Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Transevropské expresy možná zamíří do Česka

Transevropské expresy možná zamíří do Česka

1.10.2021 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ Foto: DB AG, ARCHIV ČD

Provoz až sedmi různých linek TEE 2.0 napříč Českou republikou, nová přímá spojení, která nabídnou cestování z Prahy do Záhřebu, Frankfurtu nad Mohanem, Paříže, Benátek, Kodaně nebo Malmö, či nová rychlá trasa v centrální Evropě Via Vindobona, jež zkrátí cestu mezi Berlínem a Vídní přes Prahu na pouhé čtyři hodiny a umožní rychlé cestování vlakem ze severní Evropy na Balkán. Sen? Nikoliv. V budoucnosti běžná realita evropských železnic.

Transevropské expresy možná zamíří do Česka

S takovými ambiciózními plány totiž počítá nová studie projektu TEE 2.0, kterou německý spolkový ministr dopravy a digitální infrastruktury Andreas Scheuer představil letos v květnu na evropském železničním summitu. Jeho uspořádání sám inicioval. „Cestování vlakem po Německu a Evropě ekologicky šetrným způsobem, to se promítá do vysokorychlostní a noční železniční dopravy, která může konkurovat leteckým spojením. To je naše strategie TEE 2.0. Nyní jsme k tomuto přístupu získali širokou podporu z celé Evropy,“ řekl při této příležitosti ministr Scheuer.

Během summitu podepsali ministři dopravy Letter of Intent – Dohodu o spolupráci při spuštění projektu TEE 2.0. Ta bude skutečně potřebná, protože je nutné překonat řadu technických, organizačních a provozních národních zvyklostí. Jedná se například o odlišný přístup v jednotlivých státech k povinné rezervaci vlaků, k přístupu na infrastrukturu – koncese, veřejná objednávka – nebo k režimu komerční a závazkové dopravy. Přesto jsou autoři studie přesvědčení, že při úzké spolupráci států, manažerů infrastruktury a dopravců bude možné spustit síť TEE 2.0 ve velmi krátkém čase a s dokončovanými infrastrukturními projekty ji dále vylepšovat, hlavně pokud se jedná o cestovní časy.  

Sedm linek pro Česko

Nová verze TEE 2.0 více reflektuje současný stav infrastruktury a zároveň je mnohem ambicióznější v počtu navržených spojů. Těch má být až 35 párů. Nabídka se rozrostla hlavně o státy v centrální, východní a jihovýchodní části Evropy. Zatímco v původním návrhu vlaky TEE Českou republiku jen objížděly, nový už počítá se sedmi trasami vedenými napříč Českem.  

Samozřejmostí je podle projektu integrace dálkových mezistátních vlaků TEE také do vnitrostátní nabídky a národních taktových jízdních řádů, například do Deutschlandtaktu s intervaly 30 minut na páteřních trasách a 60 minut na ostatních dálkových linkách. Jejich vzájemné propojení a zajištění přestupních vazeb má vytvořit podmínky pro vytvoření Europataktu, který doplní přímé spoje na dlouhé vzdálenosti a četností nabídky vytvoří alternativu ke kontinentální letecké a automobilové dopravě.

Argumentem pro využití vlaku před konkurenčními dopravními prostředky pak bude prohlubující povědomí o změně klimatu a ochrana životního prostředí, postupné zkracování cestovní doby díky nově budovaným vysokorychlostním tratím, možnost cestovat z centra do centra a lepší využití času. Letecká doprava totiž nabízí krátkou dobu samotné přepravy, ale vyžaduje značné časy takzvané nečinnosti, tedy doby potřebné k cestě na a z letiště, na odbavení a další procedury, které jsou časově náročné a neumožňují tento čas efektivně využít například pro práci, odpočinek, studium a podobně.

Nový návrh sítě TEE 2.0 zahrnul do své flotily i více souprav. Vedle čtveřice vysokorychlostních vlaků na bázi jednotek TGV, ICE, Zefiro nebo Giruno nyní počítají architekti transevropské sítě také se soupravami vycházejícími z koncepce railjet, Talgo (ECx DB) nebo Pendolino.              

Berlín – Praha – Vídeň za 4 hodiny

V souvislosti se summitem bylo prezentováno rovněž společné Prohlášení ministrů dopravy Německa, Česka a Rakouska k rozvoji železniční magistrály Berlín – Praha – Vídeň. Jednotlivé státy se v něm zavazují podnikat kroky ke zvýšení kapacity a rychlosti na ose nazvané Via Vindobona podle legendárního expresu.

V Německu bude zvýšena rychlost na 200 km/h a obnovena Drážďanská dráha na území Berlína, která povede vlaky přímo do centra německé metropole. Z Drážďan přes Prahu a Brno do Šakvic povede nová trať pro rychlosti 200 až 300 km/h a úsek ze Šakvic do Vídně se zmodernizuje na 200 km/h.

To umožní zkrátit systémové jízdní doby pro Europatakt mezi Prahou a Berlínem i mezi Prahou a Vídní na 2,5 hodiny. Taktové vlaky mají urazit trasu z Berlína do Vídně za přibližně 5 hodin. Expresní spojení TEE s menším počtem zastávek by měl trasu Berlín – Praha – Vídeň zvládnout dokonce za pouhé 4 hodiny. Zkušenosti z linky Berlín – Mnichov dokazují, že to je cestovní čas, při kterém lidé opouští leteckou dopravu, přesedají do vlaků a železnice díky tomu ovládá dopravní trh.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 3.67

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika