Železničář / Zahraničí / Spojnici Bělehrad – Novi Sad zrekonstruovali Číňané. Bude se jezdit 200 km/h
Spojnici Bělehrad – Novi Sad zrekonstruovali Číňané. Bude se jezdit 200 km/h
8.3.2022 – autor: JOSEF HOLEK
Vlaky mezi srbskou metropolí Bělehrad a městem Novi Sad pojedou od jara rychlostí až 200 km/h. Stane se tak díky rekonstrukci železnice, kterou opravuje čínské konsorcium China Civil Engineering a China Railway 11th Bureau. Provoz by měl být zahájen v polovině letošního března.
Firmy část 350 kilometrů dlouhého mezinárodního tahu mezi Maďarskem a Srbskem zprovozní na základě tendru v hodnotě 370,4 milionu dolarů, tedy v přepočtu za bezmála 8,1 miliardy korun. Testování na železnici začalo už v lednu.
Dnes šedesátkou
Celá trať včetně nerekonstruovaných částí zahrnuje 184 kilometrů dlouhý úsek v Srbsku a bezmála stosedmdesátikilometrový úsek v Maďarsku. Optimalizace je navržena tak, aby zkrátila dobu jízdy mezi Bělehradem a Budapeští z osmi na méně než tři hodiny. V současné době se tu jezdí i šedesátkou. Po plném provozu bude dvoukolejná elektrifikovaná dráha využívána nákladními a osobními vlaky.
Ministr Momirović pro server International Railway Journal potvrdil, že projekt pokračuje podle plánu. „Skutečnost je taková, že u nás vlaky jezdí poměrně pomalu, a očekáváme, že za pár měsíců bude cesta z Bělehradu do Nového Sadu trvat 30 minut a vlaky na tomto úseku pojedou rychlostí 200 km/h.“
Rekonstrukce úseku z Nového Sadu do Subotice, tedy směrem k maďarsko-srbským hranicím, by měla být hotová do konce roku 2024. Trať je dlouhá 108,1 kilometru.
A přípravy jsou v plném proudu i na maďarské straně hranice. Maďarské železnice MÁV na financování modernizace podepsaly smlouvu s ministerstvem inovací a technologií loni na jaře 2020. V červenci téhož roku byly zahájeny plánovací a schvalovací práce. Po rekonstrukci dálkové vlaky urazí vzdálenost 160 kilometrů mezi Budapeští a příhraniční Kelebií o hodinu rychleji. „Díky větší kapacitě trasy se zvýší i konkurenceschopnost železniční nákladní dopravy,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel skupiny MÁV-Volán Róbert Homolya.
Celá trať bude kompletně rekonstruovaná v roce 2025, dostane zabezpečovač ETCS a pro nákladní dopravu umožní zatížení náprav 225 kN. Odstavné koleje ve stanicích navíc pojmou až 740 metrů dlouhé vlaky.
Další články této rubriky
DB otevřely v Berlíně nové praktické školicí středisko
30.4.2024 - Německé dráhy DB otevřely na začátku února nové učňovské a školicí středisko v Berlíně. Na ploše 5 000 m2, což je o 2 000 metrů více, než měly stávající prostory, vybudovala společnost nové, moderní centrum pro… »
29.4.2024 - Hospodaření švýcarských železnic SBB skončilo poprvé od roku 2019 v plusu. Stalo se tak především díky rekordnímu počtu cestujících, které dopravce přepravil. Společnost díky tomu vykázala za rok 2023 zisk po čtyřech letech, a… »
PKP Intercity zakoupí 300 nových vozů
26.4.2024 - Polský státní dopravce PKP Intercity přidělil svůj historicky největší kontrakt společnosti H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych (FSP). Výrobce se sídlem v Poznani, který uspěl v soutěži vypsané v prosinci 2022, vyrobí 300… »