Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Stará Gotthardská dráha dá sbohem dálkovým vlakům

Stará Gotthardská dráha dá sbohem dálkovým vlakům

13.3.2014 – autor: STANISLAV HÁJEK

Až bude v prosinci 2016 uveden do provozu základní tunel Gotthard, ztratí horská trať v úseku Erstfeld – Göschenen – Airolo – Biasca význam pro tranzitní dopravu. Švýcarské spolkové dráhy teprve nedávno oficiálně oznámily, jakou osobní dopravu na této trati od roku 2017 nabídnou. Nově to budou regionální expresy označené jako S-Bahn, které budou jezdit v hodinovém taktu.

Stará Gotthardská dráha dá sbohem dálkovým vlakům

Stará Gotthardská dráha má před sebou už jen necelé tři roky silného provozu. Po otevření celoevropsky proslaveného tunelu z ní zmizí dálková doprava. Turisticky atraktivní oblast ale stále počítá s přílivem návštěvníků, pro které už nebude alfou a omegou rychlost, nýbrž krásný rozhled po krajině. 

Do Locarna jen osobákem

Vlaky InterRegio, které z Basileje, Lucernu, jakož i Curychu jezdí směrem na jih, budou od prosince 2016 končit v Erstfeldu. Odtud budou přepravu dále směr Göschenen – Airolo – Biasca – Bellinzona, případně dále do Lugana a Chiassa, zajišťovat jednotky FLIRT, které jsou běžně vyráběny pro příměstské spoje S-Bahn. Podle SBB jsou tyto elektrické jednotky kvůli širokým dveřím a velkým oknům vhodné pro přepravu turistů a výletníků. SBB ale již nezmiňují, že kvůli méně komfortním sedadlům a malému počtu toalet nejsou tyto vlaky vhodné na delší trasy.

Oproti současnosti se vylepší přímé spojení regionu Gotthard s Luganem a Chiassem, naopak se rozváže návaznost do Locarna. Tento častý turistický cíl tak bude odříznut od dálkové železniční dopravy. Podle názoru SBB bude hustší provoz vlaků S-Bahn v úseku Bellinzona – Locarno více vyhovovat potřebám cestujících.

Pro potřeby denně dojíždějících cestujících z kantonů Schwyz a Uri do Zugu a Curychu poslouží rychlá přímá spojení ráno a večer, která dostanou název „Innerschweizer Sprinter“. Nová nabídka spojů byla vypracována SBB ve spolupráci s jednotlivými kantony a Spolkovým úřadem pro dopravu. O dopravu na této horské trati má ovšem zájem také privátní firma Südostbahn (SOB), která by ráda zavedla přímé vlaky z Arth-Goldau až do Bellinzony. Spolkový úřad pro dopravu zatím není z tohoto návrhu nadšený a vzkázal SOB, že potřebuje vyjasnit financování jejich vozidel a návaznosti vlaků v koncových stanicích. 

Lucern – Lugano za necelé dvě hodiny

Oblastem německy mluvících švýcarských kantonů do Bellinzony a Lugana přinese zahájení provozu v základním tunelu Gotthard časové úspory od třiceti do čtyřiceti minut. Cesta z Lucernu do Lugana tak bude trvat méně než dvě hodiny. Spoje z Curychu pojedou zpočátku jen o 25 minut rychleji, protože vlaky pojedou kvůli stavebním pracím na trati odklonem přes stanici Rotkreuz. Až bude na konci roku 2019 uveden do provozu také základní tunel Ceneri, pak se cestovní doba ze severu Švýcarska do Lugana zkrátí o dalších 20 minut. Vlaky pak z Curychu do Lugana přijedou pod dvě hodiny čistého času.

SBB počítá s tím, že počet cestujících v dálkové osobní dopravě na Gotthardu stoupne v roce 2020 z dnešních 9 na 15 tisíc, kdy má vzniknout i dvouhodinový takt mezi stanicemi Arth-Goldau a Lugano. Pro osobní dopravu v italsky mluvící oblasti Ticino přinese otevření základního tunelu Ceneri nejen rychlejší spojení měst Bellinzona a Lugano (oproti současnosti úspora sedm minut), ale poprvé rovněž rychlá přímá spojení Locarno – Lugano. Tato přímá spojení by měla být provozována v půlhodinovém taktu a jízda potrvá okolo třiceti minut. Dnes na tuto trasu potřebují vlaky 54 minut a navíc je nutný přestup v Bellinzoně. Již od roku 2015 se díky nové trati Stabio (Švýcarsko) – Arcisate (Itálie) dosáhne nového spojení v půlhodinovém taktu z Lugana, resp. italského Coma přes Mendrisio do Varése a milánské letiště Malpensa tak bude obsluhováno v hodinovém intervalu. 

Nákladní vlaky? Jen minimálně

Z důvodu přesměrování vlaků InterCity a tranzitních nákladních vlaků do základního tunelu Gotthard bude v pravidelném provozu po horském úseku Erstfeld – Biasca jezdit každou hodinu jen několik vlaků. Na dnešním horském úseku se nadále počítá s nákladními vlaky – ale jen například při údržbových pracích, výlukách a mimořádnostech. Trať horami ale nákladní vlaky příliš nevy­užijí a navíc základním tunelem budou jezdit kontejnerové vlaky, pro které horská trať nemá rozšířený profil.

V posledních letech se objevovaly myšlenky na horské trati zastavit provoz nebo snést jednu traťovou kolej. To již ale není na pořadu dne. K určitým změnám na infrastruktuře však ještě dojde. Ve vedení SBB však ještě nepadlo konkrétní rozhodnutí. V současnosti se uvažuje udržet kapacitu pět vlaků za hodinu. S jistotou lze ale říci, že v některých stanicích určitě dojde ke snížení počtu dopravních kolejí.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 5

Další články této rubriky

Alstom slaví, může koupit svého rivala

9.10.2020 - Francouzský výrobce vlaků Alstom koupí svého kanadského rivala, firmu Bombardier Transportation. Firmy informaci potvrdily v tiskové zprávě s tím, že plánovanou transakci již schválila Evropská komise. Spojením obou společností… »

V Polsku budují nové tratě a letištní terminálV Polsku budují nové tratě a letištní terminál

8.10.2020 - V sousedním Polsku začala vznikat nová významná evropská letecká křižovatka pro navazující či začínající lety do většiny částí Asie. Stavba velkého letiště nedaleko polské metropole Varšavy zároveň zajistí komfortní… »

Německé dráhy sázejí na zákaznická videocentraNěmecké dráhy sázejí na zákaznická videocentra

31.8.2020 - Pandemie koronaviru urychlila nástup elektronické komunikace. Firmy po celém světě kvůli bezpečnosti přešly na práci z domova. Schůzky a porady se odehrávaly on-line prostřednictvím internetu jako videokonference a videohovory. Patrný… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika