Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Švýcarské železnice řeší, jak dál s ETCS

Švýcarské železnice řeší, jak dál s ETCS

6.1.2020 – autor: MARTIN HÁJEK Foto: MARTIN HARÁK

Švýcarský Spolkový drážní úřad (BAV) letos všem provozovatelům dopravní cesty a dopravcům předložil obsáhlý výklad k jednotnému vlakovému zabezpečovači ETCS. Švýcarsko je v zavádění ETCS v Evropě na špici. Díky jeho plošnému rozšíření může být celá síť standardního rozchodu od roku 2018 pojížděna již jen s jedním vlakovým zabezpečovačem v úrovni 1, tedy se zachováním návěstidel. Další postup při vybavování vozidel na úroveň 2 má být v příštím roce znovu posouzen s ohledem na technologický vývoj.

Švýcarské železnice řeší, jak dál s ETCS

Ve strategii zavádění ETCS z roku 2011 Spolkový drážní úřad původně předpokládal, že celá švýcarská železniční síť bude úspěšně převedena na úroveň 2, tedy se signalizací na stanoviště strojvedoucího bez vnějších návěstidel, k roku 2025. Podmínkou bylo, aby do té doby byla všechna vozidla vybavena mobilní částí zabezpečovače ETCS. Proto musí nově dodávaná vozidla od roku 2014 být vybavována zabezpečovačem ETCS na úroveň3 (nejméně verze 3.4.0). Zabezpečovač v úrovni 2 je nyní využíván na nově postavené trati Rothrist – Mattstetten, v základnových tunelech Lötschberg a Gotthard a také tunelu Ceneri, který je nyní ve výstavbě, a to včetně přilehlých tratí a některých dalších úseků.

Pro další rozvoj ETCS je však nutné, mimo jiné kvůli nesplněným očekáváním, přepracovat dosavadní provozní postupy a posoudit technologické možnosti všech předpokládaných inovací. S ohledem na úspěšné celoplošné vybavení sítě v úrovni ETCS 1 a rychle se měnící technické specifikace rozhodl Spolkový drážní úřad BAV provést obsáhlý rozbor. V roce 2020 má rozhodnout o dalším postupu ve strategii zavádění ETCS. Do tohoto rozhodnutí nebudou činěny žádné kroky v rozšiřování tratí na úroveň 2. Výjimkou jsou úseky tratí, kde to nepovede k dodatečným požadavkům na vybavení vozidel, neboť povinnost vybavit všechna vozidla mobilní částí ETCS do roku 2025 byla zastavena. Je proto nutné na evropské úrovni řešit náhradu drážního komunikačního systému GSM-R systémem FRMCS (Future Railway Mobile Communication System). Navíc se švýcarští železniční odborníci zabývají programem SmartRail 4.0, který prověřuje další technologické možnosti na železnici. Teprve poté Spolkový drážní úřad posoudí, jak bude dále pokračováno v programu SmartRail 4.0, a rozhodne o dalším rozvoji ETCS ve Švýcarsku.

Stav na konci roku 2018

Na evropské úrovni je náhrada GSM-R novým systémem FRMCS již v přípravě. Jsou pro to dva důvody. Prvním je, že dodavatelé GSM-R budou podporovat technologie druhé generace (2G) pouze do roku 2030, a druhým, že technologiemi 2G nemohou být pokryty budoucí požadavky digitalizace. Převzetí požadavků komunikačního systému FRMCS do specifikací Řízení, zabezpečení a signalizace vlaku (TSI CCS) se předpokládá v roce 2022. V té době vstoupí v účinnost opět nová úroveň ETCS. Spolkový drážní úřad vychází z toho, že odpovídající zařízení, tedy mimo jiné vlakové komunikátory a mobilní části ETCS, budou k mání zhruba od roku 2025. V rámci programu SmartRail 4.0 hledají Švýcarské spolkové dráhy řešení pro náhradu důležitých a podstatných dopravních systémů, jako jsou například stavědla, řídicí systémy nebo vybavení vozidel. Aby se zabránilo neefektivním finančním nákladům v souvislosti s dalším vývojem ETCS a zaváděním FRMCS, rozhodlo se, že vozidla nevybavená mobilní částí ETCS nemusejí být do roku 2025 dovybavena na úroveň 3, nesmějí však být nasazována na tratích vybavených v úrovni zabezpečení 2. Navíc nově dodávaná vozidla musí být i nadále vybavena pro úroveň ETCS 3. ○

Zdroj: Eisenbahn-Revue International 4/2019

 


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Rakouská Westbahn získá čtyři kolejeRakouská Westbahn získá čtyři koleje

24.7.2020 - ÖBB Infrastruktur AG pokračuje v modernizaci nejvytíženější rakouské železnice z Vídně na západ země, která je známá jako Westbahn. Cestu k jejímu rozšíření na čtyřkolejnou trať mezi Lincem a Welsem nyní otevřel Spolkový… »

Nádraží ve Warnemünde má novou podobu i spoje Nádraží ve Warnemünde má novou podobu i spoje

23.7.2020 - DB zmodernizovala koncové nádraží v přímořských lázních Warnemünde, které patří k vyhledávaným turistickým místům na pobřeží Baltského moře. Do města navíc nyní zajíždějí přímé spoje nové linky InterCity z… »

Práce na tunelu Semmering jsou v poloviněPráce na tunelu Semmering jsou v polovině

1.7.2020 - Správce rakouské infrastruktury ÖBB-Infrastruktur ohlásil, že ražba úpatního tunelu u průsmyku Semmering je ve své polovině a staveniště jsou po ústupu pandemie koronaviru znovu otevřená. Budování sedmadvacet kilometrů dlouhého… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika