Železničář / Zahraničí / Východní trhy lákají evropské výrobce vozidel
Východní trhy lákají evropské výrobce vozidel
9.8.2012 – autor: HALINA MARŠÁLKOVÁ
Velké mezinárodní firmy i silní národní výrobci si dávno uvědomili, že ruský a čínský trh představují obrovský potenciál. Částečně to platí i pro další trhy států bývalého východního bloku. Ve střední i východní Evropě už jezdí po kolejích čím dál více osvědčených vozidel světové kvality. Některá byla vyrobena i v České republice.
Více než dvacet let po rozpadu Sovětského svazu a světové socialistické soustavy už nejsou východní trhy opomíjenou lokalitou. Z hlediska železničního vozidlového parku tu proběhl výrazný posun směrem ke kvalitě. O zakázky zde bojují přední evropští výrobci.
Švýcarský FLIRT zaujal
Do pozice jednoho z největších dodavatelů jednotek pro příměstskou a regionální dopravu ve státech střední a východní Evropy se v posledních letech dostala švýcarská firma Stadler Rail. Elektrických jednotek FLIRT (Fast Light Innovative Regional Train) spatřilo světlo světa od zahájení výroby v roce 2001 již přes 800 kusů. Kromě běžných verzí pro tratě se standardním rozchodem 1 435 mm výrobce nabízí i variantu pro široký rozchod 1 520 mm, který je používán především v zemích bývalého Sovětského svazu.
Do provozu byly tyto jednotky zařazeny také ve čtyřech členských státech Organizace pro spolupráci železnic (OSŽD), která sdružuje dopravce především východoevropských a asijských států. Konkrétně tyto vlaky jezdí v Polsku u společnosti Koleje Mazowieckie v okolí Varšavy, ale také na širokorozchodných tratích v Bělorusku a Estonsku. Určitě není bez zajímavosti, že šedesát těchto nízkopodlažních jednotek je v provozu u maďarské národní železniční společnosti MÁV. Čtyřdílné FLIRTy se vyrábějí nejen ve Švýcarsku, ale také v pobočném výrobním závodě v polských Siedlcích.
Siemens uspěl na ruském trhu
Pro ruskou příměstskou a regionální dopravu vyrábí elektrické jednotky společnost Siemens. Jednotky Desiro RUS nesou jméno Lastočka, což v českém překladu znamená Vlaštovka. Po dodávkách vysokorychlostních jednotek Velaro RUS nazvaných Sapsan je zakázka na příměstské vlaky pro Siemens dalším úspěchem. Jednotky musí splňovat specifické požadavky pro provoz v Ruské federaci, například fungovat i v drsných klimatických podmínkách. V roce 2009 Ruské železnice nejprve objednaly 37 elektrických jednotek, které mají zajišťovat příměstskou dopravu během olympijských her v Soči v roce 2014. Následně byla v roce 2010 podepsána další smlouva, tentokrát na zhruba 250 těchto souprav.
Dodávky začaly letos na jaře a tento rok má být dodáno 16, v příštím 40 těchto vlaků. Do roku 2020 by mělo být Ruským železnicím dodáno již 240 jednotek. Druhým největším odběratelem společnosti Siemens na východě je Čína, která si nedávno objednala 30 jednotek pro příměstskou dopravu.
Škodovka chce dobýt pozice, které už měla v 80. letech
Také domácí výrobce Škoda Transportation, který byl (ještě jako Škoda Plzeň) dlouhá léta „dvorním“ dodavatelem elektrických vozidel do Sovětského svazu a jeho satelitů, hledá cesty, jak se na tomto rozvíjejícím se trhu znovu uchytit. V roce 2007 byly dodány patrové jednotky, které jsou odvozeny od známých CityElefantů řady 471, do Litvy. Řada 575, jak je u Litevských železnic označena, se liší od českých CityElefantů svým určením pro provoz na širokorozchodných tratích s rozchodem kolejí 1 520 mm.
Na rozdíl od jednotek pro České dráhy, které jsou určeny výhradně pro stejnosměrnou napájecí soustavu 3 kV, jsou litevské soupravy provozovány na střídavé soustavě 25 kv/50 Hz. Dalším odbytištěm pro jednotky z rodiny CityElefantů se stalo Slovensko, kam bylo dodáno deset dvousystémových jednotek řady 671.
Zatím posledním zahraničním kontraktem pro Škodu Transportation byla objednávka z počátku roku 2011 na dodávku dvou jednotek řady 675 také pro Ukrajinu. Ty byly poprvé nasazeny během konání evropského fotbalového šampionátu EURO 2012. Přestože Ukrajinské železnice objednaly jen dvě jednotky, zástupci vlády naznačili, že v úvahu připadá i daleko větší zakázka.
ČLENSKÉ ZEMĚ OSŽD
Ázerbájdžán, Albánie, Bělorusko, Bulharsko, Česko*, Čína, Estonsko, Gruzie, Írán, Kazachstán, KLDR, Kuba, Kyrgyzstán, Litva, Lotyšsko, Maďarsko*, Moldávie, Mongolsko, Polsko*, Rusko, Slovensko*, Tádžikistán, Ukrajina, Uzbekistán, Vietnam
OSŽD – Organizace pro spolupráci železnic (Organizacja dlja sotrudničestva železnych dorog). Sídlí ve Varšavě.
* Tyto státy jsou zároveň členy evropského společenství UIC
Fotogalerie
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »