybu. Orientaci během cesty zlepší digitální panely a zvuková hlášení.
Kapacita bude minimálně 560 míst k sezení, přičemž maximální provozní rychlost dosáhne 160 km/h. Spotřeba energie by měla dosahovat maximálně pouhých 12 kWh na vlakový kilometr, což představuje přibližně o 25 % nižší spotřebu oproti starším vozidlům.
„Ve studii proveditelnosti odhadujeme, že nové jednotky zajistí roční úsporu emisí v hodnotě nejméně 18 tisíc eur,“ uvedl generální ředitel ZSSK Peter Helexa. Přínosy projektu potvrdil také Útvar hodnoty za peníze Ministerstva financí SR (ÚHP). „Nové jednotky zlepší kvalitu dopravy na lince Bratislava – Žilina a zkrátí jízdní čas. Pomohou snížit provozní náklady a umožní efektivnější využití uvolněných vozidel na jiných trasách,“ řekl Matej Petroci, analytik ÚHP. Podobné jednotky jezdí i ve Švýcarsku (Stadler FLIRT, KISS), Německu (Bombardier Talent 2), Rakousku (ÖBB Cityjet), Nizozemsku (NS Sprinter) a Švédsku (Coradia Nordic).     
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ÖBB koupí dalších 30 elektrických jednotek Mireo ÖBB koupí dalších 30 elektrických jednotek Mireo

28.3.2025 - Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) si u Siemens Mobility objednaly dalších 30 elektrických jednotek Mireo pro příměstskou a regionální dopravu. Objednávka, která je součástí stávající rámcové smlouvy až na 540 vozidel, doplní… »

Siemens má první zakázku na Vectrony s bateriovým modulemSiemens má první zakázku na Vectrony s bateriovým modulem

23.3.2025 - Společnost Siemens Mobility získala první zakázku na elektrické lokomotivy Vectron s bateriovým modulem poslední míle. Dva stroje s tímto modulem pro krátkou jízdu mimo elektrifikované tratě si objednala švýcarská společnost Widmer… »

Koridor mezi Berlínem a Hamburkem se uzavřeKoridor mezi Berlínem a Hamburkem se uzavře

15.3.2025 - Německo se připravuje na jedno z největších omezení na železnici v historii země. Od 1. srpna bude kvůli modernizaci na devět měsíců zcela uzavřena trať mezi dvěma největšími německými městy, Berlínem a Hamburkem. Dálkové… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika