Železničář / Zahraničí / Transevropské expresy možná zamíří do Česka
Transevropské expresy možná zamíří do Česka
1.10.2021 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ Foto: DB AG, ARCHIV ČD
Provoz až sedmi různých linek TEE 2.0 napříč Českou republikou, nová přímá spojení, která nabídnou cestování z Prahy do Záhřebu, Frankfurtu nad Mohanem, Paříže, Benátek, Kodaně nebo Malmö, či nová rychlá trasa v centrální Evropě Via Vindobona, jež zkrátí cestu mezi Berlínem a Vídní přes Prahu na pouhé čtyři hodiny a umožní rychlé cestování vlakem ze severní Evropy na Balkán. Sen? Nikoliv. V budoucnosti běžná realita evropských železnic.
S takovými ambiciózními plány totiž počítá nová studie projektu TEE 2.0, kterou německý spolkový ministr dopravy a digitální infrastruktury Andreas Scheuer představil letos v květnu na evropském železničním summitu. Jeho uspořádání sám inicioval. „Cestování vlakem po Německu a Evropě ekologicky šetrným způsobem, to se promítá do vysokorychlostní a noční železniční dopravy, která může konkurovat leteckým spojením. To je naše strategie TEE 2.0. Nyní jsme k tomuto přístupu získali širokou podporu z celé Evropy,“ řekl při této příležitosti ministr Scheuer.
Během summitu podepsali ministři dopravy Letter of Intent – Dohodu o spolupráci při spuštění projektu TEE 2.0. Ta bude skutečně potřebná, protože je nutné překonat řadu technických, organizačních a provozních národních zvyklostí. Jedná se například o odlišný přístup v jednotlivých státech k povinné rezervaci vlaků, k přístupu na infrastrukturu – koncese, veřejná objednávka – nebo k režimu komerční a závazkové dopravy. Přesto jsou autoři studie přesvědčení, že při úzké spolupráci států, manažerů infrastruktury a dopravců bude možné spustit síť TEE 2.0 ve velmi krátkém čase a s dokončovanými infrastrukturními projekty ji dále vylepšovat, hlavně pokud se jedná o cestovní časy.
Sedm linek pro Česko
Nová verze TEE 2.0 více reflektuje současný stav infrastruktury a zároveň je mnohem ambicióznější v počtu navržených spojů. Těch má být až 35 párů. Nabídka se rozrostla hlavně o státy v centrální, východní a jihovýchodní části Evropy. Zatímco v původním návrhu vlaky TEE Českou republiku jen objížděly, nový už počítá se sedmi trasami vedenými napříč Českem.
Samozřejmostí je podle projektu integrace dálkových mezistátních vlaků TEE také do vnitrostátní nabídky a národních taktových jízdních řádů, například do Deutschlandtaktu s intervaly 30 minut na páteřních trasách a 60 minut na ostatních dálkových linkách. Jejich vzájemné propojení a zajištění přestupních vazeb má vytvořit podmínky pro vytvoření Europataktu, který doplní přímé spoje na dlouhé vzdálenosti a četností nabídky vytvoří alternativu ke kontinentální letecké a automobilové dopravě.
Argumentem pro využití vlaku před konkurenčními dopravními prostředky pak bude prohlubující povědomí o změně klimatu a ochrana životního prostředí, postupné zkracování cestovní doby díky nově budovaným vysokorychlostním tratím, možnost cestovat z centra do centra a lepší využití času. Letecká doprava totiž nabízí krátkou dobu samotné přepravy, ale vyžaduje značné časy takzvané nečinnosti, tedy doby potřebné k cestě na a z letiště, na odbavení a další procedury, které jsou časově náročné a neumožňují tento čas efektivně využít například pro práci, odpočinek, studium a podobně.
Nový návrh sítě TEE 2.0 zahrnul do své flotily i více souprav. Vedle čtveřice vysokorychlostních vlaků na bázi jednotek TGV, ICE, Zefiro nebo Giruno nyní počítají architekti transevropské sítě také se soupravami vycházejícími z koncepce railjet, Talgo (ECx DB) nebo Pendolino.
Berlín – Praha – Vídeň za 4 hodiny
V souvislosti se summitem bylo prezentováno rovněž společné Prohlášení ministrů dopravy Německa, Česka a Rakouska k rozvoji železniční magistrály Berlín – Praha – Vídeň. Jednotlivé státy se v něm zavazují podnikat kroky ke zvýšení kapacity a rychlosti na ose nazvané Via Vindobona podle legendárního expresu.
V Německu bude zvýšena rychlost na 200 km/h a obnovena Drážďanská dráha na území Berlína, která povede vlaky přímo do centra německé metropole. Z Drážďan přes Prahu a Brno do Šakvic povede nová trať pro rychlosti 200 až 300 km/h a úsek ze Šakvic do Vídně se zmodernizuje na 200 km/h.
To umožní zkrátit systémové jízdní doby pro Europatakt mezi Prahou a Berlínem i mezi Prahou a Vídní na 2,5 hodiny. Taktové vlaky mají urazit trasu z Berlína do Vídně za přibližně 5 hodin. Expresní spojení TEE s menším počtem zastávek by měl trasu Berlín – Praha – Vídeň zvládnout dokonce za pouhé 4 hodiny. Zkušenosti z linky Berlín – Mnichov dokazují, že to je cestovní čas, při kterém lidé opouští leteckou dopravu, přesedají do vlaků a železnice díky tomu ovládá dopravní trh.
Další články této rubriky
Nové letiště v Polsku se propojí s VRT
4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »
Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur
30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »
ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily
25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »