Železničář / Zahraničí / Vyřazená Pendolina zamíří do Řecka
Vyřazená Pendolina zamíří do Řecka
1.6.2021 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Řecká soukromá společnost TrainOSE nabídne během letošního roku rychlé spojení prostřednictvím vlaků Pendolino na páteřní 502 kilometrů dlouhé trase Athény – Soluň. Proto převezme pět rychlovlaků ETR 470 od italského národního dopravce Trenitalia. Jednotky mají postupně zkrátit cestovní čas mezi oběma velkoměsty ze současných více než 4 hodin (cestovní rychlost 121 km/h) na přibližně 3 hodiny 20 minut (cestovní rychlost 150 km/h).
Řecký národní dopravce TrainOSE byl v roce 2017 privatizován a stal se 100% dceřinou společností italských státních železnic FS. Ročně přepraví přes 15 milionů cestujících.
Pendolina prochází úpravou pro provoz v Řecku v dílnách SITAV u Piacenzy ve spolupráci s firmou Alstom Italia. Na opravě podvozků se podílejí dílny Trenitalie ve Vicenze a Boloni. Při opravě dochází ke konverzi elektrické části z 15 kV 16,7 Hz na 25 kV 50 Hz a zároveň je dosazena modernější verze ETCS. Modernizace se týká také interiéru a vlaky dostávají vnější lak v barvách TrainOSE. První upravená jednotka byla z Itálie do Soluně přepravena v lednu přes Slovinsko, Srbsko a Severní Makedonii. Čtyři z pěti vlaků pak mají být dodány do Řecka do podzimu 2021. Modernizaci soluňského depa pro Pendolina a jejich údržbu zajistí v příštích letech Alstom za 40 milionů eur. „Zahájení vysokorychlostní dopravy v Řecku s těmito modernizovanými vlaky je součástí naší strategie nabídnout cestujícím kvalitnější služby a zkrácení jízdní doby na této velmi oblíbené trase. Modernizace našeho soluňského depa, kterou uskutečníme v rámci tohoto projektu, navíc promění tyto technické prostory v nejmodernější svého druhu v jihovýchodní Evropě,“ uvedl generální ředitel TrainOSE Filippos Tsalidis.
Dříve ve Švýcarsku či Itálii
Devět jednotek ETR 470 bylo vyrobeno v letech 1994 až 1997 pro italsko-švýcarského dopravce Cisalpino AG, společný podnik SBB a FS, který je provozoval mez Itálií a Švýcarskem a krátce také na tratích do německého Stuttgartu. Po zániku firmy Cisalpino se vlaky rozdělily mezi SBB, kam směřovaly čtyři jednotky, a FS. Italové získali pět vlaků. V mezistátní dopravě vydržely do roku 2015, kdy je Švýcaři jako atypický typ vyřadili z provozu. V Itálii je nicméně používali dál na spojích Frecciabianca mezi Římem a Reggio Calabria.
ETR 470 vychází z italských jednotek ETR 460. Vyvinul je Fiat, později odkoupená Alstomem. Devítivozový, celkem 237 metrů dlouhý vlak o hmotnosti 451 tun má velmi malou hmotnost na nápravu – jen 13,5 tuny. Jeho maximální rychlost je 200 km/h, výkon 6 000 kW a nabízí 473 míst k sezení.
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »