Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Z Bratislavy do Košic jedou vlaky nejrychleji v historii

Z Bratislavy do Košic jedou vlaky nejrychleji v historii

29.1.2023 – autor: PETR SLONEK

Nový jízdní řád Železniční společnosti Slovensko (ZSSK), který začal platit 11. prosince 2022, přináší rekordní zrychlení spojů kategorie IC mezi Bratislavou a Košicemi i vůbec nejvyšší počet najetých vlakokilometrů za poslední roky. Dopravce v novém grafikonu plánuje odjet více než 37 milionů vlakokilometrů a vypravit celkem přes 644 tisíc vlaků.

Z Bratislavy do Košic jedou vlaky nejrychleji v historii

Oproti roku 2014 půjde v příštím roce o téměř 25% nárůst při počtu vypravených vlaků a přibližně 21% nárůst v počtu vlakokilometrů. „Více spojů pojede zejména na lince Ex 6xx Bratislava ‒ Košice, v okolí hlavního města Bratislava a krajských měst Trnava, Žilina, Košice a Prešov,“ řekl mluvčí ZSSK Tomáš Kováč. Při tvorbě nového grafikonu se především u dálkových tras klíčovým kritériem stal čas. Zrychlení se díky tomu dočkaly vlaky kategorie InterCity. Z Bratislavy do Košic se cestující od prosince přepraví nejrychleji v historii. Spoje mají nyní méně zastávek a tento úsek zvládnou už za 4 hodiny a 31 minut.  

Zrychlení o několik minut
IC v jízdním řádu pro rok 2023 ve směru Košice – Bratislava nabízejí oproti vlakům Expres v průměru o 49 minut rychlejší spojení. Například vlak IC 44 Košice – Vídeň, který propojuje východ Slovenska s Rakouskem, je rychlejší v úseku po Bratislavu o 12 minut, čímž dosáhl nejrychlejšího pravidelného spojení západu s východem Slovenska v historii IC.  
Až dosud činil průměrný jízdní čas všech IC vlaků na trase Bratislava – Košice a zpět 4 hodiny a 51 minut, přičemž nově to jsou 4 hodiny a 42 minut. Jízdy vlaků v obou směrech jsou rozdílné z dopravních důvodů. Zatímco z východu na západ to nyní je v průměru 4 hodiny a 36 minut, ze západu na východ 4 hodiny a 48 minut. Cestující ušetří čas díky IC i na trase Žilina – Bratislava, kterou v průměru vlaky ujedou za 1 hodinu a 37 minut, místo 1 hodiny a 45 minut, jak tomu bylo v minulém grafikonu. „Výrazné zlepšení a zkrácení jízdní doby nastalo na trati Bratislava – Prešov a opačně s přestupem v Kysaku na REX, který zastavuje kromě Kysaku už jen v Prešově,“ dodal Kováč.

Zrušení zastávek
Zrychlení IC i expresů bylo umožněno díky zrušení některých zastávek. Vlaky IC 44 a IC 45 z Košic do Vídně od nového JŘ nezastavují ve stanici Trnava. Zůstaly však zastávky v Kysaku, Popradu-Tatrách, Žilině či v Bratislavě hlavním nádraží, případně v Bratislavě Novém Městě nebo v Bratislavě-Petržalce. Spoje IC 520, IC 521, IC 522, IC 523, IC 524 z Košic do Bratislavy již nezastavují ve stanicích Trnava, Trenčín, Vrútky, Ružomberok a Liptovský Mikuláš. Výjimkou je IC 525, jenž má nadále zastávku v Trnavě pro nástup a výstup. Stanice, kde IC 5xx zastavují i v novém grafikonu, jsou Kysak, Spišská Nová Ves, Poprad-Tatry a Žilina.
Průměrná přepravní vzdálenost ve spojích IC se podle ZSSK pohybuje okolo 290 kilometrů. Až 52 % cestujících je využívá na cestu ze západního na východní Slovensko a zpět, přičemž 22 % 
lidí jede IC vlaky přímo z Bratislavy do Košic. Ze Slovenska do Vídně a zpět se IC přepravuje 6 % cestujících. 
Spoje kategorie IC se na Slovensku těší značné oblibě. Například loni v říjnu v nich dosáhl počet cestujících téměř šedesáti tisíc. „Zatímco před pandemií jsme ve stejném měsíci přepravovali přibližně 70 tisíc cestujících, situaci v letech 2020 a 2021 zásadně ovlivnil koronavirus,“ upozornil mluvčí Kováč. Letos se podle něj čísla postupně vracejí k normálu. Oproti předpandemickému roku 2019 je to nicméně stále o 17 % méně.
ZSSK od 12. června 2022 vypravuje průměrně 1 631 vlaků denně, z toho osm IC, 246 ostatních dálkových a 1 377 regionálních a příměstských spojů. Zastavuje v 726 stanicích a zastávkách, jezdí na linkách po 2 935 km tratí na Slovensku.
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Nové letiště v Polsku se propojí s VRTNové letiště v Polsku se propojí s VRT

4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »

Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur

30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »

ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí GorilyZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily

25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika