Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / V Evropě vzniká nová síť nočních vlaků

V Evropě vzniká nová síť nočních vlaků

2.2.2021 – autor: JOSEF HOLEK Foto: DB

Evropská železniční síť zažije do čtyř let renesanci nočních vlaků. Dohodla se na tom čtveřice předních evropských dopravců. V síti, kterou společně vytvoří ÖBB, DB, SBB a SNCF, bude celkem třináct velkých měst. Do mnohých z nich je možné se dostat přímými denními i nočními vlaky Českých drah.

V Evropě vzniká nová síť nočních vlaků

Státní železnice čtyř evropských států počátkem prosince slíbily rozšíření sítě nočních vlaků. V plánu mají propojit třináct měst v celé západní Evropě. Investici ve výši 500 milionů eur (cca 13,3 miliardy korun) společně oznámili dopravci DB (Německo), ÖBB (Rakousko), SNCF (Francie) a SBB (Švýcarsko). Cílem jejich snahy je především snížit emise uhlíku z dopravy.
Německá spolková ministryně pro ochranu klimatu Leonore Gewessler uvedla, že noční vlaky jsou budoucností mobility šetrné ke klimatu v Evropě. „Naším společným úkolem je poskytovat dobrou nabídku lidem v Evropě. Aby dlouhodobě uspěla, musí být rámcové podmínky pro evropský noční vlakový provoz v nadcházejících letech dobře navrženy,“ řekla.
Generální ředitel společnosti DB Richard Lutz zdůraznil, že pro síť se své síly spojují přední evropské železnice. „Pokud by každá železnice měla dělat určitý malý noční vlak, nikdo by nepomohl. Řešením je jasná dělba práce zakotvená ve skutečné týmové hře,“ doplnil.

Deutsche Bahn se vrací
Postupné rozjíždění služby je prvním krokem k obnovení legendární sítě Trans Europe Express (TEE), která od poloviny padesátých do devadesátých let 20. století propojovala, stejně jako nově budovaná síť nočních vlaků, významná města západní Evropy.
Noční vlaky se stále hojně používají ve střední a východní Evropě, lůžkové vozy ČD je možné využít například na trase mezi Prahou a Curychem či Prahou, Košicemi a Humenným. V západní Evropě tento typ cestování ale už několik desetiletí upadá. Před několika lety noční dopravu zcela zavrhla společnost DB s tím, že nočním vlakům směle konkurují nízkorozpočtové aerolinky anebo rychlovlaky.
Součástí zrušených nočních spojů City Night Line (CNL) byly také dva spoje z Prahy, které zajišťovaly České dráhy. Cestující se s nimi mohli dostat do Curychu, Amsterodamu anebo Kolína nad Rýnem. Přímý lůžkový vůz do Curychu český národní dopravce nakonec zachoval. Portfolio nočních spojů si udržoval rakouský dopravce ÖBB. „Pouze prostřednictvím intenzivní spolupráce mezi železnicemi v Německu, Francii, Švýcarsku a Rakousku můžeme významně rozšířit síť Nightjet,“ řekl generální ředitel ÖBB Andreas Matthä. A nadšení z postupného vzkříšení nočních vlaků jsou i Francouzi. „Pro SNCF je tato spolupráce dobrou příležitostí k doplnění vnitrostátní noční vlakové dopravy o mezinárodní nabídku. Noční vlaky jsou pro SNCF historické. Zájem a nadšení cestujících a úřadů jsou velké. Jsme přesvědčeni, že společně s našimi evropskými partnery můžeme těžit ze zkušeností s Nightjety a propagovat atraktivní evropskou nabídku nočních vlaků,“ uzavřel Jean-Pierre Farandou, předseda představenstva francouzského SNCF.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 3.4

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika