Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Švédové si pořídí nová vysokorychlostní Zefira

Švédové si pořídí nová vysokorychlostní Zefira

2.6.2022 – autor: PETR SLONEK

Výrobce železničních vozidel Alstom podepsal smlouvu se švédským národním železničním dopravcem SJ na dodávku 25 moderních elektrických vysokorychlostních vlaků Zefiro Express s opcí na dalších patnáct jednotek. První závazná objednávka má hodnotu přibližně 650 milionů eur.

Švédové si pořídí nová vysokorychlostní Zefira

Nové vlaky po dokončení budou nejrychlejšími ve Švédsku a jejich maximální rychlost dosáhne 250 km/h. Stanou se tak zároveň alternativou k letecké dopravě. První vlaky má výrobce podle plánů dodat v roce 2026.
„Jsme nesmírně rádi, že dodáváme tyto nové vysokorychlostní vlaky pro společnost SJ. Jde o historickou dohodu, která změní způsob cestování lidí po celé zemi. Vzhledem k obavám ze změny klimatu je vysokorychlostní železnice logicky hlavní alternativou letecké dopravy. Výhodou je její pohodlnost a díky moderním vozidlům také rychlost. Tento trend vidíme všude a Alstom je lídrem v této oblasti. Má totiž zkušenosti z několika projektů vysokorychlostních vlaků po celém světě. Děkujeme SJ za důvěru, kterou nám projevili,“ okomentoval uzavření kontraktu výkonný ředitel Alstom Nordics Rob Whyte.

Zvládnou i silné mrazy
Vlaky Zefiro Express jsou navrženy pro provoz v drsných švédských povětrnostních podmínkách. Zvládnou bez problémů jízdu i v případě, že venkovní teploty klesnou až na minus 40 °C. Jejich špičková technologie zajistí cestujícím bezpečnou a pohodlnou cestu. Podlahy ve vagonech jsou rovné a bez ramp, což umožňuje snadné nastupování, vystupování i pohyb ve vozech.
Celková kapacita každé jednotky Zefiro bude činit 363 sedadel a poskytne cestujícím jedinečný zážitek z cestování – vlaky mají ergonomická řešení s důrazem na maximální pohodlí a samozřejmostí v nich jsou prémiová sedadla a osvětlení. Šířka vagonu, elektrické, bezpečnostní a informační systémy byly vyvinuty s ohledem na skutečnost, že budou jezdit jak ve Švédsku, tak v Dánsku a certifikovány by měly být i pro provoz v Norsku.
Zefiro Express je součástí platformy Alstomu pro vysokorychlostní vlaky Avelia. Jedná se o nejširší portfolio na trhu pokrývající výrobu vozidel s maximální provozní rychlostí mezi 200 až 350 km/h. K dispozici je široký výběr konfigurací jednotlivých jednotek, které nejlépe vyhovují potřebám zákazníků a konkrétních dopravců. Vznikají tak jednopodlažní nebo patrové soupravy, s různými systémy napájení či možností naklápění. Za uplynulých 40 let se po celém světě prodalo téměř 3 000 vysokorychlostních vlaků s technologií od Alstomu.

Smlouvy na údržbu vlaků
Alstom je v současnosti nejvýznamnějším dodavatelem kolejových vozů na švédském železničním trhu, doposud vyrobil více než tisícovku vlaků pro železnice v této severské zemi. Společnost má však i několik velkých smluv na údržbu, kterou provádí v celkem devatenácti místních depech, včetně těch ve městech Motala a Västerås, které se specializují na rozsáhlé opravy a renovace. Firma rovněž řídí zavádění evropského systému řízení železniční dopravy ERTMS (European Rail Traffic Management System) ve Švédsku, a to jak ve vlacích, tak i na tratích. Současně dodává standardizovaný vnitrostátní dopravní systém švédské dopravní správě.
Alstom je průkopníkem řešení udržitelné mobility s ambicí usnadnit v globálním měřítku přechod na dopravní systémy s nízkou uhlíkovou stopou. Mezi tyto inovace patří známý Coradia iLint, tedy první osobní vlak na světě s vodíkovým pohonem. Výrobce nyní chystá jeho představení českým a slovenským zákazníkům. Prezentační jízdy by se měly odehrát ve druhé polovině května na veřejných tratích v obou zemích. Coradia iLint je vlak na vodíkové palivové články, který vyrábí vlastní elektrickou energii na palubě, během provozu tak nevypouští nic jiného než vodu. 
 


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 1

Další články této rubriky

Rakouské ÖBB hlásí průlom ve stavbě tunelu SemmeringRakouské ÖBB hlásí průlom ve stavbě tunelu Semmering

2.8.2022 - Stavba úpatního tunelu Semmering dospěla počátkem června do další důležité fáze. Po osmi letech od zahájení ražby se podařilo prorazit tubus mezi dvěma staveništi. Dělníci konkrétně propojili místa Göstritz a Fröschnitzgraben… »

Siemens plánuje postavit v Egyptě 2 000 km vysokorychlostních tratíSiemens plánuje postavit v Egyptě 2 000 km vysokorychlostních tratí

1.8.2022 - Egypt se stane další zemí, která se bude moci pyšnit vysokorychlostní železnicí. Tamní Národní úřad pro tunely (NAT) podepsal smlouvu s železniční a dopravní divizí průmyslové společnosti Siemens a jejími partnery na výstavbu… »

DB a Siemens ukázaly novou vodíkovou jednotkuDB a Siemens ukázaly novou vodíkovou jednotku

4.7.2022 - Deutsche Bahn (DB) a Siemens Mobility představily začátkem května ve výrobním závodě této společnosti v německém Krefeldu nově vyvinutý vodíkový vlak Mireo Plus H a přívěs pro skladování vodíku. V budoucnu by podobné jednotky a… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika