Železničář / Zahraničí / Spolehlivé stroje řady 131 odvádějí těžkou práci na nákladech
Spolehlivé stroje řady 131 odvádějí těžkou práci na nákladech
8.4.2014 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS
Jejich revírem je štreka, tempo je obdivuhodné, jejich protivníky jsou náročné sklony tratě a odpor vzduchu. Pracují ve dne v noci, jejich úkolem je odvézt tuny nákladu na místo určení. Řeč je o lokomotivách řady 131, které získaly pověst spolehlivých strojů na těžkých nákladních vlacích.
Elektrické lokomotivy řady 131 (podle starého značení E 479.1) jsou dvoudílné lokomotivy schopné provozu pod jednosměrnou napájecí soustavou 3 kV. Stroj projektovali a vyráběli v plzeňských Škodových závodech. Už od počátku byl přednostně (ne-li výhradně) určen pro vozbu těžkých nákladních vlaků na tratích s náročným sklonem mezi Ostravskem a východním Slovenskem. Dvojičky, jak se jim přezdívá, byly vyrobeny v letech 1980 a 1982 ve Škodových závodech v Plzni. Při jejich konstrukci se myslelo v první řadě na to, aby byly schopny táhnout těžkotonážní nákladní vlaky z bývalého Sovětského svazu do Košic. Celkem jich brány továrny opustila přesná stovka, takže padesát dvojic.
Ačkoli jsou spojené, umějí jezdit samostatně
V současnosti jsou všechny lokomotivy dislokovány v RD Spišská Nová Ves a jsou v majetku ZSSK Cargo Slovakia. I když se v provozu vyskytují výhradně v pospojovaných dvojicích, každá sekce lokomotivy má vlastní inventární číslo a je schopna jezdit samostatně. Čela na obou koncích lokomotivy jsou shodná s lokomotivami řady 163 a průchod z jedné do druhé sekce je vyřešen v zadní části jednotlivých sekcí. Dvojičky mají čtyři dvounápravové podvozky a pohání je až osm trakčních motorů typu 9 Al 4846 zT. Trakční motory se nacházejí v každém podvozku po dvou s kloubovou spojkou pohánějící nápravy ozubeným soukolím. Brzdová soustava se skládá z ruční brzdy, samočinné tlakové brzdy a přímočinné brzdy. Rekord v nejvyšší dosažené rychlosti Dvojiček dosáhla lokomotiva ev. č. 131 011 a 012, která mezi stanicemi Michaľany a Slovenské Nové Mesto na východě Slovenska při TBZ jela rychlostí až 150 km/h.
Zajíždějí do Česka i Polska
Lokomotivy řady 131 již od samého počátku svého provozu vozily těžkotonážní vlaky se železnou rudou (ale i jinými materiály) z východního Slovenska přes Košice a štrbskou rampu po Žilinu a dál na Ostravsko. Kromě toho vozí i nákladní vlaky na Šariši z Košic do pohraniční stanice Plaveč nebo ze Žiliny do Skalitého. Od roku 2009 dokonce některé Dvojičky zajížděly hluboko do polského vnitrozemí. Vozily železnou rudu do přístavů u Baltského moře. Do Polska se Dvojičky dostaly i přes pohraniční přechod Plaveč–Muszyna, kam z Košic vozily plechy do cílových destinací Nowy Sacz a Krakov.
Stotřicetjedničky byly pronajaté polské soukromé železniční společnosti Rail Polska. Polští strojvedoucí na zácvik jezdili do Spišské Nové Vsi. Zajímavostí těchto přeprav bylo i to, že ve sklonově náročných tratích jim na postrku pomáhala Bobina 140 097 nebo Rakaňa 183 015, které v minulosti patřily ZSSK Cargo. Kvůli zajíždění Dvojiček do Polska se rozhodlo i o rozšíření funkčních vlastností HDV řady 131 pro provoz na tratích PKP (byla změněna například návěstní světla, reflektory, snímač SHP Bombardier, dosadily se nápisy a popisy v polštině). Postupem času se začaly montovat i vysílačky typu VS67. Kvůli lepší kontrole a sledování pohybu v zahraničí se namontovala i GPS zařízení. Poláci si československé stroje velice chválí, zamlouvají se jim spolehlivý a bezpečný chod, nenáročná údržba a také výborné technické parametry. Několik polonizovaných Dvojiček by rádi odkoupili od slovenského Carga. To ovšem zatím s odprodejem nesouhlasilo.
Údržba a modernizace
Původní unifikovaný řídicí pult Dvojiček se během rekonstrukcí začal měnit, stejně tak i kabina strojvedoucího. V rámci hlavních oprav (EH) se nejdřív začala vyměňovat okna na stanovišti (jak pevná lichoběžníková okna, tak i spouštěcí okna na dveřích) na okna tónovaná. Na některých Dvojičkách jsou osazena bezpečnostní čelní skla s vyhříváním s polykarbonátovou deskou. V první fázi modernizace lokomotiv řady 131 byl dosazen mikroprocesorový regulátor řízení, tzv. MIRER 8031, takže se zvýšil počet možností kombinování trakční práce mezi jednotlivými sekcemi (režimy K0, KS a KN) a zároveň se zvýšila bezpečnost provozu a také informovanost obsluhy o stavu HDV. Později byl původní rychloměr typu Hasler nahrazen novým elektrickým rychloměrem typu MIREL RM1 a taktéž byl do lokomotivy dosazen nový vlakový zabezpečovač typu MIREL VZ1. Na stanoviště bylo dosazeno i sálavé vytápění kabiny. Pro lepší komunikaci strojvedoucích s výpravčími a ostatním personálem byly některé lokomotivy vybaveny vysílačkou typu Kapsch. Tyto vysílačky je možné ovšem používat pouze v některých úsecích na východním Slovensku (Kysak – Plaveč) a v okolí Žiliny. Postupně jsou lokomotivy řady 131 vybaveny i rezistorovou elektrodynamickou brzdou, čímž je dosaženo zjednodušení brzdění těžkých nákladních vlaků.
Technické údaje
Výrobce | Škoda Plzeň |
Tovární značení |
58E |
Další články této rubriky
Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur
30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »
ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily
25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »
Na švýcarské úzkokolejky míří nové stroje od Stadler Rail
15.1.2025 - Největší soukromá železniční společnost ve Švýcarsku, Rhétská dráha (RhB), společně s dalším dopravcem Matterhorn Gotthardská dráha (MGB) podepsaly smlouvu s výrobcem kolejových vozidel Stadler Rail na výrobu a dodávku 11… »