Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Španělská města spojí nové tratě pro rychlovlaky AVE

Španělská města spojí nové tratě pro rychlovlaky AVE

15.7.2015 – autor: STANISLAV HÁJEK

Tisícovka nových kilometrů tratí pro vlaky kategorie AVE (Alta Velocidad Española) má být ještě letos uvedena do provozu na území Španělska. Dalších čtrnáct velkých měst se tak brzy napojí na síť legendárních rychlovlaků. Těšit se z tohoto komfortního druhu železniční dopravy mají například ve Valencii a Vigu či Zamoru ležícím severně od Madridu. Nové rychlovlaky propojí také Badajoz, Cádiz, Granadu v Andalusii, ale i Murcii a Castellón.

Španělská města spojí nové tratě pro rychlovlaky AVE

Všechny tyto aglomerace jsou středně veliké, na jihu i s turistickým potenciálem, ale přesto ne tak velké, aby se vyplatila jejich častější spojení s Madridem. Několik miliard eur bude v tomto roce investováno do koridorů AVE – Galicia, Cantabria/Baskicko a podél Středozemního moře. Mimo jiné má být konečně uveden do provozu 7 km dlouhý městský tunel v Madridu, který jako třetí linka ADIF spojí madridská nádraží Atocha a Chamartin. Hrubá stavba byla dokončena již před několika lety, ale ještě v roce 2014 zde chyběl železniční svršek. Tunel spojí AVE sítě sever (z/do Valladolidu) a jih. Až doposud jsou spojení, jako například Gijón – Madrid – Alicante, možná pouze TALGO vlaky se změnou rozchodu.

Projede se i bezmála 25kilometrovým tunelem

Rovněž velkou důležitost má připravované zahájení provozu na novém 50 km dlouhém úseku „Variante de Pajares“ severně od Leónu. Jeho základem je 24,6 km dlouhý základní tunel pod kantabrickými Kordillerami. V budoucnu tento tunel ušetří jízdu po staré trati, která vede až do výšky 1 200 nad mořem. Kvůli neustálým průsakům vody by měla být uvedena do provozu nejdříve pouze jedna „roura“ tunelu. Jízda do Ovieda a Gijónu po novém úseku se pak zkrátí o 33 km a samozřejmě i zrychlí. Třetí kolejnice pak umožní, že úsek budou moci používat i nákladní vlaky.

Ne všechny projekty jsou však vysokorychlostní a ne vždy se jedná o zcela nová tratě. Například úseky Valencia – Castellón a Alicante – Murcia jsou prodloužením stávajících širokorozchodných tratí AVE.  Zároveň jsou částí „Corredor Mediterráneo“, který bude sloužit nákladní dopravě. Tento koridor by měl být v celé délce, to znamená od francouzsko-španělských hranic (Perpignan) až po Almerii na jihu země, použitelný jak pro normální, tak i pro široký rozchod. Stát se tak má buď za pomoci zabudování třetí kolejnice, nebo vybudováním úseků tratí s normálním rozchodem.

Nově má být postavena také odbočka Antequera – Granada, přičemž u rozvětvení Sevilla – Cádiz se jedná o předběžné zpřístupnění stávající širokorozchodné tratě, jež by měla být přestavěna na trať normálně rozchodnou s rekonstrukcí elektrického napájení.

Výstavbu ovlivnila politika

Normálně rozchodná, prozatím neelektrifikovaná nová trať z Plasencie, která vede neobydleným územím Extramadura, do Badajozu je čistě politickým projektem regionálního významu, protože Portugalsko další pokračování tratě do Lisabonu odmítlo z finančních důvodů. Také prosazovaná další výstavba do Galicie (v roce 2015 bude zprovozněn úsek do Zamory), jakož i „Atlantické osy“ Santiago de Compostela – Vigo, mají rovněž politický rozměr: španělský premiér Mariano Rajoy pochází ze Santiaga de Compostela.

Velký význam pro síť AVE bude mít uvedení do provozu nového úseku z Valladolidu do Leónu a Burgosu. Tím se totiž oblasti Baskicko, Kantabrie a Asturias o 1,5 hodiny přiblíží hlavnímu městu Madridu. V případě Burgosu a Leónu dojde u stávajících širokorozchodných kolejí k jejich přebudování na normální rozchod a zároveň vzniknou nová zařízení pro změnu rozchodu.

Síť může dosáhnout až 3 500 km

Výstavba sítě AVE postupuje v jednotlivých etapách. Budují se nové úseky, které se uvádějí do provozu jako širokorozchodné, aby se mohly rychle integrovat do stávající sítě a v budoucnu se snadno daly přebudovat na normálně rozchodné. Tabu dokonce nejsou ani tratě AVE bez trakčního vedení s motorovým provozem. Když se zohlední i tyto projekty, pak se může síť AVE rozrůst až na 3 500 km.

V současnosti v provozu slouží 229 jednotek AVE ve 13 typových provedeních. Ty by měly bez problémů zajistit provoz i na rozšiřující se síti. Připravované nové jednotky AVE „Avril“ od společnosti Talgo a „Oaris“ od CAF nebyly zatím objednány. Španělská ministryně dopravy Aňa Pastor však upozornila, že v brzké době dopravce podepíše smlouvu na 40 vysokorychlostních vlaků, z toho 10 v provedení s nápravami měnícími rozchod.

Díky rozšiřovaní sítě a výhodným tarifům by se měla v následujících letech postupně zvyšovat frekvence jízd vlaků, jak tomu bylo i v roce 2014. Noví cestující jsou ve většině ti, kteří přešli z letadel a autobusů. O čem se nemluví, je skutečnost, že mnoho cestujících pochází rovněž ze zrušených dálkových vlaků na širokém rozchodu. Zatím se o likvidaci nevyužívaných širokorozchodných tratí neuvažuje. 

Co znamenají tři písmena AVE?

AVE (Alta Velocidad Española – „španělská vysoká rychlost“, ale také španělsky „pták“) je označení pro vysokorychlostní vlaky a tratě na území Španělska. Provozovatelem byl národní železniční dopravce RENFE, později Renfe Operadora. Maximální provozní rychlost vlaků je 300 km/h. Na rozdíl od konvenčních tratí s rozchodem 1 668 mm mají tratě AVE normální rozteč. V červenci 2009 vlaky AVE na trati Madrid – Barcelona poprvé porazily v počtu přepravených cestujících leteckou dopravu. V červenci cestovalo na trase 251 754 osob vlakem a 246 654 letadlem.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 5

Další články této rubriky

Alstom slaví, může koupit svého rivala

9.10.2020 - Francouzský výrobce vlaků Alstom koupí svého kanadského rivala, firmu Bombardier Transportation. Firmy informaci potvrdily v tiskové zprávě s tím, že plánovanou transakci již schválila Evropská komise. Spojením obou společností… »

V Polsku budují nové tratě a letištní terminálV Polsku budují nové tratě a letištní terminál

8.10.2020 - V sousedním Polsku začala vznikat nová významná evropská letecká křižovatka pro navazující či začínající lety do většiny částí Asie. Stavba velkého letiště nedaleko polské metropole Varšavy zároveň zajistí komfortní… »

Německé dráhy sázejí na zákaznická videocentraNěmecké dráhy sázejí na zákaznická videocentra

31.8.2020 - Pandemie koronaviru urychlila nástup elektronické komunikace. Firmy po celém světě kvůli bezpečnosti přešly na práci z domova. Schůzky a porady se odehrávaly on-line prostřednictvím internetu jako videokonference a videohovory. Patrný… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika