Železničář / Zahraničí / V Chotěbuzi vznikla hala pro údržbu ICE
V Chotěbuzi vznikla hala pro údržbu ICE
26.2.2024 – autor: PETR SLONEK
V lužické Chotěbuzi začalo fungovat nejmodernější zařízení pro údržbu vysokorychlostních jednotek v Evropě. Německý dopravce Deutsche Bahn počátkem ledna oficiálně uvedl do provozu novou, 450 metrů dlouhou halu, v níž se bude v budoucnu provádět servis flotily vlaků ICE 4. Dvoukolejný objekt byl vybudován za pouhých 20 měsíců a postupně v něm najde práci až 1 200 lidí.
Novou stavbu společně otevřeli 11. ledna spolkový kancléř Olaf Scholz, braniborský premiér Dietmar Woidke a generální ředitel Deutsche Bahn Richard Lutz. Ten zdůraznil, že se jedná o milník nejen pro železnici, ale i pro strukturální změny v regionu. Práci zde totiž po příslušné rekvalifikaci najdou i pracovníci z energetické společnosti LEAG, která v Lužici provozuje končící uhelné elektrárny. Nové kapacity údržby vlaků řady ICE 4 jsou navíc předpokladem pro zdvojnásobení počtu cestujících v dálkové železniční dopravě do roku 2030 na 260 milionů, jak stát i DB plánují.
„Nový závod v Cottbusu je hlavním stavebním kamenem pro naši další expanzi. V nejmodernějším německém servisním zařízení pracují vysoce kvalifikovaní zaměstnanci, což umožní, že se jednotky ICE 4 vrátí po nezbytných opravách do provozu mnohem rychleji. Vytváříme také atraktivní pracovní místa v regionu. Proto zároveň pokračujeme výstavbou druhé čtyřkolejné haly,“ řekl šéf DB Lutz.
„Zahájení prací na stavbě je velkým milníkem v posílení zaměstnanosti v regionu Lužice. Jsem rád, že se nám společným úsilím podařilo ve velmi krátké době dodržet náš slib, a než ukončíme výrobu elektřiny z uhlí, vytvoříme nová a perspektivní pracovní místa,“ uvedl premiér Dietmar Woidke.
Opravy do dvou týdnů
Počítá se s tím, že ve vybudovaném zázemí se odehrají opravy nejvyšších stupňů. V rámci nich jsou částečně demontovány a vyměněny těžké komponenty jako trakční motory nebo podvozky. V tomto závodě, který je speciálně přizpůsoben pro jednotky ICE 4, to podle zástupců DB lze provést během pouhých dvou týdnů, tedy daleko rychleji než v kterémkoli jiném stávajícím závodě dopravce. Velkou výhodou je, že se 374 metrů dlouhé XXL ICE o 13 vozech celou délkou vejdou do haly a nebude nutné jednotky rozpojovat jako v jiných servisních centrech. V případě kratších, sedmivozových ICE vlaků mohou na dvou kolejích stát za sebou dvě zhruba 200 metrů dlouhé soupravy.
V první fázi v závodě v Chotěbuzi vzniklo 450 nových míst, po dostavbě druhé plánované haly se čtyřmi kolejemi v roce 2026 zde Deutsche Bahn postupně zaměstná celkem 1 200 lidí. Společnost rovněž posílila odborné vzdělávání a výrazně zvýšila počet školicích míst a může si tak snadno vychovat své vlastní pracovníky.
Moderní jednotky ICE 4 v brzké době vytvoří základ flotily vysokorychlostních vlaků německého dopravce. DB si jich objednaly dohromady 137. Očekává se, že do roku 2030 bude na železnici jezdit dohromady asi 450 vlaků ICE z různých sérií. To však také vyžaduje větší kapacitu pro údržbu.
Další články této rubriky
Alstom vyrobí jednotky pro kolínský S-Bahn
19.9.2024 - Společnost Alstom vyhrála zakázku na dodávku 90 příměstských jednotek Adessia Stream. Vlaky si objednaly místní dopravní svazy go.Rheinland a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) a nasadí je na spoje v síti S-Bahn v okolí Kolína nad… »
Stadler dodá 50 jednotek Flirt pro Varšavu a okolí
26.8.2024 - Polský regionální dopravce Koleje Mazowieckie a výrobce kolejových vozidel Stadler podepsaly rámcovou smlouvu na dodávku až 50 nízkopodlažních jednotek Flirt. Vyjedou na příměstské spoje v Mazovském vojvodství, kde zlepší… »
Gotthardský úpatní tunel se plně zprovozní na začátku září
22.8.2024 - Plný provoz v Gotthardském úpatním tunelu by se měl obnovit na podzim. SBB předpokládají, že se pro osobní i nákladní vlaky otevře 2. září. Dokončeny byly všechny opravy této nejdelší železniční stavby na světě, nyní… »