Železničář / Zahraničí / Veletrh InnoTrans 2014: svátek dopravní techniky i jejích fanoušků
Veletrh InnoTrans 2014: svátek dopravní techniky i jejích fanoušků
16.10.2014 – autor: STANISLAV HÁJEK
V Berlíně před pár dny skončil jubilejní desátý ročník mezinárodního veletrhu dopravní techniky InnoTrans. Od 23. do 26. září byly brány výstaviště Messe Berlin otevřeny pro odbornou veřejnost z celého světa a o víkendu 27. a 28. září pak pro fanoušky železnice a ostatní zájemce o kolejovou dopravu a vše, co se kolem ní točí. Návštěvníci se mohli podívat jak na klasická železniční vozidla, tak na exponáty související s výstavbou infrastruktury včetně budování tunelů nebo městské dopravy.
Podle předběžných výsledků dosáhl letošní veletrh InnoTrans opět nového rekordu v počtu vystavovatelů i odborných návštěvníků. Letos se na berlínském výstavišti konalo 140 světových premiér a na volné ploše bylo vystaveno 145 různých kolejových vozidel. Do německého hlavního města přijelo celkem 2 758 vystavovatelů z 55 zemí světa včetně České republiky. Nový návštěvnický rekord představuje současně 139 tisíc odborníků z více než stovky zemí celého světa.
Převažovala vozidla pro osobní dopravu
Veletrh se v převážné většině zabýval vozidly osobní přepravy, ale také těmi, která slouží pro výstavbu a údržbu železniční infrastruktury. Stranou nezůstaly ani novinky v oblasti vozidel nákladní přepravy. Největší nával a zájem návštěvníků byl na kolejišti na volném prostranství, kde byly desítky různých zajímavých vozidel. Všechny novinky ani snad nelze vyjmenovat. Za zmínku ale určitě stojí nový vysokorychlostní vlak Frecciarossa 1000 od firmy Bombardier, na kterém spolupracovala také společnost AnsaldoBreda s italským národním dopravcem Trenitalia. AnsaldoBreda představila i automatické metro s provozem bez strojvedoucího, které může dosáhnout maximální rychlosti 90 km/h. Právě se vyrábí pro systém podzemní dráhy v Kodani.
Představení Desira pro Londýn
Bombardier představil další vozidlo bez strojvedoucího, kterým je monorail Innovia určený pro rychlou městskou dopravu. Španělská společnost Vossloh España představila dieselelektrickou lokomotivu Uklight, která vychází z konceptu Eurolight a je určena pro britský železniční trh. Společnost Siemens odborné veřejnosti poprvé představila jednotku Desiro City Thameslink, která je určena pro Londýn, a také nízkopodlažní tramvaj typu Avenio pro Mnichov.
Polský výrobce PESA pak v Berlíně slavnostně předal německému národnímu dopravci Deutsche Bahn první motorový vlak DB Link a firma Stadler pak společně s dopravcem Železnice Srbska představila nový regionální motorový vlak Flirt 3. Naopak francouzský výrobce Alstom přijel do Německa s nejnovější tramvají typu Citadis. Zde stojí za zmínku, že výrobce Gummi-Welz představil novou ochranu proti přivření prstů do dveří kolejového vozidla za pomoci integrované fotobuňky.
Stranou nezůstala ani nákladní doprava a infrastruktura
Z nákladních železničních vozů, kde byl především záměr prezentovat nové vozy pro kombinovanou dopravu (například slovenskou společností Tatravagónka Poprad), se objevily i novinky v oblasti cisternových vozů. Byl tak například představen nový výrobek společnosti Greenbrier Europe Wagony Świdnica z Polska, kterým je čtyřnápravový cisternový vůz určený pro přepravu 112 m3 zkapalněných plynů (LPG). Z Polska pochází také společnost Chemet, která vystavovala čtyřnápravový cisternový vůz určený pro přepravu propan-butanu, jakož i dalších směsí zkapalněných plynů. Tatravagónka Poprad navíc představila cisternový vůz řady Zans o objemu 88 m3, který má být určen pro přepravu minerálních olejů a dalších látek podle kódu cisterny.
Společnost DB Station & Service představila nádraží budoucnosti Berlin Südkreuz, kde budou použity nové materiály jako například fotovoltaické články, nové informační technologie či výroba energie z vlastních zdrojů. Velký zájem vyvolaly modely vysokorychlostních vlaků z Japonska, ale hlavně Číny, kde upoutala pozornost například společnost CSR Corporation z Pekingu, která předvedla vlak pohybující se na magnetickém polštáři. Japonská společnost Japan Transport Engineering Company (J-TREC) z Jokohamy naopak přijela prezentovat model vlaku Shinkansen Serie E7, který je v provozu od letošního roku a je určen pro max. rychlost 260 km/h.
A co český průmysl?
Z českých vystavovatelů přijela do Berlína například společnost CZ LOKO s motorovými stroji 794.001 a TME3-020 pro široký rozchod 1 520 mm. S cisternovým vozem Zacns s objemem 85 m3 na kapalné látky, jako jsou například ropné produkty, se představila společnost Legios Loco Louny. Tradiční český výrobce Škoda Transportation Plzeň vystavoval na volném prostranství elektrickou příměstskou jednotku RegioPanter, která představuje novou generaci moderních nízkopodlažních vozidel a nabízí vysoký standard cestování.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »