Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / V Německu už jezdí moderní vlaky ICE 4

V Německu už jezdí moderní vlaky ICE 4

15.2.2018 – autor: MARTIN HARÁ, MARTIN HÁJEK Foto: DB AG

Od prosince 2017 jezdí na německých kolejích nové vysokorychlostní jednotky ICE čtvrté generace. Proti předchozím verzím přinášejí řadu novinek, jako je například zrušení oddílů či přidání osmi míst pro přepravu jízdních kol. První vlaky již vozí cestující na dvou vytížených linkách napříč Německem a dalších devět jednotek doplní vozový park německých drah DB letos v létě. Na jejich konstrukci se podílel i český engineering divize Siemens Mobility.

V Německu už jezdí moderní vlaky ICE 4

Německé dráhy DB AG provozují od prosince loňského roku pět nových elektrických jednotek typu ICE 4 na linkách z Hamburku do Mnichova a také do Stuttgartu. Společnost Siemens dodá do roku 2023 celkem 119 jednotek, z nichž rovná stovka bude složena z dvanácti vozů a zbylých devatenáct vlaků bude kratších, v sedmivozové modifikaci. DB mají díky nové vysokorychlostní posile ambiciózní cíle. Podle schválené strategie se jedná o rozšíření dálkových spojů do roku 2030 o pětadvacet procent, a navíc by mělo ročně přibýt až padesát milionů cestujících. Vlaky ICE 4 se u našich německých sousedů mají stát vlajkovou lodí dálkových spojů.

Posila pro dálkovou dopravu

Podle předsedkyně představenstva společnosti DB Fernverkehr AG Birgit Bohle, vlaky ICE4 jsou pro německé dráhy novou posilou pro dálkové trasy a zároveň vytvářejí nový standard pro cestující. „Velký úložný prostor pro zavazadla, elegantní restaurace a inovativní koncept osvětlení zajišťují vysoký komfort. Je to také první vlak typu ICE, kde mohou cestující převážet kola,“ dodává Bohle. Při srovnání s původními rychlovlaky ICE 1 nabízí nové jednotky ICE 4 při stejném počtu vozů více míst k sezení. Ve dvanáctivozové jednotce ICE 4 to je celkem 830 míst, z toho 205 má k dispozici první vozová třída. Polohovatelná sedadla jsou nejen v první, ale i ve druhé třídě a nedochází přitom k žádným omezením ve velikosti prostoru pro nohy. Délka „dlouhé“ jednotky činí 346 metrů, což je dokonce o dvanáct metrů méně než u vlaků první generace typu ICE 1. Maximální konstrukční rychlost nových „čtyřek“ je 250 km/h, což je k jejich výhledovému nasazení zcela postačující. Novinkou je i osm míst pro přepravu jízdních kol v koncovém voze.

Samozřejmostí je přístup k internetu přes Wi-Fi a zabudování zesilovačů pro příjem mobilního signálu během jízdy. Systém umožňuje spojení přes nejrychlejší datovou síť (LTE, 3G).Ve vlaku je rovněž dostatek odkládacích míst na zavazadla, ať už přímo nad sedadly, nebo v boxech zabudovaných v interiéru. Nechybějí ani místa pro invalidy a plošina umožňující nástup a výstup imobilních cestujících. Nový vlak bude oproti původním vlakům ICE 1 energeticky úspornější. V přepočtu na jedno sedadlo až o dvaadvacet procent. Jedním z důvodů je nižší hmotnost soupravy, která činí 670 tun, což je takřka o sto tun méně než u původních vlaků ICE 1. Úplnou novinkou je kompletní zrušení oddílového uspořádání, a tak všechny vozy, s výjimkou čtyř rodinných oddílů s prostorem pro kočárky, budou výhradně velkoprostorové. V každém voze bude možné na šesti displejích sledovat aktuální informace o jízdě vlaku a moderně bude působit také restaurace, která nabídne dvaadvacet míst k sezení.

Tlumené i denní osvětlení

Inovativní osvětlení se mění podle denní doby a vytváří příjemnou atmosféru uvnitř vozidla. Časně z rána systém dokáže nastavit tlumené světlo, při východu slunce se přepíná do teplých a stimulujících tónů, než se rozsvítí normální denní osvětlení. Večer pak osvětlení simuluje západ slunce. Klimatizace umožňuje regulovat teplotu uvnitř vozidla i při venkovních teplotách od minus 25 do plus 45 stupňů Celsia. Nová sedadla mají vylepšené opěrky hlavy a při nastavení se už nenaklání dozadu, ale posouvá tak, aby neomezovala cestujícího v další řadě. 

Z pěti typů vozů kategorie ICE 4 je možné uspořádat 24 vlakových konfigurací, které lze přizpůsobit kapacitním požadavkům, maximální rychlosti i profilu trati. Předpokladem pro volně konfigurovatelné vlaky je soustředění všech trakčních komponentů do jednoho vozu. Proto jsou pod podlahou hnacích vozů uloženy jak motory, tak i elektrická výzbroj. Vlaky jsou sestaveny z hnacích vozů, servisního, vozů bez výzbroje a dvou koncových. Například dvanáctivozová jednotka ICE 4 je poháněna šesti hnacími vozy. Celá flotila vlaků ICE 4 je vybavena jednotným evropským vlakovým zabezpečovacím zařízením ETCS a již letos nahradí část původních vlaků ICE 1, které jezdí více než čtvrt století.


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 5

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika