Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / THALYS – vínové vlaky pro vysokorychlostní trati slaví dvacetiny

THALYS – vínové vlaky pro vysokorychlostní trati slaví dvacetiny

25.3.2016 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ, foto Wikipedia

Rok 1996 znamenal pro evropskou vysokorychlostní dopravu další z milníků. Poprvé se rozjely mezistátní vysokorychlostní vlaky pod značkou Thalys a několik let poté byly otevřeny první mezistátní vysokorychlostní tratě. Před rokem 1996 už zajížděly národní rychlovlaky do sousedních zemí, například TGV z Francie do Ženevy nebo německé ICE do Basileje a Curychu, ale teprve projekty Eurostar a Thalys odstartovaly skutečně celoevropský vysokorychlostní dopravní systém.

THALYS – vínové vlaky slaví dvacetiny

Thalys vyjel poprvé mezi Paříží, Bruselem a Amsterdamem 2. června 1996. Cesta z Paříže do Bruselu trvala 2 hodiny a 3 minuty a do Amsterdamu 4 hodiny a 47 minut. Přípravy na zahájení provozu začaly už v roce 1987, kdy padlo mezinárodní rozhodnutí o realizaci takového spojení Paříže, Bruselu, Amsterdamu a Kolína nad Rýnem. V roce 1993 byla založena pracovní skupina IPM, která projekt připravila, a o dva roky později byla založena společnost Westrail International se sídlem v Bruselu. Ta měla vlaky provozovat a v roce 1999 se přejmenovala na Thalys International.

Nejrychlejší mezistátní vlaky světa

Nadnárodního společnost Thalys zakládaly francouzské a belgické železnice SNCF (podíl 70 %) a SNCB (podíl 30 %). Pro provoz v Nizozemí byla zřízena dceřiná firma Thalys Nederland. V letech 2007 až 2012 patřilo 10 % Thalysu také německé DB. Od 14. prosince 1997 začala fungovat celá síť včetně spojů do Kolína nad Rýnem a díky dalším vysokorychlostním tratím se zkrátila cestovní doba mezi Paříží a Bruselem na 85 minut a do Amsterodamu na čtyři a čtvrt hodiny.  V dalších letech byla doplňována sezonní spojení. Například v zimě do francouzských Alp a v létě do Avignonu a Marseille. V Německu byly spoje prodlouženy do oblasti Porúří (Dortmund, Essen). Rychlovlaky začaly využívat postupně dobudované vysokorychlostní tratě v Belgii a Nizozemí pro rychlost až 300 km/h a modernizovanou trať Aachen – Kolín nad Rýnem (až 250 km/h). V současné době trvá cesta z Paříže do Bruselu asi 85 minut, do Amsterodamu přibližně 3 hodiny a 22 min. a do Kolína nad Rýnem kolem 3 hodin a 20 minut. Vlaky Thalys jsou nejrychlejší mezistátní vlaky světa s průměrnou rychlostí mezi Paříží a Bruselem okolo 220 km/h. 

Vítězství nad leteckou dopravou

Během 20 let provozu se zlepšovaly také služby. Například od roku 2005 byly vlaky Thalys postupně vybavovány wi-fi připojením k internetu a v roce 2009 zahájil provoz první vlak s modernizovaným interiérem. Thalys spolupracuje také s několika leteckými společnostmi, pro které úspěšně zajišťuje „lety ve výši nula“ mezi Paříží a Bruselem po zrušení mnoha leteckých spojů.  

Za dvacet let provozu přepravily rychlovlaky Thalys přes 100 milionů cestujících. Zatímco v roce 1997 cestovalo rychlovlaky 3 miliony cestujících, nyní počet přepravených lidí za rok atakuje 7 milionů. Thalys se stal velkou konkurencí individuální i letecké dopravě. Podíl železnice mezi Paříží a Bruselem stoupl z 24 % na více než polovinu a drtivá většina letecké dopravy byla zastavena.

Technika vychází z TGV

Společnost Thalys využívá dva typy rychlovlaků označených podle prvních písmen cílových stanic jako PBA (Paříž Brusel Amsterdam) a PBKA (Paříž Brusel Kolín Amsterdam). Původně deset jednotek PBA vychází z vlaků TGV Réseau, se kterými mají také shodný design čelního vozu. Tím se liší od vlaků PBKA s modernějším designem užívaným u patrových TGV.

Dvě stě metrů dlouhá a 386 tun těžká souprava PBA se skládá z 8 vložených a 2 čelních hnacích vozů. Je vybavena pro provoz na tratích Francie, Belgie a Nizozemí včetně tří napájecích a všech potřebných zabezpečovacích systémů pro rychlost až 320 km/h. Vlak má 377 míst k sezení, z toho 122 je v 1. třídě.  Vyrobeny byly v letech 1991 až 1993. 

Sedmnáct novějších jednotek PBKA je čtyř systémových a navíc vybavených také německými zabezpečovači PZB a LZB. Vlaky o délce 200 metrů a hmotnosti 416 tun mají 377 míst k sezení, z toho 120 míst je v 1. třídě. I ony mají celkem 10 vozů, z toho oba čelní představují stejně jako u jednotek PBA v podstatě lokomotivu. Jejich maximální rychlost je 320 km/h, výkon se však liší podle použité trakce od 8,8 MW u 25 kV 50 Hz po 3,7 MW u 3 kV a 1,5 kV ss. Jednotky byly uvedeny do provozu v letech 1996 ­až 1997.

Spojení Paříže a Beneluxu

Už mezi světovými válkami patřilo mezi nejrychlejší mezistátní spojení v Evropě. V roce 1924 byl zaveden vlak typu Rapide, který 309 kilometrů mezi francouzským a belgickým hlavním městem urazil za 3 hodiny a 45 minut. V roce 1927 se rozjel luxusní vlak Étoile du Nord a o dva roky později vlak Oiseau Bleu, které provozovala na lince Paříž – Brusel – Amsterdam společnost CIWL. Až deseti vozové soupravy zkrátily cestování mezi Paříží a Bruselem na 3 hodiny. Cesta do Amsterdamu jim trvala necelých 8 hodin. Po válce jezdilo mezi Paříží a Bruselem až 6 párů luxusních TEE, z toho dva pokračovaly do Amsterdamu. Jízdní doba mezi Paříží a Bruselem se zkrátila na 2 hodiny a 20 minut. Čas Paříž – Amsterdam se postupně zkrátil na 5 hodin. V roce 1993 Francouzi otevřeli první úsek vysokorychlostní trati LGV Nord a klasické soupravy na trase Paříž – Brusel začaly postupně během let 1995 a 1996 nahrazovat rychlovlaky TGV a později Thalys.


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 4.5

Další články této rubriky

Nové letiště v Polsku se propojí s VRTNové letiště v Polsku se propojí s VRT

4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »

Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur

30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »

ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí GorilyZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily

25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika