Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / V písku a žhavém slunci se rodí velké plány pro Arábii

V písku a žhavém slunci se rodí velké plány pro Arábii

30.10.2014 – autor: HALINA MARŠÁLKOVÁ

Saúdské dráhy mají vysoké ambice. Modernizují existující trasy na východě země, dohlížejí na výstavbu vysokorychlostní tratě na západě a projektování další včetně úseku podél moře. Snaží se rozvíjet existující síť propojením měst Dammam na pobřeží Perského zálivu a Rijádu v co možná nejkratším termínu, urychlují dokončení severní části vysokorychlostní železnice u města Haramain. Nedostatek financí je díky ropnému bohatství země netrápí.

V písku a žhavém slunci se rodí velké plány pro Arábii

Plány Saúdských drah počítají s vybudováním devatenácti tras o celkové délce 9 800 kilometrů. Za poslední dva roky investovaly dráhy do výstavby 800 milionů amerických dolarů. Dvoukolejná trať mezi Hofufem a Rijádem je téměř dokončena a zároveň vybavena zabezpečovacím systémem ETCS L1 a sítí GSM-R. Křížení na trati je většinou mimoúrovňové, byly vybudovány i mosty pro velbloudy a trasa je kompletně oplocena a vybavena monitorovacími systémy. Saúdské dráhy také přijímají opatření k stabilizaci písečných dun a zavádějí systém detekce nástupu písečných bouří, aby včas varoval strojvůdce, kteří budou muset omezit rychlost na 100 kilometrů za hodinu nebo méně, pokud hrozí silná bouře.

Delší soupravy, vyšší rychlost

Nové vedení železniční společnosti řídí podnik na komerčních základech. Byly zvýšeny mzdy, zaveden systém odměn a zlepšil se dohled na pracovní podmínky. Zatímco před rokem devadesát procent osobních vlaků dojíždělo se zpožděním, nyní stejné procento vlaků jede načas. V současnosti Saúdské dráhy disponují mimo jiné osmi soupravami po pěti vagonech s dieselovými lokomotivami systému push-pull, u kterých je rychlost omezena na 130 km/h. Jedním z cílů modernizace je i zvýšení rychlosti, proto v chladnějších měsících byly provedeny zkoušky se soupravami bez cestujících rychlostí 200 km/h. Další zkoušky jsou naplánovány na červenec, kdy panují na Arabském poloostrově nesnesitelná vedra. Všechna tato opatření umožní zkrátit spojení z Dammamu do Rijádu z původních čtyř na tři hodiny.

Počítá se s dodávkou dalších šesti souprav po šesti vagonech a v nejbližší době bude vyhlášen tendr na dodávku dalších osobních vlaků. Loni zdejší dráhy přepravily více než milion cestujících a v příštím roce by se měl objem přepravených osob zdvojnásobit. Proto se staví nová stanice v Al Kharj a modernizuje se nádraží v Rijádu, aby zvládlo mnohem větší počet cestujících.

Na vzestupu i nákladní doprava

Dráhy přepravují takřka devadesát procent všech kontejnerů z dammamského přístavu směrem do Rijádu a jen za loňský rok bylo přepraveno rekordních 545 tisíc kontejnerů. V říjnu bude dokončen nový kontejnerový terminál, zatímco logistický areál je budován v rijádském „suchém“ přístavu. Z toho důvodu bude vyhlášen další tendr na dodávku 150 kontejnerových vagonů. Přestože kontejnery tvoří hlavní zdroj příjmů, SRO přepravuje i ostatní druhy nákladů. Objem nákladní přepravy loni stoupl o šest procent a v letošním roce se očekává další zvýšení na pět milionů tun. Proto železniční dopravce nakoupí pět stovek vozů, které zčásti nahradí staré a zároveň rozšíří park.

Trať pro tři miliony poutníků

Spojení dvou svatých měst Mekky a Mediny v délce 450 kilometrů s vlaky dosahujícími rychlosti až 300 km/h zajistí projekt Haramain. Dokončena byla již více než polovina stavebních prací a skoro 200 kilometrů tratě je připraveno k provozu. Očekává se rychlý postup stavebních prací na úseku mezi King Abdalah Economic City a Medinou, protože prochází otevřenou krajinou, kde je velmi málo silničních křížení, zatímco úsek mezi Jeddahem a Mekkou protíná hustě obydlené oblasti. Navíc Mekka leží v oblasti Haram, která je nemuslimům přísně zapovězena, což přináší španělským dodavatelům železniční stavby nemalé problémy. Trať prochází převážně kamenitým terénem, takže musí být navážena, a jen šedesát kilometrů má písčité podloží. Bude dokončena koncem roku a poté bude zahájen půlroční testovací provoz, přičemž první vlak s cestujícími vyjede na trať koncem příštího roku. Školení strojvedoucích zajišťuje španělská železniční společnost RENFE a sami Španělé budou také provozovat a spravovat trať po dobu dvanácti let.

Mezi Mekkou a Jeddahem se předpokládá provoz sedmi vlaků za hodinu a dále čtyř vlaků za hodinu do Mediny. V době tradičních poutí bude každým rokem vydáván nový jízdní řád, aby mohly být přepraveny až tři miliony poutníků. Proto se počítá s intervalem mezi vlaky pouhých pět minut. Každá jednotka pojme 420 cestujících a může být spřažena do dvouvozové soupravy. Cesta z Mekky do Mediny zabere asi dvě a půl hodiny – v závislosti na počtu zastávek. Na trati se denně plánuje přepravit až 155 tisíc cestujících. Zatím ve stavu vypracování studie proveditelnosti je další vysokorychlostní trasa o délce 450 kilometrů, která spojí Rijád s Dammamem, který je centrem ropného průmyslu.

Mezinárodní spojení v Zálivu

Pod vedením Rady pro spolupráci v Perském zálivu (GCC) probíhá výstavba 2 185 kilometrů dlouhé železnice spojující Kuvajt, Saúdskou Arábii, Bahrajn, Katar, Spojené arabské emiráty a Omán. Na Saúdskou Arábii připadá úsek o délce 660 kilometrů. Kuvajt má zatím zpoždění a SAE chtějí nejprve zprovoznit nákladní přepravu, zatímco Saúdská Arábie upřednostňuje osobní, aby se mohla spojit města jižně od Dammamu. Propojení do Bahrajnu se prozatím nachází ve stadiu příprav.

Saúdský generální plán rozvoje železnic počítá do roku 2025 s výstavbou 5 500 kilometrů tratí, což zhruba odpovídá dokončení tratí ve výstavbě nebo schválených, následovat bude tři tisíce kilometrů do roku 2033 a dalších 1 400 km do roku 2040. Ať tak či onak, Saúdská Arábie bude mít poprvé vlastní národní železnici, která ji propojí se sousedními státy a bude vybavena nejmodernějšími technologiemi. Maximální rychlost pro vlaky s osobní přepravou bude 200 km/h a pro nákladní 120 km/h.

INVESTIČNÍ PLÁNY

Vybudování 19 nových tras o délce 9 800 km.
Výstavba železniční infrastruktury má stát asi 800 mil. dolarů.
Stavba logistického areálu v „suchém“ přístavu v Rijádu.
Spuštění vysokorychlostní tratě mezi svatými městy Mekkou a Medinou v roce 2015.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

Alstom slaví, může koupit svého rivala

9.10.2020 - Francouzský výrobce vlaků Alstom koupí svého kanadského rivala, firmu Bombardier Transportation. Firmy informaci potvrdily v tiskové zprávě s tím, že plánovanou transakci již schválila Evropská komise. Spojením obou společností… »

V Polsku budují nové tratě a letištní terminálV Polsku budují nové tratě a letištní terminál

8.10.2020 - V sousedním Polsku začala vznikat nová významná evropská letecká křižovatka pro navazující či začínající lety do většiny částí Asie. Stavba velkého letiště nedaleko polské metropole Varšavy zároveň zajistí komfortní… »

Německé dráhy sázejí na zákaznická videocentraNěmecké dráhy sázejí na zákaznická videocentra

31.8.2020 - Pandemie koronaviru urychlila nástup elektronické komunikace. Firmy po celém světě kvůli bezpečnosti přešly na práci z domova. Schůzky a porady se odehrávaly on-line prostřednictvím internetu jako videokonference a videohovory. Patrný… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika